MISTÄ MAALIPINNAN KIILLOTUS
MISTÄ MAALIPINNAN KIILLOTUS
Mistäköhän kannattais kysellä maalipinnan kiilotusta hämeenlinnassa tai lähi alueilla? Konepelti ja etulokari on vaihdettu joten ne kiiltää aikas paljon enempi kun loppu auto, on meinaan vähä ***tanan ruman näkönen
Jos jotakuta kiinnostaa niin maalipinnan saa itsekin kiillotettua. Ensin kunnon pesu ja kuivaus sitten korrekin kliinerillä auto läpi (kone kiillotus) ja pisteenä iin päälle värivaha käsittely. Sävy ero autossa saatiin ainakin toistaseksi poistettua,aika näyttää kauanko väri pysyy. Ammattiliikkeessä kiillotus maksaa noin 100€. Hommaan meni noin 2-2,5 tuntia aikaa+pesuaineet ja vahat.
Tuliko pinnasta lähes "uutta vastaava"? Ite ostin just kiillotuskoneen ja tökötit siihen hommaan että vois kokeilla.. Väri on kirkkaanpunainen ja pinta aivan mattamikko1 kirjoitti:Jos jotakuta kiinnostaa niin maalipinnan saa itsekin kiillotettua. Ensin kunnon pesu ja kuivaus sitten korrekin kliinerillä auto läpi (kone kiillotus) ja pisteenä iin päälle värivaha käsittely. Sävy ero autossa saatiin ainakin toistaseksi poistettua,aika näyttää kauanko väri pysyy. Ammattiliikkeessä kiillotus maksaa noin 100€. Hommaan meni noin 2-2,5 tuntia aikaa+pesuaineet ja vahat.
Ukon kanssa käytettiin autoani Absilla pesulla niin s**tana ruikkasi pelkät pesuaineet maalipinnalle ja huuhteli vaan sitten pois, jonka jälkeen mietittiin että haluttiin vielä kiiltävemmäksi niin pistettiin punainen värivaha niin veti laikukkaaksi maalipinnan, sitä ainetta oli mennyt kuulemma lakan alle, jotenka jouduttiin käyttämään brilliant käsittelyssä ja maksoi mansikoita.... (220€) 
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
noniin, saanen kyseisen alan ammattilaisena valaista hieman porukkaa ja kertoa samalla pieniä vinkkejä...
kiilloituksesta:
hexagon -> myllytys? hah! tarkoitat varmaan (kone)vahaus?
myllytyksiä kannattaa kysellä autoliikkeitten fiksaamoista. hinnat ovat ainakin meillä (länsi auto, lahti) n. 40-80eur (sis. konepesu, myllytys, vahaus + muuta ekstraa) maalipinnan kunnosta riippuen.
autoliikkeet mitään värivahoja käytä.. kannattaa jättää se OIKEA myllyttäminen ammattilaisille, hinta/laatusuhde on kuitenkin aivan omaa luokkaansa. ammattilaisten kiilloituskone maksaa useita satoja euroja, laikat, hionta-aineet ja vahat monta kymppiä, joten mikä sitten tulee loppupelissä halvimmaksi: teettää ammattilaisella/tehdä itse?
lopputuloksesta ja kestävyydestä puhumattakaan. huonosti kiilloitettu pinta on laikukas ja saattaapa olla hyvin helposti niin pilalla, ettei hyvään lopputulokseen päästä enää kuin ylimaalauksella, jos kestävää/hyvää/tasaista pintaa haetaan.
siihen oikeaan myllyttämiseen käytetään hionta-aineita, jonka jälkeen maalipinta vahataan (usein käsin). itse kiilloituskone muistuttaa ulkonäöltään isoa rälläkkää (eikä siis todellakaan mitää kiviporaa mitä marketeissa näkyy), missä kierrosnopeutta pystyy säätämään (eri nopeuksia käytetään eri vaiheissa). laikkana käytetään tänä päivänä useimmiten lampaankarvaista. auton maalipintaa ei voi myllyttää rajattomasti, koska myllytyksessä on kyse siitä, että maalipinnan pinnasta hiotaan (auringon, epäpuhtauksein sun muiden polttama, haalistama, liituuntama) kerros pois, jolloin pintaan jää uudenveroinen maalipinta. näin ollen pienet naarmut poistuvat samalla kertaa ja jos pinnassa on syvempiä naarmuja, hiotaan pintaa tietysti enemmän. niinpä tuo hexagonin kertoma "5 kertaa putkeen" tuntuu aika uskomattomalta, koska luulisi sen kolmannen kerran jälkeen tulevan pohjamaali näkyviin, viidennen pelti!
noh, tämähän vain kertoo siitä, ettei ne tavalliset vahat sitä pintaa hio.. (lue: turhaa työtä teit!)
