a-omega kulkee kuin ajokoira
a-omega kulkee kuin ajokoira
kyseessä a-omppu caravan 2.0 -92.
auto on vetänyt jo useamman vuoden ajan oikealle häiritsevän paljon, rattia joutuu jäkittämään kehältä laskien n.10cm vasemmalle ettei oja kutsu liiaksi. rattia vapauttaessa/kääntäessä jäkitykseen auto keinahtaa lievästi. alustasta ei ole löytynyt mitään välyksiä kotikonstein etsiessä, apusimpukka ok ja nivelet kunnossa. takakelkan kumit olivat kaputt' mutta niiden vaihto ei auttanut asiaa. edessä sachsin kaasut ja takana monroen ilmaiskarit, etuyläpäät uusittu, koiranluut ja raidepäät vaihdettu, sen jälkeen ajettu alle 20tkm. jousina eibachin -35 mutta vika ei tullut jousien vaihdon yhteydessä vaan myöhemmin.
pyörän kulmat (kaikki 4) tarkistettu useamman kerran, aina OK.
bonuksena oik. takarengas kuluu tuplavauhtia, muutenhan tuohon on jo tottunutkin mutta kun gummit katoaa alta aikayksikön niin ei talous kestä enää kauaa.
ehdotuksia, kokemuksia ? toinen takajousi väsähtänyt (auto on kyllä suorassa), simpukassa kipua, etutukivarsi vääntynyt, jotain ?
auto on vetänyt jo useamman vuoden ajan oikealle häiritsevän paljon, rattia joutuu jäkittämään kehältä laskien n.10cm vasemmalle ettei oja kutsu liiaksi. rattia vapauttaessa/kääntäessä jäkitykseen auto keinahtaa lievästi. alustasta ei ole löytynyt mitään välyksiä kotikonstein etsiessä, apusimpukka ok ja nivelet kunnossa. takakelkan kumit olivat kaputt' mutta niiden vaihto ei auttanut asiaa. edessä sachsin kaasut ja takana monroen ilmaiskarit, etuyläpäät uusittu, koiranluut ja raidepäät vaihdettu, sen jälkeen ajettu alle 20tkm. jousina eibachin -35 mutta vika ei tullut jousien vaihdon yhteydessä vaan myöhemmin.
pyörän kulmat (kaikki 4) tarkistettu useamman kerran, aina OK.
bonuksena oik. takarengas kuluu tuplavauhtia, muutenhan tuohon on jo tottunutkin mutta kun gummit katoaa alta aikayksikön niin ei talous kestä enää kauaa.
ehdotuksia, kokemuksia ? toinen takajousi väsähtänyt (auto on kyllä suorassa), simpukassa kipua, etutukivarsi vääntynyt, jotain ?
jos en väärin muista niin jousia asentaessa -99, sittemmin pari kertaa tuon vetämisen takia 02-03 ja viimeksi iskarien vaihdon jälkeen -04 keväällä. koneena optinen 4-pyöräsuuntain, oliskohan ollut Bear-merkkinen. olisiko säätäjän hanskavirhe tai sitten jotain antaa periksi/venyy kun pyörään tulee vierintävastusta. etupäähän on kokeiltu hieman erilaisia cambereita ilman vaikutusta.Enochian kirjoitti:Siis pyöränkulmat tarkastettu nelipyöräsuuntauksessa?
itse olen ihan pihalla...
Re: a-omega kulkee kuin ajokoira
No jos toinen takajousi on väsähtänyt,niin aiheuttaisko se sitä takarenkaan kulumista?mortimer kirjoitti: ehdotuksia, kokemuksia ? toinen takajousi väsähtänyt (auto on kyllä suorassa), simpukassa kipua, etutukivarsi vääntynyt, jotain ?
Mulla oli tollanen samanlainen -90 mallinen ja sekin haki tiestä riippuen ojaanpäin.Edessä oli konit ja kaikki kulutusosat vaihdettu.Jos oli ihan uusi asfaltti,(siis ei uria)niin saattoi mennä jopa suoraankin,ilman käsiä...
