Turbopakosarjan suunnittelua c20let:iin.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Tibe
'Kapitän'
'Kapitän'

Turbopakosarjan suunnittelua c20let:iin.

Viesti Kirjoittaja Tibe »

Terve!

Koitin tuossa jokin aika sitten 2.0 omegan koneen kiinnikkeitä c20let koneeseen ja huomasin, että vakio kkk16 ahdin tulee liian lähelle sitä. Ahtimen pakopuolen yhtenäisyydestä johtuen tulee eteen uuden turbon ostaminen sekä turbopakosarjan valmistaminen.

Olen ajatellut jotain Garrettin T3/4, 0.48a/r, 50pako- ja 52 imupuolella varustettua mallia. Tarkoitus olisi saada moottorin luonteesta ns. aikaisin heräävä(~2000rpm).

Kysymys kuuluukin, että minkälainen pakosarjasta tulisi tehdä? Se ainakin on tiedossa, että 4 ja 1 sekä 2 ja 3 samaan. Lähinnä kiinnostavat putkien pituudet sekä sisähalkaisijat? Onko reilu 20cm hyvä? Entä pitäisikö putken jatkua laipalta asti ovaalin muotoisena ja pyöristyä vähitellen, vaiko suoraan hitsata pyöreänä laippaan kiinni. Myöskin seinämävahvuus mietityttää. Onko 3mm hyvä?

Entä mistä porukka on hommannut noita 16v kanteen sopivia laippoja?

Jos jollain on vähän tietoa valaista tietämätöntä, niin kertokoon jotain jollei se täysin salaista ole. Jos jossain on jonkinlainen laskuri tai vastaavaa, niin olisi kiva...

Kiitoksia nyt jo etukäteen!

Terv. Tero
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Eikös se laippa olisi fiksuinta tehdä itse käyttäen apuna pakosarjantiivistettä?
Saisi ainakin kerralla kohdistettua kanavat kanteen.
TobyR
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja TobyR »

Mene niitten tiivisteiden kanssa johonkin metalli pajaan ja kysy voiko ne ottaa mallin niistä ja leikata ne n. 10mm. levystä vedellä tai laserilla plasmalla tulee aika huono jälki eikä saa tehtyä pultinreikiä.
Putket löytyy rautakaupasta tai lvi liikkeestä itse oon käyttäny vesijohtoputkea.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jättää vielä kanavien kohtaan hieman koneistusvaraa,niin saa vaikka dremelillä tms kohdistettua kanteen.
Noissa tiivisteissä tuppaa olemaan kuitenkin jonkinverran heittoa.
Tibe
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Tibe »

TobyR kirjoitti:Mene niitten tiivisteiden kanssa johonkin metalli pajaan ja kysy voiko ne ottaa mallin niistä ja leikata ne n. 10mm. levystä vedellä tai laserilla plasmalla tulee aika huono jälki eikä saa tehtyä pultinreikiä.
Putket löytyy rautakaupasta tai lvi liikkeestä itse oon käyttäny vesijohtoputkea.
Alkaa tämäkin asia pikkuhiljaa selvitä..

Mikä on ollu seinämävahvuus ja sisähalkaisija? Ja kuinka pitkiä putkista tulisi tehdä? Noin 30cm olen ajatellut kun olen katsellut kuvia noista sarjoista.
Tuskin pitäisi paljoa metsään mennä.. :-?
TobyR
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja TobyR »

Mulla ne putket on n.35mm eli 1,25 tuumaa sisä halkaisija ja pituudet n.20-30cm ja kaikki menee yhteen kartioon jossa on ahtimen laippa kiinni.
Vastaa Viestiin