ammattilainen saa ammattivehkeillä pinnasta kuin pinnasta haluttaessa "uuden veroisen", kunhan naarmut eivät ole niin syviä että pohjamaali näkyy. ainoastaan kestoon vaikuttaa hyvin pitkälti se, minkälaisessa kunnossa maalipintaa on pidetty.
vahauksesta:
kaikenmaailman turlevaksit ja korrekit kannattaa unohtaa heti alkuunsa!
cartec on hyvä perusvaha. se on halpa ja ihan ok laadultaa, kestää muutaman pesun. glymin valkoinen on myös hyvä (erityisesti valkoiselle tai hopeiselle maalipinnalle). se sisältää enemmän hiovia aineita, eli paskat lähtee myös hyvin mukana. yleisesti ottaen kaikki auto glymin vahat on hyviä, kestävät kymmeniä pesuja.. mutta se paras aine, nooh, sehän on ammattisalaisuus
, mutta kerrottakoon että sitä ei kaupasta saa..
pesuista sen verran, että älkää käyttäkö harjoja, vaan sieniä (RUNSAAN veden + shampoon kera) jos haluatte välttää naarmuja. ja kunnon huuhtelu! kovat liuottimet (jotka vievät vahatkin mennessään) jättävät kuivuessaan helposti ikävät "vesitippa" jäljet maalipinnalle tai laseille, ja ne ei lähde kuin kunnon myllyttämisellä pois.
dohc_16: vai lakan alle oli mennyt vahat... hmm, miten se on mahdollista?
hyvin ovat sua ainakin kusettaneet ja saaneet myytyä kalliin käsittelyn.
noista brilliant (kovavaha) käsittelyistä vielä sen verran, että mielummin kannattaa ehkä kuitenkin fiksauttaa autonsa useammin, kuin käyttää sitä kalliissa käsittelyssä. ne kun kestää mitä kestää.. usein ei kauaa. 
kiilloituksesta:
hexagon -> myllytys? hah! tarkoitat varmaan (kone)vahaus?
myllytyksiä kannattaa kysellä autoliikkeitten fiksaamoista. hinnat ovat ainakin meillä (länsi auto, lahti) n. 40-80eur (sis. konepesu, myllytys, vahaus + muuta ekstraa) maalipinnan kunnosta riippuen.
autoliikkeet mitään värivahoja käytä.. kannattaa jättää se OIKEA myllyttäminen ammattilaisille, hinta/laatusuhde on kuitenkin aivan omaa luokkaansa. ammattilaisten kiilloituskone maksaa useita satoja euroja, laikat, hionta-aineet ja vahat monta kymppiä, joten mikä sitten tulee loppupelissä halvimmaksi: teettää ammattilaisella/tehdä itse?
siihen oikeaan myllyttämiseen käytetään hionta-aineita, jonka jälkeen maalipinta vahataan (usein käsin). itse kiilloituskone muistuttaa ulkonäöltään isoa rälläkkää (eikä siis todellakaan mitää kiviporaa mitä marketeissa näkyy), missä kierrosnopeutta pystyy säätämään (eri nopeuksia käytetään eri vaiheissa). laikkana käytetään tänä päivänä useimmiten lampaankarvaista. auton maalipintaa ei voi myllyttää rajattomasti, koska myllytyksessä on kyse siitä, että maalipinnan pinnasta hiotaan (auringon, epäpuhtauksein sun muiden polttama, haalistama, liituuntama) kerros pois, jolloin pintaan jää uudenveroinen maalipinta. näin ollen pienet naarmut poistuvat samalla kertaa ja jos pinnassa on syvempiä naarmuja, hiotaan pintaa tietysti enemmän. niinpä tuo hexagonin kertoma "5 kertaa putkeen" tuntuu aika uskomattomalta, koska luulisi sen kolmannen kerran jälkeen tulevan pohjamaali näkyviin, viidennen pelti!
ammattilainen saa ammattivehkeillä pinnasta kuin pinnasta haluttaessa "uuden veroisen", kunhan naarmut eivät ole niin syviä että pohjamaali näkyy. ainoastaan kestoon vaikuttaa hyvin pitkälti se, minkälaisessa kunnossa maalipintaa on pidetty.
vahauksesta:
kaikenmaailman turlevaksit ja korrekit kannattaa unohtaa heti alkuunsa!
cartec on hyvä perusvaha. se on halpa ja ihan ok laadultaa, kestää muutaman pesun. glymin valkoinen on myös hyvä (erityisesti valkoiselle tai hopeiselle maalipinnalle). se sisältää enemmän hiovia aineita, eli paskat lähtee myös hyvin mukana. yleisesti ottaen kaikki auto glymin vahat on hyviä, kestävät kymmeniä pesuja.. mutta se paras aine, nooh, sehän on ammattisalaisuus
pesuista sen verran, että älkää käyttäkö harjoja, vaan sieniä (RUNSAAN veden + shampoon kera) jos haluatte välttää naarmuja. ja kunnon huuhtelu! kovat liuottimet (jotka vievät vahatkin mennessään) jättävät kuivuessaan helposti ikävät "vesitippa" jäljet maalipinnalle tai laseille, ja ne ei lähde kuin kunnon myllyttämisellä pois.
dohc_16: vai lakan alle oli mennyt vahat... hmm, miten se on mahdollista?