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
Re: a-omega kulkee kuin ajokoira
täytynee vaihtaa takajouset ristikkäin kokeeksi. alkuaikoina tämäkin vetely seurasi lievästi tienkallistuksia mutta nyt mennään oikealle rajusti. renkaina ollut 195/65-15 nokia nrt, GY eagle venture, michelin 260, nord frost3, 205/65 nokia nrh ja jossain välissä 215-17 merkkiä X ja kaikilla renkailla ollut samaa vikaa. ylileveistä renkaista on senverran kokemusta että siitä tämä ei johdu.Megaman kirjoitti:
No jos toinen takajousi on väsähtänyt,niin aiheuttaisko se sitä takarenkaan kulumista?
Mulla oli tollanen samanlainen -90 mallinen ja sekin haki tiestä riippuen ojaanpäin.Edessä oli konit ja kaikki kulutusosat vaihdettu.Jos oli ihan uusi asfaltti,(siis ei uria)niin saattoi mennä jopa suoraankin,ilman käsiä...Renkaissa on myöskin todella paljon eroja suuntavakavuudessa + varsinkin ylileveä rengas haeskelee sinnetänne,kuin ajokoira...
onpas mukavaa että vastauksia satelee kuin liukuhihnalta
Minä mistään tiä, mutta oletko säätänyt ohjausvaihteesta välykset pois?Eikä aitä simpukkaakaan kannata unohtaa.Nämä vaikuttaa vetelyyn aika paljon. Tarkista myös, onko iskaritornit päässeet "pehmenemään", sillä jos on, niin mitkään säätelyt ei pahemmin auta. Takarenkaan kuluminen voisi johtua siitä, että pusla/puslat vetelee viimosiaan riippuen (tietysti) auton kilometreistä sun muusta, eikä takapään säätö?? pysy kohdillaan. Kattele ny nämä asiat ekana,keksitään sitte lisää.
ohjausvaihteeseen ei ole koskettu, apusimpukka ja välitanko kunnoltaan ok. vika alkoi ilmenemään jossain 240-250tkm kohdalla ja nyt on mittarissa 367tkm.jmteam kirjoitti:Minä mistään tiä, mutta oletko säätänyt ohjausvaihteesta välykset pois?Eikä aitä simpukkaakaan kannata unohtaa.Nämä vaikuttaa vetelyyn aika paljon. Tarkista myös, onko iskaritornit päässeet "pehmenemään", sillä jos on, niin mitkään säätelyt ei pahemmin auta. Takarenkaan kuluminen voisi johtua siitä, että pusla/puslat vetelee viimosiaan riippuen (tietysti) auton kilometreistä sun muusta, eikä takapään säätö?? pysy kohdillaan. Kattele ny nämä asiat ekana,keksitään sitte lisää.
iskaritornit OLIVAT pehmeät (eivät kuitenkaan revenneet) mutta eivät ole enää ja korjauksen jälkeen pyöräkulmat tarkistettu/säädetty. paikallinen "ooppel-spesialisti" kävi alustan läpi ja takapalkin isot kumit vaihdettiin, heilurivarsien puslat saivat puhtaat paperit.
täytynee siis tarkastella ohjausvaihdetta lähemmin seuraavaksi. ohjauksessa on aavistus löysää mutta ei täytä vielä "klapin" kriteerejä väljyydellään.
oikea takagummi kulahtaa sisäreunastaan joka viittaisi liialliseen ko. renkan haritukseen mutta suuntauslaitteella tullut kuitenkin aina oikeat arvot. täytynee rynkyttää heilurivarren puslia uudestaan kuorma päällä seuraavaksi jos vaikka pyöräkulmat muuttuu kuorma päällä tehtaan asetuksesta.
mulla kans viskelee aika kivasti varsinki urista mut 80% voi laittaa renkaiden piikkiin 205/40/17 käytin nelipyöräsuuntauksessa ja ukko sanoo et ei voi säätää ku etupyörien aurauksen.Ja kaikki pyörät tuntuu sojottavan vähän joka suuntaan..Varsinki takapyörät entiset kesä kumit kului ihan sileeksi sisä puolelta.
