Jarruongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
huusko
'Kadett'
'Kadett'

Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja huusko »

Eli taas katsastus edessä kuten samat ongelmat kuin vuosi sitten. Auto on Astra F -97 1.6 ja takana rummut. Hiekkatiellä kävin testaamassa jarruttelemalla ja oikean puolen takarengas ei kerkeä edes jälkeä jättämään. Viime vuonna auto ei menny ekalla kerralla läpi liian suuren eron takia ja vaihdoin taakse molemmille puolin palat. No, toisella kerralla meni rimaa hipoen läpi vaikka palat olivat uudet. Eli mikähän voisi olla ongelmana kun toinen puoli takana on selvästi heikompi vaikka palat suht uudet?
Osku

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Osku »

huusko kirjoitti:Eli taas katsastus edessä kuten samat ongelmat kuin vuosi sitten. Auto on Astra F -97 1.6 ja takana rummut. Hiekkatiellä kävin testaamassa jarruttelemalla ja oikean puolen takarengas ei kerkeä edes jälkeä jättämään. Viime vuonna auto ei menny ekalla kerralla läpi liian suuren eron takia ja vaihdoin taakse molemmille puolin palat. No, toisella kerralla meni rimaa hipoen läpi vaikka palat olivat uudet. Eli mikähän voisi olla ongelmana kun toinen puoli takana on selvästi heikompi vaikka palat suht uudet?
Joo minulla ollut ihan samanlaisia ongelmia, vaikka auto onkin eri vuosimallia kuin toi sinun.
Ekaks pitää kysyä, että onko jarrukengät säädetty lähelle rumpua?
Eihän sen huonomman jarrun mäntä takertele mitenkään?

Itsekin pitkään sain tapella noitten takajarrujen kanssa, että sai katsastuksesta läpi. Minulla vika löytyi lopulta siitä, että toisen takajarru paineensäädinventtiili (vai mikä nyt onkaan) oli viallinen, ja viimesinä aikoina se rupes jo vuotamaankin jarrunestettä.
No sitten vaihdoin ne molemmat ja sen jälkeen muutaman viime vuosien katsastukset on mennyt jarrujen osalta helposti läpi -> takajarrutehot täysin kohdallaan.
Minulla samainen venttiili melko varmasti oli ongelmana aikaisemminkin, jo ennen kuin se kävi vuotamaan nesteitä pihalle.

Tää voi olla hyvin kaukaakin haettu, mutta tälläinen ratkaisu löytyi tähän minun astraan...
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Kokeile ensi hätään vaihtaa rumpujen puolia keskenään.
Entisessä kadetissa en saanut käsijarrua mitenkään säädettyä ottamaan tasaisesti,vaikka oli melkein uusi vaijeri.

Rummut vaihdoin päittäin ja sen jälkeen käppäri otti tasaisesti aina siihen asti kun autoa vaihdoin.
huusko
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja huusko »

Nostettiin auto ylös ja venttiili ei ollut vuotanut. Käsijarru ottaa myös tasaisesti, kokeilimme dynamometrillä. Eli täytyypä seuraavaksi katsoa tuo oikean puolen jarrusylinteri, vaikkakin vuosi sitten se tuntui toimivan oikein vaikka jarrut olivat epätasaiset.
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

huusko kirjoitti:Nostettiin auto ylös ja venttiili ei ollut vuotanut. Käsijarru ottaa myös tasaisesti, kokeilimme dynamometrillä. Eli täytyypä seuraavaksi katsoa tuo oikean puolen jarrusylinteri, vaikkakin vuosi sitten se tuntui toimivan oikein vaikka jarrut olivat epätasaiset.
Siis joo, tää mun ehdotus on sitten ihan äärimmäinen tapaus, toki noi "tavalliset" jutut kannattaa ekaks tsekata...
Sanon vielä, että se toisen puolen paineensäädinventtiili voi olla viallinen silti, vaikka ei vuoda - kuten minulla. Sillä ennen katsastusta ei vuotanut mitään, ja säätämällä takajarrut tavallaan "perseelleen" sain vihdoinkin menemään läpi katsastuksesta, mutta käsijarru sitten niillä säädöillä heittikin aika hurjasti! Sitten vasta jonkin aikaa katsastuksen jälkeen rupes ko. venttiili yht'äkkiä tiputtamaan nestettä.
Että jos ei muulla keinolla onnistu, niin noitten vaihto viimeisenä ratkaisuna... :-?
Vastaa Viestiin