Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
olis mielenkiintoista tietää tosiaan työkalu noiden venttiilinjousien puristukseen.. kansi paikoillaan siis.. meillä oli amiksessa semmonen täysin hauis käyttöinen puristin joka tuli kannen alle ja venttiilinjosen päälle ja ei ku läjään vaan.. jos onnistutta moitteetta nii tehdään mullekki joskus sama opereissoni
mulle ei ole kaverit maininnu että savuttais tienpäällä.. kylmäkäynnistyksessä ainoastaan eikä edes aina.. öljyä kuluu vajava litra 2000km 5w30 opelin öljyillä. ajattelin laittaa 5w40 mobilit tai shellit seuraavaksi ja kattoa onko tuolla mitään merkitystä kulutukseen!
ruttu kirjoitti:
mulle ei ole kaverit maininnu että savuttais tienpäällä.. kylmäkäynnistyksessä ainoastaan eikä edes aina.. öljyä kuluu vajava litra 2000km 5w30 opelin öljyillä. ajattelin laittaa 5w40 mobilit tai shellit seuraavaksi ja kattoa onko tuolla mitään merkitystä kulutukseen!
Mulla on nyt koneessa Castrolin GTX 5w40. Syö mullakin noin litran per. 2000km.
Castrolia ennen oli Shell Helix Ultra, niinikään 5w40. Samanlailla söi sitäkin. Joku paksumpi öljyhän saattaisi pysyä koneessa kauemminkin.
Mulla ilmenee sinistä savutusta käynnistettäessä auto lämpimänä, samoten korkeilla kierroksilla (+5000)
Ja kylmänäkin ilmeisesti tuntuu hieman savuttavan, vaikka en ole sitä itse huomannut. Tiedä sitten noista työkaverin jutuista..
Mulla oli Shell Helix Ultra5v-40,ja söi öljyä.Vaihdettiin venttiilinvarren kumit,ja söi edelleen öljyä,mut ei nii paljon.Nyt sit tehtiin forte-käsittely,ja vaihdettiin Mobilin 0v-40 öljyt.Saapa nähdä jatkuuko öljynsyönti vieläkin.
ocf240179 kirjoitti:Mulla oli Shell Helix Ultra5v-40,ja söi öljyä.Vaihdettiin venttiilinvarren kumit,ja söi edelleen öljyä,mut ei nii paljon.Nyt sit tehtiin forte-käsittely,ja vaihdettiin Mobilin 0v-40 öljyt.Saapa nähdä jatkuuko öljynsyönti vieläkin.
ihan vaan mielenkiinnosta, merkkihuollossako teetit kumien vaihdon vai ite vai? paljonko makso? arvelin kysyä tässä parilta normi korjaamolta minkä hintasta on..
Soitin viikolla tutulle huoltomiehelle, ja kysyin viime hetken neuvoja ohjurikumien vaihtoon. Hän toppuutteli, ja sanoi että ei niitä kannata ruveta itse vaihtamaan, liikkeessä tekevät ohjureihin kierteet, jonka jälkeen kumit eivät pääse irtoilemaan.
Vieläkun kehui homman olevan edullinen, niin kuinka ollakaan, varasin ajan ohjurikumien vaihtoon.
Tänään kävin siis vaihdattamassa ohjurikumit Vectraan. Neljä kumia oli enää paikoillaan, muut olivat irronneet. Ilmankos tuprautteli aina sinistä.
Asentaja hoitikin homman varsin rivakasti, aikaa meni koko hommaan vajaat kaksi tuntia.Eikä hintakaan (200€) ollut päätä huimaava.
Kaikenlisäksi hommaan sisältyi vielä jonkinsortin takuu.
Tosin, heti liikkeen pihasta lähdettyäni konetilasta alkoi kuulua outoa rominaa. Ja kun romina ei tuntunut lakkaavan, niin pysähdyin muutaman kilometrin jälkeen parkkialueelle ja katsahdin konepellin alle.
Nähtävästi yksi ilmanputsarin kiinnikekumi oli jäänyt epähuomiossa laittamatta paikalleen, ja näinollen ilmanputsarin koppa pääsi heilumaan holtittomasti konetilassa. Soitin liikkeeseen, ja aikoivat laittaa kiinnikkeen tulemaan postissa.
