Astra x20xev pakosarjan pultit

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
diexsel
'Senator'
'Senator'

Astra x20xev pakosarjan pultit

Viesti Kirjoittaja diexsel »

Itsellä on 2.0 cdx Astra ja kävin tossa äsken Metro-Autolla Tampereella ja kyselin huvikseni auton vaihtoa 2.2 sporttiin(kun sattui olemaan sellainen myynnissä).
Ja asiaan: Oma auto sutsuttaa käyntiin laitettaessa niinkuin pakosarja vuotaisi. Olen aina luullut/kuulin joskus että sellainen ääni tulisi jostain kompurasta mikä pumppaisi ilmaa kattiin käynnistyksen jälkeen??
Myyjä Metro-Autolla kuitenkin väitti, että pakosarjan pultti olisi poikki...kuulemma tyyppivika x20xev:lle???
Ääni lakkaa kun kone lämpiää. Missä vika/onko kellään muulla samanlaisia oireita? :(
Non Gradus Anus Rodentum! (Not Worth A Rats Ass!)
Magister Mundi sum! (I am the Master of the Universe!)
Vescere bracis meis (Eat my shorts)
Stercus accidit (Shit happens)
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Eikö ole ollu aika paljon juttua siitä että tahtoo haljeta nuo pakosarjat? Kyllähän sen huomaat jos sulla mutteri poissa jossain kohtaa. Ja vo se tiiviste myös olla tiensä päässä, ne kun on tehty kahdesta ohuesta pellinpalsta jotka syöpyy aikanaan. Kokeile 13mm hylsyllä niitä muttereita, ei kyllä pitäis palaa kiinni kun kuparia ovat. Kireellä voivat kyllä olla kun ne on litistetty epäkeskoiksi, puhdista vaikka kylmiä pultteja crc:llä ja teräsharjalla ennen kuin yrität avata. Jos saat kaikki ehjänä niin kannattais ne pinnapultit uusi, ei maksaa paljoa esim. motonetistä. Eikä ne kuparimutterit niin hintavia edes sieltä merkkiliikkeestä. Kiristät uudet mutterit 22 Nm. Kuparirasvaa sekä pinnapultteihin että muttereiden väliin.
Statics
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Statics »

keltanokka kirjoitti:Eikö ole ollu aika paljon juttua siitä että tahtoo haljeta nuo pakosarjat? Kyllähän sen huomaat jos sulla mutteri poissa jossain kohtaa. Ja vo se tiiviste myös olla tiensä päässä, ne kun on tehty kahdesta ohuesta pellinpalsta jotka syöpyy aikanaan. Kokeile 13mm hylsyllä niitä muttereita, ei kyllä pitäis palaa kiinni kun kuparia ovat. Kireellä voivat kyllä olla kun ne on litistetty epäkeskoiksi, puhdista vaikka kylmiä pultteja crc:llä ja teräsharjalla ennen kuin yrität avata. Jos saat kaikki ehjänä niin kannattais ne pinnapultit uusi, ei maksaa paljoa esim. motonetistä. Eikä ne kuparimutterit niin hintavia edes sieltä merkkiliikkeestä. Kiristät uudet mutterit 22 Nm. Kuparirasvaa sekä pinnapultteihin että muttereiden väliin.
Millä helvetillä noi pinnapultit saa pois? ihan vaan yleistiedoks ajattelin.. mutterit kyllä lähtee mutta tarviiks pultteihin sit jonkun erillisen avaimen?
diexsel
'Senator'
'Senator'

Joo näkishän sen helposti ku ottaa sen pellin pois. Täytyy tutkia pian ku alkaa hävettään :oops: se sutina.
diexsel
'Senator'
'Senator'

