c20xe oktaanivalitsin (calibra)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
JJJK
'Agila'

Viesti Kirjoittaja JJJK »

Mitä pensaa pitää käyttää kun oktaani valitsin näyttää A?
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

C20XE:ssä ei ole oktaanivalitsinta, kone säätää itsensä automaattisesti nakutustunnistimella. Tuo mainitsemasi palikka muuttaa koneen ohjelmaa muuten.

On muuten kysytty n+1 kertaa tätäkin asiaa täällä, hakutoiminto on hieno asia, varsinkin käytettäessä :wink:

FAQ:n paikka...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

Jossain englantilaisilla Calibra-sivuilla oli, että jos tuon kytkimen vaihtaa B-asentoon, kasvaa alakierroksilla vääntö! Siispä itse tietysti heti vaihtamaan ja taisihan se vääntö kyllä hieman lisääntyäkin. (tai sitten kuvittelin/unelmoin vaan) :grin: :grin:
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
Gese
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Gese »

Samaa ihmettelin itsekin, että mitäköhän tuo palikka tekee...

Päätin antaa sen olla, kyllä nykyiset väännöt etc riittää arkikäyttöön ainakin minulla, vaikka ei calikkaa olekaan!
juzatheman
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja juzatheman »

mistähän "namikasta" on kyse? kun kaikki kyselee..
mulla ei oo tullu vielä vastaan missä sijaitsee jos sijaitsee??
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

edestä katsottuna oikealla puolella releboksin vieressä. namiska on kiinni pidikkeessä, joka on rungossa kiinni.
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
JariV
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja JariV »

Tuomas,
arvelisin sinun olevan ehkä väärässä. Omassani ko. palikka on ja kaikissa muissakin ko. moottorilla varustetut ovat omanneet kyseisen härvilän.

PS. Se palikka omaa oikeella tavalla muuteltuna ihan persuuksissa tuntuvan tehonlisäyksen, jopa tyhjäkäyntikin muuttuu agressiivisemmaksi.
TUME
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja TUME »

Kerro ihmeessä lisää......??
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

On 2002-12-19 09:33, JariV wrote:
Tuomas,
arvelisin sinun olevan ehkä väärässä. Omassani ko. palikka on ja kaikissa muissakin ko. moottorilla varustetut ovat omanneet kyseisen härvilän.

PS. Se palikka omaa oikeella tavalla muuteltuna ihan persuuksissa tuntuvan tehonlisäyksen, jopa tyhjäkäyntikin muuttuu agressiivisemmaksi.
Vaikka arvelisit Tuomaksen olevan ehkä väärässä, tiedän että Tuomas ON oikeassa. C20XE:ssä on nakutuksentunnistin ja se palikka, mitä joissain toisissa moottoreissa käytetään oktaanin valintaan, vaikuttaa C20XE-moottorissa käytetyn moottorinohjausohjelman valintaan eri saastemääräyksiä varten eri maissa. Tottakai sillä voi olla vaikutusta moottorin teho- ja vääntöalueisiin, sillä se vaihtaa eri mapin ECU:ssa, se on vastaavaa, jos vaihtaisi eri "chipin" sinne ECU:un.

Fakta 1: C20XE:ssä ei ole oktaaninvalintapalikkaa.
Fakta 2: C20XE:ssä on ECU:n ohjelmanvalintapalikka.
Fakta 3: Se ohjelmanvalintapalikka on samassa paikassa ja saman näköinen kuin joidenkin muiden moottorien oktaaninvalintapalikka.
Fakta 4: Se palikka vaikuttaa vähän moottorin toimintaan, mutta miten, sitä en itse täsmälleen tiedä, olisi pitänyt dynopäivillä kokeilla!
Fakta 5: Se ohjelmanvalinta on tehty eri maiden päästövaatimusten takia.

-Ari
JariV
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja JariV »

Vai ihan faktoja...

