Terve!
Kun käynnistän autoni (calibra 16v c20xe), mittaristoon jää palamaan kaksi valoa. Toinen näyttää laturin valolta, eli siinä on moottorin kuva ja ja salama ja toinen on sulkumerkkien () välissä oleva lamppu, jossa huutomerkki. Mitä tarkoittavat? Autoni on saksan tuonti, joten saksaa osaamattomana ohjekirjasta en osaa luntata.
Sulkumerkeissä oleva lamppu palaa välillä ja välillä taas sitten ei ja moottorin kuva palaa, jos käynnistän auton normaalisti niin, että pidän virtoja hetken päällä ennen käynnistystä. Valo ei pala, jos käynnistän suoraan ilman välivaiheita. Kun moottorin näkoinen merkkivalo palaa, ajotietokone pyörii väärään suuntaan ja on sekaisin. Muuten toimii ihan normaalisti.[/img]
Mittariston valot
Pistin privaan linkin englanninkieliseen manuaaliin...
Tuo moottorinkuva on moottorinohjauksen elektroniikan häiriövalo.
Vikakoodit pystyy lukemaan itse hyvinkin helposti.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=75632
Sulkumerkeissä oleva lamppu on jarruvalopolttimoitten varoitusvalo.
Pitäisi sammua käynnistyksen jälkeen,kun ensimmäisen kerran painaa jarrupoljinta(edellyttäen että polttimot on ehjät)
Kannattaa käydä takalamppujen polttimoitten kontaktit läpi,sillä ne saattaa aiheuttaa oikeasti todella ihmeellisiä sähkövikoja.
Jarrupedaalissa on jarruvalon katkaisija,senkin toiminta kannattaa tarkistaa.
Mielenkiintoiselta kuulostaa tuo ajotietokoneen "väärään suuntaan" toimiminen...
Tuo moottorinkuva on moottorinohjauksen elektroniikan häiriövalo.
Vikakoodit pystyy lukemaan itse hyvinkin helposti.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=75632
Sulkumerkeissä oleva lamppu on jarruvalopolttimoitten varoitusvalo.
Pitäisi sammua käynnistyksen jälkeen,kun ensimmäisen kerran painaa jarrupoljinta(edellyttäen että polttimot on ehjät)
Kannattaa käydä takalamppujen polttimoitten kontaktit läpi,sillä ne saattaa aiheuttaa oikeasti todella ihmeellisiä sähkövikoja.
Jarrupedaalissa on jarruvalon katkaisija,senkin toiminta kannattaa tarkistaa.
Mielenkiintoiselta kuulostaa tuo ajotietokoneen "väärään suuntaan" toimiminen...
Jep, eli toinen valo tosiaan oli tuo jarrupolttimoiden varoitusvalo ja sammuu jarrupoljinta painamalla, kuten kuuluu. Mutta edelleen mysteeri on tuo moottorin elektroniikan varoitusvalo. Auto siis toimii ihan moitteetta, jos käynnistän suoraan, ilman, että pidän virtoja päällä. Mutta jos pidän virtoja hetken päällä ennen käynnistystä, varoitusvalo jää palamaan, kun auton käynnistää. Mitään muuta vikaa ajettaessa valon palaessa en ole huomannu, kuin tuon ajotietokoneen pyörimisen väärään suuntaan. En siitäkään ole enää edes varma, kun en pääse autoni luo tällä hetkellä sitä tarkistamaan. Näin kuitenkin muistasin käyneen.
Edellinen omistaja sanoi käyneensä näyttämässä tuota vikaa ja ettei tiedetä mistä se johtuu ja neuvoi käynnistämään suoraan. Tuo valo on autossa palanut niin kauan kuin auton olen omistanut ja olen vaan aina käynnistänyt auton suoraan ja valo ei näin ollen ole koskaan jäänyt palamaan. Ja jos on jäänyt palamaan, olen sammuttanut auton ja käynnistänyt uudelleen ja valo on pois. Mitään vikaa tai ongelmaa ei näin ollen tuon valon tai yleensäkään elektroniikan kanssa ole siis ollut, enkä tuosta ole välittänyt. Nyt kuitenkin olen vasta herännyt miettimään, josko kyseessä saattaisi sittenkin olla jotain vakavaa?
Nyt haluaisinkin tietää, että jos autossa on oikeasti jotain vakavaa vikaa, jääkö tuo valo palamaan siitä huolimatta, että käynnistyksen tekee suoraan?? Vai onko tosiaan elektroniikkaboksi niin tyhmä, että jos auton käynnistää suoraan, se kiertää jotenkin järjestelmän tarkastuksen ja vika jää huomaamatta? Voisiko kyseessä olla kenties ajonestolaitteessa vika?
Yritin selvittää tuota vikailmoitusten lukua, mutta nopeasti katsottuna olikin yhtä hebreaa... Pitäisikö käyttää tuota Bosch Motronic Vikakoodit taulukkoa, tai siis onko nuo niitä moottorin elektroniikan vikakoodeja??? Ja mitä nastoja elektroonikan vikakoodien lukuun pitäisi yhdistää. A ja B???
Kellään mitään vastaavia ongelmia??
Niin ja kiitos TJT:lle manuaalista!!!
Edellinen omistaja sanoi käyneensä näyttämässä tuota vikaa ja ettei tiedetä mistä se johtuu ja neuvoi käynnistämään suoraan. Tuo valo on autossa palanut niin kauan kuin auton olen omistanut ja olen vaan aina käynnistänyt auton suoraan ja valo ei näin ollen ole koskaan jäänyt palamaan. Ja jos on jäänyt palamaan, olen sammuttanut auton ja käynnistänyt uudelleen ja valo on pois. Mitään vikaa tai ongelmaa ei näin ollen tuon valon tai yleensäkään elektroniikan kanssa ole siis ollut, enkä tuosta ole välittänyt. Nyt kuitenkin olen vasta herännyt miettimään, josko kyseessä saattaisi sittenkin olla jotain vakavaa?
Nyt haluaisinkin tietää, että jos autossa on oikeasti jotain vakavaa vikaa, jääkö tuo valo palamaan siitä huolimatta, että käynnistyksen tekee suoraan?? Vai onko tosiaan elektroniikkaboksi niin tyhmä, että jos auton käynnistää suoraan, se kiertää jotenkin järjestelmän tarkastuksen ja vika jää huomaamatta? Voisiko kyseessä olla kenties ajonestolaitteessa vika?
Yritin selvittää tuota vikailmoitusten lukua, mutta nopeasti katsottuna olikin yhtä hebreaa... Pitäisikö käyttää tuota Bosch Motronic Vikakoodit taulukkoa, tai siis onko nuo niitä moottorin elektroniikan vikakoodeja??? Ja mitä nastoja elektroonikan vikakoodien lukuun pitäisi yhdistää. A ja B???
Kellään mitään vastaavia ongelmia??
Niin ja kiitos TJT:lle manuaalista!!!