on siellä edessä camber-säätökintonipyörä kirjoitti: nelipyöräsuuntauksessa ukko sanoo et ei voi säätää ku etupyörien aurauksen.Ja kaikki pyörät tuntuu sojottavan vähän joka suuntaan..Varsinki takapyörät entiset kesä kumit kului ihan sileeksi sisä puolelta.
onkos näissä omegoissa sitä "BMW-vikaa" että madallus lisää liikaa taka-akseliin neg. camberia ja renkaat kuluu sisäreunasta. mulla kuluukin vain oikea takagummi
Ootko katsonut sen oikeanpuoleisen(korissa) takajousilautasen kuntoa? Jos se on pehmennyt/muuten saanut siipeensä, voi sekin olla syynä. Katso peräkontin puolelta sieltä verhoilujen alta näkyykö pehmeetä. Jos se lautanen on painunut sinne kontiinpäin sentin kax, ei camb.kulma ookkaan sama kuin toisella puolen.Eli ajan tällä päättömällä sepustuksella takaa sitä, että sama vaikutus kuin jos toisellapuolella olis lyhempi jousi.
kyllä madallus minun tietääkseni vaikuttaa takapyörien camberiin.Mulla on ihan silmin nähtävissä et takapyörät on perseellään.pitäs varmaan laittaa jotkut 155/80/15 kumit ni ei pahemmin kulu..ja on tosi hyvän näköset
niin muuten on edessä säätö nyt tuli mieleen eikös ne iskarin alapään pultin reijät ole soikeet?pitäs saada uudestaan siihen 4 pyörä suuntaus härdelliin ja ajan kanssa laittaa (ei itse) kulmat kohilleen.Mut maksaa vaan sit jo paljon.V*tun mielenkiintosta......
Toinen apurungon pusla paskana. Taka-akseli vinossa. Mulla on omassa samaa vikaa. Kokeileppa ajaa tien väärää puolta. Mulla ainakin vääntää sitten sen puolen ojaan(tien kallistuma). Tosin tuo taitaa olla A-Omegan ominaisuuskin, sanoivat pyöränsuuntauksessa, että alatukivarren etummainen kiinnityspiste pitäisi olla n.1,5cm keskempänä autoa.
apurungon puslat uusittu... ooppel-spesialisti ajoi autolla koeajon ja sanoi että kampeaminen on ihan normaalitoleranssissa. pöytäsuoralla tiellä kulkee melko suoraan ja ohitellessa vetää vastapuolen ojaan, kuitenkin lievemmin kuin oikeanpuoleiseen ojaan omalla kaitsalla ajellessa.Juho M-P kirjoitti:Toinen apurungon pusla paskana. Taka-akseli vinossa. Mulla on omassa samaa vikaa. Kokeileppa ajaa tien väärää puolta. Mulla ainakin vääntää sitten sen puolen ojaan(tien kallistuma). Tosin tuo taitaa olla A-Omegan ominaisuuskin, sanoivat pyöränsuuntauksessa, että alatukivarren etummainen kiinnityspiste pitäisi olla n.1,5cm keskempänä autoa.
oikean takarenkaan muita nopeampi kuluminenkin kuulemma normaali-ilmiö, omassani tosin hieman extraa ?
spesialisti sanoi että pyöräkulmia muuttamalla ohi "tehtaanarvojen" saa vetämistä hillityyä aika hyvin.
dodii !!!
edessä oli casteria oikealla 5 astetta ja vasemmalla 5 ast 10 minuuttia.
nyt casteria on oikealla 5 ast 30 min ja vasemmalla 4 ast 50min.
lopputuloksena auto kulkee vihdoinkin suoraan. muutos tehtiin liikauttamalla hieman etupalkkia.
nyt casteria on oikealla 5 ast 30 min ja vasemmalla 4 ast 50min.
lopputuloksena auto kulkee vihdoinkin suoraan. muutos tehtiin liikauttamalla hieman etupalkkia.