Jos se oktaanivalitsimeksi kutsuttu (tai mikä se sitten oikealta nimeltään onkaan) oman moottorini johtosarjasta löytyy ja kaikista niistä muista myös, joita olen sormeillut tai kuikuillut muuten vaan, niin sovitaanko, että minä olen omaa mieltäni ja muut omaansa. Minähän vain EPÄILIN. Ei tartte hyökätä kimppuuni tämän takia, en edes esittänyt mitään "faktoja".
Niin sanotut faktasi ovat sanahelinää vain. Jos se ko. palikka on maahantuojan pohjalta määritelty tuolla nimellä ja se sinua häiritsee, että minä siitä tällä nimellä puhun niin voivoi. Kyllä minä tiedän, mitä se palikka tekee.
Se muuttaa ECU:ssa sytytyksen perusennakkokäyrää ja polttoaineen syöttömäärää ja on pääasiassa suunniteltu maahantuojan mukaan melurajoituksia varten. Modifioinnilla muutetaan syttyennakkokäyrää aikaisemmalle ja täten saavutetaan uusia ominaisuuksia.
Mitä sanoo jpisteh? Samaa vai eri mieltä? Jos olen väärässä, niin se on jopa mielenkiintoisempaa kuulla, koska tällöin opin itsekin lisää.

Mutta antaa olla, jos ei kiinnosta helpot ja halvat hepat, vaan aletaan kitisemään niin minä kai sitten lopetan fooruminne osalta tähän. Ja niitä lähestulkoon ilmaisia pikkujuttuja voi tehdä paljon muitakin, mutta mitäpä niistä sitten jauhamaan enää.

Voit ata hyvin poistaa rekisteritiedoistanne minun tunnukseni yms. Muutin sen tuoksi, mitä se nyt on.

Hyvät jatkot.

Jari Vasarainen

<font size=-1>[ This Message was edited by: shite on 2002-12-19 11:59 ]</font>
Janne T
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Kannattaako tuommosesta nyt herneen vetä nenuun. Ei minun mielestäni kukaan ole ketään vastaan hyökännyt, ja ´sivustaseuraajana yllätyinkin tuosta viimeisestä viestistä. Siinä mielessä Shite olet oikeassa, että kyllä siellä semmonen palikka on, mutta se vaan ei ole oktaanivalitsin, vaan juurikin tuota ohjelman valintaa varten niinkuin sanoit. Jos joskus hieman väärin käsittää/lukee asioita, niin ei siitä huomauttamisesta kannata nokkiinsa ottaa. Ei tämä foorumi ainakaan omasta mielestäni mikään kinastelupaikka ole, vaan tästähän olisi tarkoitus olla hyötyä jokaiselle puolin ja toisin.

-Janne-
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Ei herneitä nenään pojat.

Oktaaninvalitsin ja ohjelmanvalitsin miltei samalta kuullostava sana kun oikeen epäselvästi lausuu :wink:

Päteekös tuo tehonlisäys sääntö myös muihin oktaaninvalitsimella/ohjelmanvalitsimella varustettuihin motteihin?

<font size=-1>[ This Message was edited by: havericky on 2002-12-19 15:22 ]</font>
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

On 2002-12-19 11:51, shite wrote:
Vai ihan faktoja...

Ei tartte hyökätä kimppuuni tämän takia, en edes esittänyt mitään "faktoja".

Mutta antaa olla, jos ei kiinnosta helpot ja halvat hepat, vaan aletaan kitisemään niin minä kai sitten lopetan fooruminne osalta tähän. Ja niitä lähestulkoon ilmaisia pikkujuttuja voi tehdä paljon muitakin, mutta mitäpä niistä sitten jauhamaan enää.

Voit ata hyvin poistaa rekisteritiedoistanne minun tunnukseni yms. Muutin sen tuoksi, mitä se nyt on.

Hyvät jatkot.

