Auttakaa a-omega-miestä vikojen kanssa!!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Ooobbeli
'Agila'

Auttakaa a-omega-miestä vikojen kanssa!!

Viesti Kirjoittaja Ooobbeli »

Eli auto on omega -87. Aloitteleva Opelisti kun olen, niin tarttis apua.

1.
Vikavalo syttyy puolikylmänä, lämpömittarin viisari on sitä ennen kuollut.
Kun valo syttyy, herää lämpömittarikin.
Mistä koodit luetaan? Mistä saa eri koodit selville?

2.
Tumpelo kun olen, haluaisin tietää myös, miten laturiin laitetaan apumaa?

3.
Olen vaihtanut pa-pumpun releen, virranjakajan kannen&pyörijän. Suodatin vaihdettu puoli vuotta sitten. Nyt hiljattain ruvennut oireilemaan. Olisiko vikaa bensapuolessa, kun kylmänä käynnistettäessä röpöttää aikalailla, ja muutaman kerran poljettua alkaa ottamaan kierroksia kunnolla. Moottori ei yritä tukehtua vaan röpäjää. Kuumana täytyy antaa aina vähän kaasua, muuten ei lähde käymään.

4.
2000 kierroksen kohdalla kuuluu moottoritilasta räpättävä ääni, joka häipyy n. 2700 kiekan kohdalla. ääni kuuluu kiihdyttäessä selvästi, paikallaan kierrättäessä hyvin vaimeasti. Pakarissa&pakosarjassa ei vuotoja tms. Jakohihna löysällä???

Kiitos kaikille jo etukäteen! Muuten hyvä kulkine, viat vaan vituttaa!
glo
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glo »

1.
-tuntuu anturivialta
-vikakoodit luetaan repsikanpuolelta konehuoneesta, aivan siellä rintapellin tuntumassa on semmoinen sininen liitin, jossa on eräänlainen "korkki" päällä, omassa on korkista yhdistetty kaksi nastaa korkin ulkopuolella kiertävällä johdolla. http://www.topbuzz1.carenthusiasts.co.u ... _codes.htm Tuossa ohjeet, että miten luet ne koodit. Omegassas on boxina
Bosch Motronic ML4.1, eli kattot tuolta sivuilta Boschin vikakoodit. Kannattaa lukee toi koko sivu ennen, kun meet niitä koodeja kattoon.

2. Niin mitä sä sinne laturiin haluat laittaa?

3. Veikkaisin, että saat vikakoodiks 14, eli vedenlämpöanturi sökönä, selittäis tuon käyntiongelman, tekee itellä melkein samaa ja juuri tuo 14 on päällä. Jos vika on tuo, niin se anturi, mikä pitää vaihtaa, on imusarjassa bensakiskon alla, aivan koneen etureunassa, helppo vaihtaa.

4. Tarkistaisin vielä, että onko pakosarjan ja pakoputken välinen laippaliitos kunnossa, vaikka siellä olisi uusi tiiviste ja kiristetty tiukkaan, on silti mahdollista että putket eivät kohtaa täysin, joten se alkaa ääntämään ja mahd. vuotamaan.

Onhan tuo omeka ihan näppärä kulkine ja hieno vietävä. Eikä nuo säköongelmat ole vikoja, tuon ikäluokan ooppelissa ne on ominaisuuksia, jotka kuuluu vuosimalliin. Toivottavasti oli jotain apua tosta mun postauksesta.
VW Golf IV Variant 1.9TDi '01
Cadillac Seville STS 4.6-32V '93
Buick Electra 225 Custom '66
AMP
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AMP »

2. kysymyksestä, laturin rungosta/kiinnityksestä piuha vaan maihin.

Kannattaa tosin tarkistaa onko koneen maadoitus muuten kunnossa,ei sitä laturia pitäs tarvita senkummemmin erikseen maadoitella.
Omega A, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, 307SW 1.6hdi
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

4. kohtaan liittyen;
eihän tossa pakosarjan alkupäässä samantyyppistä suojaa (vai mikä lämpökotelo "hän" onkaan), kuten vanhemmissa astroissa? -omega-"tietäjät" vastailkaa...

nimittäin näissä tän mun astran tyyppisissä monesti helisee aika pahasti -kiinnikkeet ruostuu lopulta iän myötä irti...
Itselläni oli juuri näin - ei kuulunu mitään ylimääräistä tyhjäkäynnillä, vasta tietyllä kierrosluvulla alko helisemään/rämisemään.

- Voi olla, että tää ei liity mitenkään tuohon, mutta kunhan kerroin...
Vastaa Viestiin