Kaasuttelin autoa paikallaan, eikä minkäännäköistä savutusta ollut havaittavissa. Homma siis tuntui onnistuvan varsin hyvin, tosin pitänee vielä pari ensimmäistä viikkoa seurata tuota öljynkulutusta.
ascona_c kirjoitti:
Tänään kävin siis vaihdattamassa ohjurikumit Vectraan. Neljä kumia oli enää paikoillaan, muut olivat irronneet. Ilmankos tuprautteli aina sinistä.
Asentaja hoitikin homman varsin rivakasti, aikaa meni koko hommaan vajaat kaksi tuntia.Eikä hintakaan (200€) ollut päätä huimaava.
vielä pari ensimmäistä viikkoa seurata tuota öljynkulutusta.
ascona_c kirjoitti:
vielä pari ensimmäistä viikkoa seurata tuota öljynkulutusta.
kävin tänään sitten ylivieskassa vaihdattaan gummit.. 250€ masko mulla ilman venakopantiivistettä. saas nyt nähä miten kuluttelee ööliä, joku kyllä on maininnu tuosta opelin öljystä että sitä kuluu muutenki.. pitää laittaa ne shellit sisään tässä ko kerkiää.
kyllä se niin on että oulussa olis maksanu 420€, ne olis tehny fortet ja öljyt vaihtanu..
ruttu kirjoitti:
mites ascona_c on edenny? onko savutellu
Hyvin pelaa
1000km olen nyt remontin jälkeen ajanut, eikä öljyn pinta ole laskenut mittatikussa yhtään, savutuskin on loppunut kokonaan. Pitänee kuitenkin seurailla vielä tilannetta tässä muutamien ensimmäisten 3-5tkm aikana.
savuttelut on loppunu, mutta öljyn kulutus on samaa luokkaa!! prkl! nyt on helix 5w40, ei vaikutusta kulutukseen.. pitäis vissiin käyttää fortet koneessa, jos vaikka olis männänrenkaita jumissa
Okei aiheeseen liittyen, itellä Vectra B X20XEV syö öljyä 1L/1000km eli on selvää että ainakin venttiilivarren kumit on jossain muualla kuin missä pitäisi. Haluaisin tietää mitä kyseinen operaatio mahtaa maksaa Seinäjoen opel-liikkeessä, jos jollakin on siis kokemusta kyseisestä huollosta Seinäjoella?! Mutta jos homman tekee itse, niin mistä saa laadultaan parhaimmat kumit ja mitä tiivisteitä pitää ostaa, jos homman tekee kansi paikallaan? Itse jos homman teen, niin aion myös tehdä ne kierteen sinne ohjureihin josta on jo ollut paljon juttua, minkä kokoinen kierre sinne kannattaa tehdä ja kuinka pitkä?
Tuli vaihdettua ohjurinkumit Vectraan. Itse korjaukseen piti uhrata kokonainen viikonloppu, koska oli ongelmia, varsinkin työkalujen kanssa ja niiden tekemiseen ja suunnitteluun kului myös runsaasti aikaa. Venttiilikopan-, venttiilikopan pulttien o-rengas- ja ohjurinkumitiivisteet tuli vaihdettua. Ostin myös nokka-akselien stefat, mutta niitä en vaihtanut ajan ja työkalujen puutteen takia, toivotaan että ei vuoda sieltä. Ensimmäinen starttaus ja kone hörähti heti käyntiin, ei ongelmia. No auto kävi vajaan minuutin kun koneesta kuului hirveä metallinen kalahdus, kuulosti kuin vena olisi kopsahtanut mäntään. No sen jälkeen kone kävi n. 5min ja taas samanlainen kalahdus, tämän jälkeen auto kävi n.10 min ja sitten kuului kalahdus. No tuon jälkeen autosta ei ole kuulunut mitään epämääräisiä ääniä ja autolla on ajettu korjauksen jälkeen n.50km ja auto toimii muuten hienosti. Nyt ihmetyttää mistä moinen ääni saattoi kuulua, oma veikkaukseni oli että joku painin olisi vähän jumittanut ja siitä olisi seurannut kyseinen ääni. Kasatessa kaikki irroitetut osat putsattiin, lukuunottamatta painimia jotka olivat koko remontin ajan öljykylvyssä, muut osat jotka irroitettiin putsattiin ja öljyttiin huolellisesti ennen takaisin asentamista.