Dieselin kulutuksesta

Keskustelua Opeleista
Temezz
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Temezz »

Kiitoksia linkeistä, kyllä tuntuu BMW pojilla olevan asia hallussa...:)

Löysin sieltä jopa jonkunlaisen säätöohjeen: http://www.carsoft.ru/avtorepair/rover/ ... diesel.pdf

Itse en ehkä lähtis kokeileen, mut ton perusteella voisin kuvitella et diisseleihin perehtynyt korjaamo suoriutuu ko. operaatiosta 2-4 tunnissa eli kustannus olis varmaan 100-200€, säätö siis maksaisi itsensä takaisin moneen kertaan jos ajattelee vaikkapa vuotuisen kulutuksen muutosta..:)

Mulla tulee vuodessa n.25tkm eli 1,5ltr. satasella vähemmän olisi keiton hinnassa n.337,5€ (jos löpö olis 0,9€/ltr.)...ja samalla rahalla varmaan paranis toi lämpökäynnistyskin.:)
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Munkka
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Munkka »

Joo, kyllähän se vuositasolla aika iso säästö on jos 1,5 litraa per satku saa kulutusta tippumaan. Minkälaiset renkaat sulla on alla?

Eilen soitin paikalliseen Opel liikkeeseen ja kysyin testerissä käynnin hintaa, 47 euroa. Huoltopäällikön mukaan ruiskutusennakon virhe näkyy testerissä vain jos se on riittävän suuri. Samaisen ukon mukaan jakoketjun venymisen ei pitäisi vaikuttaa koska ketjussa on kiristimet. Äijä totesi myös että vika on todennäköisemmin ilmamassamittarissa. Kivahan se tietysti Opelin kaverilla olisi myydä mulle se monen sadan euron mittari.

Nyt ei taas sitten tiedä mitä uskois. Ainoa johtopäätös on se että ongelma itsessään ei korjaannu täällä netissä kirjottelemalla, korjaamo keikka siitä kuitenkin tulee. Lähteäkkö ensin korjaamaan ruiskutusennakkoa vaiko ilmamassa mittaria? Kukahan sen tietäis?

Voisiko ilmamassamittarin toimintaa kokeilla kotikonstein?
Temezz
'Senator'
'Senator'

Nojoo..saattaa 1,5 ltr. olla ehkä hieman optimistinen, mutta jotain varmaan tapahtuis...mulla on alla Firestone F590 (muistaakseni) 195/65/15 ja kyljessä lukee fuel saver...:) kyllä ne ehkä ainakin matkassa pudotti 0,5ltr./100km verrattuna samankokoisiin nastoihin.

En kyllä luottais ooppeli-huoltoon ollenkaan tämän bmw-koneen kohdalla...tossa topicissa, johon aiemmin laitoin linkin, ni on kyllä puhetta myös kiristäjästä...eihän kiristäjä voi millään ilveellä vaikuttaa ennakkoon, koska kiristäjä sijaitsee ketjun ns. löysällä puolella...kampiakseli vetää ketjulla nokka-akselia ja nokka-akselilta kampiakselille päin menevä ketju pysyy kyllä ihan väkisinkin kireellä ja näin ollen siihen väliin ei laiteta kiristäjää. Oman näkemykseni mukaan kiristäjän ollessa tässä välissä, se pistäisi koko jaon ihan metsään...:)

Suosittelisin esim. lohilahden diisselihuoltoa riihimäellä tohon säätöön...faija on käyttänyt japsi-kiisseleitään siellä aina ja on ollut ihan tyytyväinen.

Ilmamassa-anturi maksaa motonetissä 265€, mutta voisin kuitenkin olettaa, että sen vikaantuessa tulee ilmoitus kojetauluun.:)
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Munkka
'Kapitän'
'Kapitän'

Temezz kirjoitti:Nojoo..saattaa 1,5 ltr. olla ehkä hieman optimistinen, mutta jotain varmaan tapahtuis...mulla on alla Firestone F590 (muistaakseni) 195/65/15 ja kyljessä lukee fuel saver...:) kyllä ne ehkä ainakin matkassa pudotti 0,5ltr./100km verrattuna samankokoisiin nastoihin.

En kyllä luottais ooppeli-huoltoon ollenkaan tämän bmw-koneen kohdalla...tossa topicissa, johon aiemmin laitoin linkin, ni on kyllä puhetta myös kiristäjästä...eihän kiristäjä voi millään ilveellä vaikuttaa ennakkoon, koska kiristäjä sijaitsee ketjun ns. löysällä puolella...kampiakseli vetää ketjulla nokka-akselia ja nokka-akselilta kampiakselille päin menevä ketju pysyy kyllä ihan väkisinkin kireellä ja näin ollen siihen väliin ei laiteta kiristäjää. Oman näkemykseni mukaan kiristäjän ollessa tässä välissä, se pistäisi koko jaon ihan metsään...:)

Suosittelisin esim. lohilahden diisselihuoltoa riihimäellä tohon säätöön...faija on käyttänyt japsi-kiisseleitään siellä aina ja on ollut ihan tyytyväinen.

Ilmamassa-anturi maksaa motonetissä 265€, mutta voisin kuitenkin olettaa, että sen vikaantuessa tulee ilmoitus kojetauluun.:)
MAF anturin vikaantuminen näkyy yleensä tehojen hiipumisena, minulla ei ajettavuus tai tehot ole muuttuneet joten en ihan heti tuohon vikaan usko.

