Vittumainen ääni astran vaihdekepin tienoilla

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

Vittumainen ääni astran vaihdekepin tienoilla

Viesti Kirjoittaja Anodi »

Taas pitäs avautua, oon perkele purkanu melkein kaiken mahdollisen vaihekepin ympäriltä, mutta vittumaisen särinän lähde ei löydy.

Ääni kuuluu jostain vaihdekepin maastosta kierroksilla 2600-3100. Epäilin jo pakoputkea tai jotain muuta alustassa, mutta äänen saa voimistumaan/vaimenamaan vääntelemällä vaihdekeppiä.

Ihmeellistä, kun tuolla alueella ei paljon liikkuvia osia ole!

Ei kellään ole ollut vastaavaa ongelmaa? Ei varmaan, niin ihme tapaus taas...
Tuninkiukko
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tuninkiukko »

Mulla on A-Vectrassa just sama ongelma :evil: Aikas vmäinen ääni se on, jos vaan joku tietää missä vika niin kertoo mullekkin :wink:
voutser
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja voutser »

Sama vika oli mun vanhassa A Vectrassa. Tutkin kerran tuota särinän lähdettä ja se tuntui tulevan vaihdekepin juuressa olevasta muovisesta vaihteen vaihtomekaniikasta, jossa tuntui olevan hieman väljyyttä. Ilmeisesti tuo vaihtomekaniikka kuluu käytössä ja sitten se alkaa resonoimaan tietyllä kierrosluvulla.
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Pistäkää sinne hässäkkään vaseliinia, niin saattaa rauhoittua se särinä.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
wiquel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja wiquel »

Tuhkaluukussa tai sen edessä olevassa kotelossa olevat kolikot, aurinkolasit tms. tuotteet. 8)
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Minulla joskus ollut samanlaista särinää, mutta ainakin minulla se johtuu siitä, kun keskimmäinen äänenvaimennin ottaa hieman kiinni auton alustaan...
Sen vois ekaks luulla tulevan vaihdekepistä, tms. mutta tiedän ainakin tässä minun tapauksessa äänenvaimennin ei ole ihan suorassa ja ottaa joskus (kuitenkin harvoin) kiinni siihen kiinnikerautaan/lenkkiin, tai mikä nyt onkaan - siis se minkä (2kpl) varassa se pönttö roikkuu siellä alla. (tai siis onhan siellä ne kumit välissä, mutta ne ei auta tähän)

Outoa vaan, kun mulla se ääni ilmenee lähes pelkästään sadekelillä - mistäköhän johtuu?
ja joskus saattaa pientä ääntä kuulua esim. tiukkaan mutkaan ajettaessa. (mutta sehän on ymmärrettävää, jos pönttö vinossa)
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

Nyt kun ajettelen, niin kyllä se ääni tässä tapauksessa tulee siitä vaihdevivustosta. Tuntuu vaan ettei siinä paljon ole välyksiä. Suihkuttelin siihen CRC:tä töihin lähtiessä, ei auttanut, pitänee laittaa jäykempää tavaraa niinku ehdotettiin.

Varmasti jostain putken osasta voi tulla samanlaista ääntä, mutta se ei varmaan rauhoitu vaihdekeppiä kiinni pitämällä.
Thevpp
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thevpp »