Kaks tavallista mutteria kireeseen toisiaan vastaan siihen pulttiin ja vääntää auki sen pinnapultin sillä sisemmällä mutterilla.
Statics
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Statics »

näin mä vähän ajattelinkin, mut oletin että olis joku nopeempi keino
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Statics kirjoitti:näin mä vähän ajattelinkin, mut oletin että olis joku nopeempi keino
Pikkastavajaa perkeleen isot putkipihit tms.. irtoo! nopeudesta en sano mitää
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Joo no mitenkään automyyjiä väheksymättä itte en usko niiden juttuja. Kyllä mullakin se suhina kuuluu ja pakosarja vaihdettu viime keväänä uuden tiivisteen ja pinnapulttien kera. Jos autosi ei mitenkään muuten oireile silleen, että pakosarjaa kannattaisi epäillä niin älä turhaan rupee stressaamaan. Kyllä sen vuotavan (ainakin haljenneen ja vuotavan) pakosarjan kuulee sen verta selvästi siitä nakutuksesta, että ei voi olla huomaamatta.
Tietty se suoja lähtee siitä sekunnissa ja sen irrottamisesta ei juuri mitään haittaa ole joten voihan pakosarjaa vähän silmäillä ja vaikka samalla putsailla/maalailla sitä pakosarjan syöpynyttä suojaa.

E:nyt kun mietin tarkemmin niin mulla siis se suhina tulee kylmäkäynnistyksessä ilmapumpusta ja koko ajan ilmanputsarista.
Leon FR 20vt
diexsel
'Senator'
'Senator'

Joo sitä hemmetin ilmapumppua määkin luulin.
Se myyjä vaan sano et olis vissiin pakosarjasta pultti poikki ja ku lämpiää niin menee rako umpeen?. Ja tosiaan kuulemma tyyppivika x20xev:lle.
Tosin kyseessä oli myyntimies ei huoltomies. Ja hinnoitteli just mun autoa vaihdossa.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

diexsel kirjoitti:Joo sitä hemmetin ilmapumppua määkin luulin.
Se myyjä vaan sano et olis vissiin pakosarjasta pultti poikki ja ku lämpiää niin menee rako umpeen?. Ja tosiaan kuulemma tyyppivika x20xev:lle.
Tosin kyseessä oli myyntimies ei huoltomies. Ja hinnoitteli just mun autoa vaihdossa.
Kyllä se suhina 99% varmasti muualta kun pakosarjasta kuuluu jos se vaan kylmällä koneella kuuluu??
Ei se pakosarjakaan nyt ihan parissa minuutissa rupea lämpölaajenemaankaan. Voithan sä kurkata sen suojan alle sieltä kyllä näkee onko siellä vuotoa.
Kyllähän tuota pakosarjaa voi ongelmaksikin sanoa, mutta ne tapaukset mitä olen kuullut, että pakosarja halki tai vuotaa ovat kuulostaneet kyllä ihan joltain muulta kun suhinalta.
Leon FR 20vt
diexsel
'Senator'
'Senator'

Tarttis vissiin kuulla joltain miltä se oikee ilmapumpun ääni kuulostaa vai kuulostaako se oikeen miltään?
Tai sit vaan ottaa avaimet käteen ja kurkata sen pakosarjan pultit ja ehjyys. Se ääni tosiaankin lakkaa melko pian käynnistyksen jälkeen (n. 30 sek)mut on todella häiritsevä.
Puuhis:)
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Puuhis:) »

Mulla on sama ongelma ko. koneessa ja syynä on pakosarjan pinnapultti poikki. vasenmaisin pultti alhaalta, ärsyttävä ääni on. Tyyppivika.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Puuhis väitätkö nytten, että se suhina mikä kuuluu noista ecotekeista kylmällä koneella n.1min kuuluu pakosarjasta ja minuutissa pakosarja on niin kuuma, että se lämpölaajenee niin paljon, että ääni katoaa :o ??

Vai millasta ääntä sun auto piti? Ärsyttävää nakutusta?
Leon FR 20vt
Tctic
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Minulla tuo ilmapumppu kuulosti hiustenkuivaajalta ja se pyöri noin minuutin käynnistämisen jälkeen.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Tctic kirjoitti:Minulla tuo ilmapumppu kuulosti hiustenkuivaajalta ja se pyöri noin minuutin käynnistämisen jälkeen.
Mulla se pitää samanlaista ääntä kun joku kovaääninen pölyimuri eipähän tarvii miettiä mistä se ääni kuuluu pumpusta vai pakosarjasta :wink: :lol:
Tupakan verran se mullakin hurisee.
Leon FR 20vt
Vastaa Viestiin