2.0 DI (DTL) koneen viritys (Astra -98)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
veku
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja veku »

Asun pohjaanmaalla ja huollatan auton paikallisella GM:llä Ylivieskassa.
Uusi softa +p.aineen lisäys sekä egr-juttu yht. 40 ekuu.Kyllä autoni on se intercooler malli eli 100 hp pitäis olla vakiona.
Mulla on vakioputsari autossa paikolla ja näillä näkymin se saa siellä ollakin.
Jan Jörg (jm.tech:istä) meinasi että suutimien koko on se joka"viritystä" rajoitttaa..tiedä sitä sitten.Työkaveri meinasi että kyllä auto muuttui ja paljon kun ajoi autolla ennen muutoksia ja muutosten jälkeen:)
pine
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pine »

JKL:ssä merkkihuolto ihmetteli, mistä olen tuollaisista säätömahdollisuuksista kuullut.. He lupasivat kyllä 21egellä laittaa koneeseen uusimman softan, mutta muita säätöjä ei ole mahdollista tehdä..hmm..

<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2002-12-27 19:00 ]</font>
veku
'Senator'
'Senator'

Kyllä "techillä" on mahdollisuus lisätä p.aineen määrää ja säätää egr:ää.

t:Sivusta seurannut
Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Lisäpolttoaineen syötön muutos 0% -> +5% huoltopäätteellä. Onko kokemusta kulutuksen kasvusta?
pine
'Senator'
'Senator'

veku: taitaa olla niin, että on harvassa nuo liikkeet jotka viitsivät tutustua aiheeseen/viitsivät tehdä jotain ekstraa asiakkaalle. Luulisi, että kun takuu ohi, niin sama vaikka asiakas vaatisi pieniä kiviä koneeseensa..
veku
'Senator'
'Senator'

Pine:Jep,varmasti liikkestä paljon kiinni tuo palvelu yms.Kysyin aluksi myös tuota p.aineen lisäystä Kokkolam GM:ltä siellä oltiin kanssa nihkeitä asian suhteen.

Kulutuksesta sen verran että nyt kun on lisätty tuota p.aineen syöttöä + Psi-boxi niin kulutus on pyörinyt n. +-6.5l100km pätkäajossa.Matkaajoa en ole nyt pahemmin ajellut joten sen vuoksi?? keskikulutus on omastakin mielestäni melko korkea vai onko ??
Paljonko teidän dtdti opelit kuluttavat matkassa sekaajossa ?
Oma "ennätys" on jotain 5.3l100km jolloin ilmastointi oli myös päällä ,joka tietääkseni nostaa kulutusta ja sen mittasin viimekesänä.
Osa syy minulla on varmasti rikkinäinen termari joka ei nosta lämpöjä 80c(=eberi pohisee kokoajan) sekä kauan jatkuneet kovat pakkaset.Jotenkin tuntuu että kulutus hieman kasvanut "vitityksen" jälkeen toki pollejakin pitäisi olla aiempaa enemmän.
Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'

Omalla karvalakkimallin Astra 2.0Di:llä päässyt normaalissa maantieajossa parhaimmillaan 5.1L/100km kulutukseen.

Keskimääräisesti kulutus luokkaa 5,5L/100km.
pine
'Senator'
'Senator'

Mulla on parhaillaan ollut 5.3L/100km kohtuu rauhallisella 90-110km/h ja pieni kuorma. En ole vielä lämpimillä keleillä autolla edes ajellut. -30C, 4henkee ja lämmöt eivät nousseet yli 80C, niin 6.5 kun ajeli 90-100 (600km).Ja eberi huutaa koko ajan. Kaupunkiajelussa oon saanut järkyttävempiäkin lukemia, kun -25--30, ajot 2-5 km ja koko ajan kylmä kone, mutta 6.5 on kaupungissa tuttua lukua pakkasilla. Likainen ilmanputsari tuntui vaikuttavan kovasti kans.. Vakionopeuden säädin kuluttaa enemmän kuin oma jalka, jos yrittää ajaa taloudellisesti, ainakin mäkisessä maastossa.

By the way: cruisen DI:hin (DTI:hin?)saa kun tilaa uuden vilkkukytkimen(n 40eu), jossa on namiskat sille ja asentaa paikalleen. Siellä on vain yksi johto/liitin lisää mikä kytketään.

veku: Jännää, että kulutus on noussut psi:n jälkeen..Mahtaako olla vaan hauskempaa painaa kaasua:D?

