C20LET:in ahtimen muokkauksesta
C20LET:in ahtimen muokkauksesta
Eli eikös foorumillakin ole jollain näitä muokattuja kkk-16 ahtimia?
Kiinnostais kovin,et mitä kaikkea ahtimelle on tehty,eikös ainakin suurempi imusiipi oo laitettu?
Mitä tuo muokkaus maksoi?
Ennen kaikkea ajossa olevat erot alkuperäiseen ahtimeen nähden olisivat tervetulleita.
Talvella ois tarkoitus alkaa konetta purkailemaan jos vaikka samalla sais jotain koneestakin irti...
Kiinnostais kovin,et mitä kaikkea ahtimelle on tehty,eikös ainakin suurempi imusiipi oo laitettu?
Mitä tuo muokkaus maksoi?
Ennen kaikkea ajossa olevat erot alkuperäiseen ahtimeen nähden olisivat tervetulleita.
Talvella ois tarkoitus alkaa konetta purkailemaan jos vaikka samalla sais jotain koneestakin irti...
-
puuhapete81
- 'Senator'

www.tunex.fi tai soitto heikkilän karille auttaa...
Joo kyllähän Tunexin jo tiesinkin,tahdoin vain kuulla käyttäjien mielipiteitä myös.puuhapete81 kirjoitti:www.tunex.fi tai soitto heikkilän karille auttaa...
-
Aulisankka
- 'Kapitän'

tuolta löytyy pieniä vinkkejä C20LET moottoriin http://www.max-boost.co.uk/max-boost/
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Kadett C City 2.0 16v Turbo -76 "FakeXE"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Kadett C City 2.0 16v Turbo -76 "FakeXE"
Alkuperäisen ahtimen muokkaaminen ei tuo hirveästi hyötyä, koska pakopaine on jo vakionakin liian suuri. Pakopesän nielu on liian pieni, eikä näin ollen edes turbiinin suurentamisesta ole suurempaa hyötyä( senkin pystyy tekemään kyllä, jos omaa riittävän hyvät laitteet johtuen pakosarjan ja pakopesän integroinnista). Pelkän kompressorisiiven suurentamisesta voi hiukan saada lisätehoa, mutta jos siiven jättöpää kasvaa alkuperäisestä ,se rupeaa jarruttamaan vastaan( alemmilla kierroksilla voi pahimmassa tapauksessa olla alkuperäistä huonompi). Näin ollen parempaan pyrkiessä tulisikin vaihtaa pakosarja toisenlaiseen ja käyttää paremman hyötysuhteen omaavaa ahdinta. Alkuperäinen Let:in pakonokka on juuri pakopaine ongelmien takia hyvin mieto, varsinkin yläkuolokohdan huuhtelu on tosi vähäistä tästä johtuen. Jos tällaisen moottorin hyötysuhteen parantamisesta on kysyttävää, niin voi soittaa. T:Kansiviritys J.Kosunen
^juurikin tuollaista tietoa tulee kun tietää mistä on kyse:) tsemppiä sille!
Ja myös kaikille muille jotka ovat valvoneet öitä ja rakennelleet kalliitakin verkonpainoja..
Itse olen kokeillut ja testaillut monen moista konseptia omassa calibrassani ja tullut siihen päätökseen että calibran vakioahdin on hyvä alle 240hv tehoihin. Kaikki yli sen on veren kaivamista nenästään..
Kun autosta aletaan hakemaan lisää ytyä niin mikäli hyvä keskialueen vääntö halutaan säilyttää, ahtimen pakopesän malleja ei ole kovinkaan montaa ja kaikki ovat ilman integroitua hukkaporttia. Oikein tehtynä ko. moottorissa ahtimet riittävät ja toimivat ~450hv tienoille ja ylikin mutta kuitenkin alle 500hv:n rajan. Uudet kustantavat ~1000euroa.
Eli ei ole kustannuksien kannalta järkevää eikä myöskään tehoa tavoiteltaessa mitenkään perusteltua säilyttää vakioahdinta c20let koneessa.
-Toki tämä on vain minun mielipiteeni asiasta 12vuoden turbocallen kanssa painimisen jälkeen-
Ja myös kaikille muille jotka ovat valvoneet öitä ja rakennelleet kalliitakin verkonpainoja..
Itse olen kokeillut ja testaillut monen moista konseptia omassa calibrassani ja tullut siihen päätökseen että calibran vakioahdin on hyvä alle 240hv tehoihin. Kaikki yli sen on veren kaivamista nenästään..
Kun autosta aletaan hakemaan lisää ytyä niin mikäli hyvä keskialueen vääntö halutaan säilyttää, ahtimen pakopesän malleja ei ole kovinkaan montaa ja kaikki ovat ilman integroitua hukkaporttia. Oikein tehtynä ko. moottorissa ahtimet riittävät ja toimivat ~450hv tienoille ja ylikin mutta kuitenkin alle 500hv:n rajan. Uudet kustantavat ~1000euroa.
Eli ei ole kustannuksien kannalta järkevää eikä myöskään tehoa tavoiteltaessa mitenkään perusteltua säilyttää vakioahdinta c20let koneessa.
-Toki tämä on vain minun mielipiteeni asiasta 12vuoden turbocallen kanssa painimisen jälkeen-