Jari Vasarainen

<font size=-1>[ This Message was edited by: shite on 2002-12-19 11:59 ]</font>
Hei Jari, älä nyt käsitä väärin. Tuo asia vain on niin monta kertaa tullut esille. Monissa koneissa sitä samaa palikkaa kun käytetään juuri oktaanin valintaan. Tuo mun tieto oli peräisin eri korjauskäsikirjoista jotka koskevat C20XE-moottoria. Eikä sitä oltu tarkoitettu todellakaan miksikään hyökkäykseksi, pyydän anteeksi, jos se sen niin pystyi käsittämään.
Siitäkin tulee usein sanomista jos joko sekoittaa ilmamäärä- ja ilmamassamittarit, blow-off- ja dump valvet jne, ei kai tässäkään mistään henkilökohtaisuuksista ollut kyse. Sama palikka, toki samanlainen tekninen toimintatapa, mutta eri toimintatarkoitus tässä tapauksessa.

Foorumi on avoin kaikille, eikä sitä jos minä sanon jotain kannata ottaa minään virallisena mielipiteenä tms. vaikka toiminkin foorumin adminina... ja toivon että myös sinun juttujasi täällä näkyisi jatkossakin, sillä sinulla kokemusta on upeiden näyttelykuntoisten autojen rakentamisesta ja myös tiedon jakamisesta.

Se on valitettavaa, että joskus tämä näyttäisi menevän pirun raamatun lukemiseksi.

Laitan tähän pari lainausta Haynes-manuaalista:

<font size=-1>
Features:
Motronic m2.5 and m2.8:

Additionally, the Motronic module
receives information from a cylinder
block-mounted knock sensor, which senses
“knocking” (or pre-ignition) just as it begins to
occur, enabling the module to retard the
ignition timing, thus preventing engine
damage.

Ignition timing:

1.6, 1.8 and 2.0 SOHC models
Note:
Models equipped with a catalytic
converter must be operated on 95 R0N
unleaded petrol at all times, and although an
octane coding plug may be fitted, it should
not be tampered with

3 Models, other than 14 NV, are equipped
with an octane coding plug, which is located
in a clip at the left-hand rear of the engine
compartment (see illustration).
4 The plug is reversible in its connector, and
is marked either “A” or “98” on one side,
which corresponds to the position for use with
98 RON leaded petrol. On the other side either
“B” or “95”, which corresponds to the position
to use with 95 RON unleaded petrol. All
vehicles are set for use with 95 RON unleaded
petrol before they leave the factory.
5 To change the coding for use with a
different type of petrol, first allow the fuel tank
to become practically empty.
6 Fill the fuel tank with the required type of
petrol.
7 Ensure that the ignition is switched off, then
remove the coding plug from its clip and
disconnect the wiring connector.
8 Rotate the plug through 180°, so that the
appropriate octane mark is uppermost (see
paragraph 4), then reconnect the wiring
connector and refit the plug to its clip.
9 Note that using petrol with a higher octane
rating than that set will not cause damage, but
petrol with a lower octane rating than that set
must not be used.

20 XE, C20 XE and X20 XEV models
10 The ignition coding plug found on these
models is not an octane coding plug
(although its method of operation is similar)
and must not be altered from its factory
setting. Its purpose is to ensure that the
Motronic module uses the correct information,
pre-programmed (or “mapped”) into its
memory, to enable the vehicle to comply with
the relevant national noise and exhaust
emission legislation.
11 On these models, the knock sensor circuit
allows the Motronic module to compensate
for differences in the octane value of the
petrol used, without the need for manual
intervention. Remember, however, that all
catalytic converter-equipped vehicles must
use unleaded petrol only. This means that
these models can use any grade of unleaded
petrol on sale in the UK without the need for
adjustment.
</font>

Tuossa oli yksi käyttämäni tietolähde, joka kertoo aika selkeästi mikä tuo palikka on eri moottoreissa. Jos korjaa mahdollista epäilystä kirjatiedolla, niin ei kai se mitään henkilökohtaista hyökkäystä ole? Tiedän, että kirjatoukkia ei näissä autopiireissä arvosteta niin paljoa kuin itse hommat tehneitä, mutta jos nyt kuitenkin on nuo kirjat tullut luettua niin... (parempaakin vapaa-ajan käyttöä voisi ehkä keksiä?) :smile:

<font size=-1>[ This Message was edited by: ata on 2002-12-19 15:26 ]</font>
Vastaa Viestiin