<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2003-01-13 15:00 ]</font>
Esa2
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Esa2 »

Astra sedan DI16V:n kulutuksesta:
Olen ajanut kyseisellä vempeleellä nyt 130000km keskikulutuksella 5,26l/100km.
Astraani on tehty syötön nosto 5%(73,6kW/206,5Nm), mutta sen
en ole huomannut nostaneen kulutusta. Olen asentanut Astraan jälkikäteen vakionopeussäätimen, joka pienentää kulutusta ainakin täällä Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla... Maantiellä menee noin 4,5l/100km. Pienin kulutus oli 600 km maantielenkillä 4.1l/100km säätimellä ajaen.
Kovilla pakkasilla kaupungissa n.6.2l/100km.

Nyt myös EGR:n asetuksia on muutettu, -20 on arvona.

Autossani on yksi ongelma. Laturinhihnan kiristäjä resonoi, kun kierroksia on n.2200.
Kiristäjä on vaihdettu moneen kertaan, samoin kuin kiristimen alapään valuosa murtumisen johdosta! Hihna on vaihdettu 5mm lyhyempään, mutta ei vaikutusta. Onko kellään muulla ollut DI/DTI:ssä samanlaisia ongelmia ja mikä on ollut korjaus kyseiseen ongelmaan?

<font size=-1>[ This Message was edited by: esa2 on 2003-01-16 12:26 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: esa2 on 2003-01-16 14:55 ]</font>
Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'

Onko ton vilkkukatkaisijan vaihto kuinka työläs homma? Eihän rattia joudu irroittamaan?

Jos vaikka vaimolle syntymäpäivälahjaksi :smile:
veku
'Senator'
'Senator'

Vakionopeussäätimestä:
Helppo homma vaihtaa ,otat vain ratin ympärillä olevat muovit irti sekä muistaakseni se alamuovi(johon virtalukkokin on "kytköksissä") .Ja vaihdat vilkkuviiksen tilalle sen vakionopeusviiksen ja kytket yhden liittimen joka on muistaakseni ohjausakselissa kiinni.
Eli rattia ei tartte irroittaa.
On muuten ihan mukava varuste ja itsekin asennutin sen ns.jälkiasennuksena dti vectraani.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

Rapid tehoyksiköt:

Opel 2,0 DI Rapid tyyppi V3 valm 98- h 568e+alv=693e

Opel 2,0 DTI Rapid tyyppi V3 valm 99- h 568e+alv=693e

lisätietoa:
http://www.prostreet.fi -> viritysosat -> rapid diesel tehoyksiköt
*DTI*
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja *DTI* »

Käytin vectraani ylivieskan GM huollossa jossa tehtiin polttoaineen lisäys ja egr :n rukkaus ja uus softa. Olipa palvelu aivan toista luokkaa kuin esim oulussa, siis loistavaa palvelua.

joku sanoi vilkkukatkaisijan jossa vakionopeudensäätimen namikat hinnaksi n. 40 eur. mulle sanottu hinnaksi n. 74 eur
janne hakala
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja janne hakala »

On 2002-11-14 12:25, Esa2 wrote:
Olen penkittänyt oman vastaavan Astran,DI16V sedan vm.1999. Ainoa muutos vakioon oli se,että huollon yhteydessä lisäpolttoaineen syöttö muutettiin 0% -> +5% huoltopäätteellä. Eli syöttöä lisättiin tehtaan sallima 5%. (kustannus 0 euroa)

Vääntöä tuli lisää, sen huomasi ohituksissa.
Asia alkoi kiinnostaa ja kävin Tekun dynossa ja tuloksena maksimi teho on nyt 73.6 kW/4420r/min ja vääntö 206.5 Nm/2890r/min. Alun perin noissahan on enemmän tehoa kuin tehdas ilmoittaa (60kW/185Nm), mutta syötön lisäys nosti sitä jonkin verran. Tehoarvoja minulla ei ole mitattuna ennen syötön nostoa.

onko ollu murheita tai jotainkin muuta kun olet lisännyt syöttöä ??? onko kulutus noussut/laskenut ??? terv: jannehakala@yahoo.com
veku
'Senator'
'Senator'

Mielestäni Ykan gm palvelu on todella mallikelpoista esim. verratuna Kokkolan gm:n palveluun.

Ja sitten kysymys coolerista ?

Eli onko kukaan katsonut minkä kokoinen välijäähdytin ja minkälainen on sen sijainti näissä dti koneissa ?
Ajattelin että voisiko esim. ilmansaantia coolerille parantaa ja sitä mukaa tulisi lisää tehoa ?! :smile:

Kannattaisko tuo egr myös poistaa kokonaan käytöstä ?

*DTI* huomasitko vaikutusta uudella softalla yms. ed mainituilla toimenpiteillä ?

Kannattaanee muuten metsästää tuo vakkariviiksi esim jostain takuupurkaamolta,itse maksoin siitä 30+ postikulut ..Uusi maksaa varmaan jotain 74 eskon luokkaa ilmeisesti
Vastaa Viestiin