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

BMW e46 ///M3 Cabrio '01

ööö jooo
mulle neuvoja antoi kaveri(toiminut fixarina) ja sitten ku kävin vielä kyselee vahojen osto reissulla siltä pikahuolu cleanin kaverilta ohjeita, ja koneena mulla oli sellanen feston kone missä o nopeus näyttö ja sit laikkana oli sellane pesusienen näköne värkki
no kuitenkin se pyörä on varustettu muovisilla katteilla jotka on maalattu siniseks ja sit o lakka valunu ja vesihioin ne sitte ekaks 600> 800 joidenka jälkeen viel 2000 papru
niin minä niistä hyvät sain ja ei oo vahat lähteny pesussa mihinkää(lue: vahaan sen kylläkin usein, koska minua kiinnostaa pyöräni ulkonäkö
) mutta ihan hyviä neuvoja calibralta tuli
kiitos niistä
Prestalta saa kaikki aineet maalipinnaan kunnostukseen ja kunnossapitoon.
Totta, Osaset ei ees myy tuota värivahaa enää kuulemma.. :S "Tottakai auton saa näyttämään enemmän oikean väriseltä jos siihen vetää jotain väriä pintaan..."hexagon kirjoitti:uskokaa nyt jo että ne värivahat ovat ihan huuhaata sitä on ihan turha laittaa yhtään mihinkään... hyvä normaali vaha ja myllyyttää sen nii tulee todella hyvä!esim. itse tein niin et ekaks myllyllä vedin cartecin perfect polishin ja sen jälkeen käsin cartecin waxshine niin tuli ihan pirun hyvä!!
![]()
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
ööh... eiks vesihionnassa maksimi paperi oo 100 - 1200 jos en ihan väärin muista.hexagon kirjoitti:ööö jooomulle neuvoja antoi kaveri(toiminut fixarina) ja sitten ku kävin vielä kyselee vahojen osto reissulla siltä pikahuolu cleanin kaverilta ohjeita, ja koneena mulla oli sellanen feston kone missä o nopeus näyttö ja sit laikkana oli sellane pesusienen näköne värkki
no kuitenkin se pyörä on varustettu muovisilla katteilla jotka on maalattu siniseks ja sit o lakka valunu ja vesihioin ne sitte ekaks 600> 800 joidenka jälkeen viel 2000 papru
niin minä niistä hyvät sain ja ei oo vahat lähteny pesussa mihinkää(lue: vahaan sen kylläkin usein, koska minua kiinnostaa pyöräni ulkonäkö
) mutta ihan hyviä neuvoja calibralta tuli
kiitos niistä
Ja kuiva hionnassa 100 - 500
Puhun siis paperin karkeudesta. =)
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
resepti on oikeanlainen...
- isoissa virheissä (skraadut/valumat) varovasti kunnon vesipaperilla alkaen vähintään 500, mielellään lähempänä 1000:a (löytyy ainakin 2000 asti).
- himmeä pinta hioma/kiillotustahnalla mielellään säädettävällä asiallisella koneella, varottava vetämästä puhki! kiilto pitäisi löytyä jo tässä vaiheessa.
- suojaus viimeiseksi kunnollisella vahalla.
en ole enää aikoihin lurannu itse glymien kanssa, kun ei niillä sen kummempaa kiiltoa saatikka kestoa saa! oon ite käyttäny tarvikeliikkeestä löytämääni edullista PTFE-vahaa jo muutaman vuoden ajan. kestää pinnassa sen verran hyvin ettei ole kolmessa vuodessa montaa purkkia tarvinnu ostaa...
- isoissa virheissä (skraadut/valumat) varovasti kunnon vesipaperilla alkaen vähintään 500, mielellään lähempänä 1000:a (löytyy ainakin 2000 asti).
- himmeä pinta hioma/kiillotustahnalla mielellään säädettävällä asiallisella koneella, varottava vetämästä puhki! kiilto pitäisi löytyä jo tässä vaiheessa.
- suojaus viimeiseksi kunnollisella vahalla.
en ole enää aikoihin lurannu itse glymien kanssa, kun ei niillä sen kummempaa kiiltoa saatikka kestoa saa! oon ite käyttäny tarvikeliikkeestä löytämääni edullista PTFE-vahaa jo muutaman vuoden ajan. kestää pinnassa sen verran hyvin ettei ole kolmessa vuodessa montaa purkkia tarvinnu ostaa...