Mulla on alla 245/45 17" renkaat ja vaikka Diesel Laitteen asentaja sanoikin rengastuksen vaikuttavan kulutukseen, muualta on tullut ihan toisenlaista infoa.

Kyllä tuo ruiskutusennakon säätö on nyt se toimenpide mitä ruoean suunnittelemaan. (hyvästä ohjeesta huolimatta en itse aio suorittaa :oops: )
Temezz
'Senator'
'Senator'

Oletkos saanut jo hommaa eteenpäin?

Mä kävin tänään hakemassa leiman omppuun ja siina päästötestin k-arvo oli 1,86...se oli inssin mukaan ihan ok, kun TD:ssä saa kuulemma 3 olla. Kysyin et käykö se "rikkaalla" ni eipä siinä mitään kummempia ollu...muutenkin oli koko kiesi ihan ok, koiraanluut vaan kantsis kuulemma vaihtaa ku kerkee...ja kyllä ne koliseekin, pitäs vaan jaksaa..:)
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Temezz
'Senator'
'Senator'

Hieman tilastotietoa:

Lomareissu lappiin sodankylän lähimaastoon...kilsoja n.2050 ja soppaa paloi n.147 ltr. eli kulutus oli siinä suurinpiirtein 7,2ltr./100km. Tuli matkan aikana pyöritettyä hieman oulussa kylällä ja ajettua levin huipulle. Juuri ennen reissuunlähtöä iskin uuden ilmanputsarin paikalleen. Keskinopeutta en tiedä kun ei ole ajotietokonetta, mutta tuli kyllä valtaosa matkasta vedettyä yli 100km/h lasissa ja välillä kun ohitteli niin oli vauhtia yli 150km/h, että en kyllä kovinkaan säästeliäästi ajellut.

Jokos on Munkalla ajotuksen säätö edistynyt??
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Munkka
'Kapitän'
'Kapitän'

Temezz kirjoitti:Hieman tilastotietoa:

Lomareissu lappiin sodankylän lähimaastoon...kilsoja n.2050 ja soppaa paloi n.147 ltr. eli kulutus oli siinä suurinpiirtein 7,2ltr./100km. Tuli matkan aikana pyöritettyä hieman oulussa kylällä ja ajettua levin huipulle. Juuri ennen reissuunlähtöä iskin uuden ilmanputsarin paikalleen. Keskinopeutta en tiedä kun ei ole ajotietokonetta, mutta tuli kyllä valtaosa matkasta vedettyä yli 100km/h lasissa ja välillä kun ohitteli niin oli vauhtia yli 150km/h, että en kyllä kovinkaan säästeliäästi ajellut.

Ihan hyvät lukemat sulla on ollu. Ajoituksen säätöön on varattu aika 19.8, tosin autokin on nyt myynnissä. Katsotaan nyt, tuleeko järkeviä tarjouksia ja pidetäänkö auto itsellä vai laitetaanko lihoiksi.
mattiaho
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja mattiaho »

Munkka kirjoitti:
Temezz kirjoitti:Nojoo..saattaa 1,5 ltr. olla ehkä hieman optimistinen, mutta jotain varmaan tapahtuis...mulla on alla Firestone F590 (muistaakseni) 195/65/15 ja kyljessä lukee fuel saver...:) kyllä ne ehkä ainakin matkassa pudotti 0,5ltr./100km verrattuna samankokoisiin nastoihin.

MAF anturin vikaantuminen näkyy yleensä tehojen hiipumisena, minulla ei ajettavuus tai tehot ole muuttuneet joten en ihan heti tuohon vikaan usko.

Mulla on alla 245/45 17" renkaat ja vaikka Diesel Laitteen asentaja sanoikin rengastuksen vaikuttavan kulutukseen, muualta on tullut ihan toisenlaista infoa.

Kyllä tuo ruiskutusennakon säätö on nyt se toimenpide mitä ruoean suunnittelemaan. (hyvästä ohjeesta huolimatta en itse aio suorittaa :oops: )

Mulla oli 2.0 DTH koneesta ilmamassamittari rikki, ilman vikavaloja (tai normaalihuollossa löytyviä koodeja) ja tehon selkeä hiipuminenkin tuntui vasta noin 4000 kierroksessa. Senpä takia veinkin sen opel-huoltoon tutkittavaksi ja diagnoosi oli ilmamassamittari viallisuus. Vaihdon jälkeen kulutus putosi noin litran satasella ja tukkoisuus yläkierroksilta hävisi, eli ilmeisesti diagnoosi oli oikea. Eli melkein kannattaisi tarkistuttaa tuo MAF.
Opel Vectra 2.5 V6 Sport
Opel Vectra Wagon 1.9 CDTI Sport
Temezz
'Senator'
'Senator'

Munkka kirjoitti:
Temezz kirjoitti:Hieman tilastotietoa:

Ihan hyvät lukemat sulla on ollu. Ajoituksen säätöön on varattu aika 19.8, tosin autokin on nyt myynnissä. Katsotaan nyt, tuleeko järkeviä tarjouksia ja pidetäänkö auto itsellä vai laitetaanko lihoiksi.
syyskuuta eletään joten saitkos säädön teetettyä?? jos sait niin mitkä olivat vaikutukset?? paljon makso??
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Vastaa Viestiin