tuo äänen poistaminen ei ole ihan pikku juttu, tuossa sa-int aikana oli tupa kaverin a-vekussa sama vika ja kun intissä oltiin aikaa oli niin aloitin systemaattisen vian etsimisen, tuli purettua koko keskikonsolin alaosa ja vaihdekeppi senkun särisi, purin seuraavaksi kepin pois, jolloin selvisi että vaihdekepin ontto putki särisee, no otin putken irti konehuoneen puolelta niin ääni hävisi, särinään autto hieman että modas vaihdevivustoja että niistä sai välystä pois.
Elikkä: kun vaihdevivustossa on väljää pääse putki väriseen ja oikean tajuuden löytäessään alkaa soida (ominaistaajuus?) siihen lopputulokseen tulin, mutta jos putken täyttää jollain niin auttaa asiaan.
Tdi 200+
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Anodi kirjoitti:Varmasti jostain putken osasta voi tulla samanlaista ääntä, mutta se ei varmaan rauhoitu vaihdekeppiä kiinni pitämällä.
aijuu :oops:
ellei sitten koko keskikonsoli värise, ja vaihdekeppi jossain asennossa estää sen - en tiedä sitten...mutta tuskin kuitenkaan tässä tapauksessa.
Jatka sitten vaan siellä vaihde-puolella... :-?
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Vaihdetangon(joka menee vaihdelaatikkoon) nivelet on löystyneet. Itellä tekee samaa ja isännän kadetissa kans. Laitettiin isännän kadettiin lisää tavaraa sinne vaihdetangon nivelien väliin että lähti välykset pois niin loppu kitinät. Sellanen pieni kiliniähän sieltä kuuluu ja asettuu kun pitää kepistä kiinni.
patrick
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja patrick »

Sirinää kuului minunkin autosta samasta paikasta, mutta loppui kun laitoin uuden (melkos tiukasti sopivan) vaihdekepin suojapussin. Varsinkin 5 vaihteella ja maantienopeuksissa sirinä oli todella häiritsevää. Edellinen omistaja (tai joku niistä :)) oli koittanut sitoa kuminauhaa hepin ympärille, mutta ei tuntunut toimivan..
Kuva
Vectra 2000
_Jep_
'Agila'

Viesti Kirjoittaja _Jep_ »

-92 Vectra 2.0i:ssä havaittu värinää, joka tuntui kuuluvan vaihdekepin lähettyviltä ~2200rpm. Pajalla selvisi, että vaihteensiirtäjän kumit keskellä sekä kepin päässä olivat vioittuneet. Pelkkiä kumeja ei saanut opelilta. Ensi viikolla aika pajalle, jossa väsäävät kumit itse. Saa nähdä miten käy.
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

patrick kirjoitti:Sirinää kuului minunkin autosta samasta paikasta, mutta loppui kun laitoin uuden (melkos tiukasti sopivan) vaihdekepin suojapussin. Varsinkin 5 vaihteella ja maantienopeuksissa sirinä oli todella häiritsevää. Edellinen omistaja (tai joku niistä :)) oli koittanut sitoa kuminauhaa hepin ympärille, mutta ei tuntunut toimivan..
Juuri tuo maantienopeuksissa kuuluva sirinä se vituttaakin, astra kun kiertää n. 3000 rpm silloin.

Pitää kokeilla tuota uutta pussia, kun vanhassa on jo käytön jälkiä ja samalla saa syyn ostaa punaisen tuning-pussin. (onkin sitten ensimmäinen tuning-juttu tähän autoon.

Kuminauhaa hepin ympärille en kyllä suosittele kenellekään, ei ainakaan minulla auttanut sirinään mitenkään.
viiksimies
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja viiksimies »

Osku kirjoitti:Minulla joskus ollut samanlaista särinää, mutta ainakin minulla se johtuu siitä, kun keskimmäinen äänenvaimennin ottaa hieman kiinni auton alustaan...
Sen vois ekaks luulla tulevan vaihdekepistä, tms. mutta tiedän ainakin tässä minun tapauksessa äänenvaimennin ei ole ihan suorassa ja ottaa joskus (kuitenkin harvoin) kiinni siihen kiinnikerautaan/lenkkiin, tai mikä nyt onkaan - siis se minkä (2kpl) varassa se pönttö roikkuu siellä alla. (tai siis onhan siellä ne kumit välissä, mutta ne ei auta tähän)

Outoa vaan, kun mulla se ääni ilmenee lähes pelkästään sadekelillä - mistäköhän johtuu?
ja joskus saattaa pientä ääntä kuulua esim. tiukkaan mutkaan ajettaessa. (mutta sehän on ymmärrettävää, jos pönttö vinossa)

Samaa ominaisuutta omassa. Kiinnitin kunnolla takapöntön, joka on hieman vinossa niin sen jälkeen alkoi resonoimaan. Itsellä tuo ääni kuuluu kun kaasun löysää.
Vastaa Viestiin