Omegan tärinä
Omegan tärinä
1999 vuosimallin 2.5 V6 Automaatti Omegallani on ajettu n. 170tkm.
Itse olen ajanut sillä 20tkm. Muuten olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, mutta kummallinen tärinä 40-50km/h ajonopeudella on vaivannut minua.
Ongelma esiintyy ainoastaan muutaman kilometrin ajan kylmällä autolla liikkeelle lähdön jälkeen. Renkailla ei ole vaikutusta, ei moottorin kierroksilla eikä jarruttamisella. Lämpimänä ongelmaa ei esiinny. Itse epäilen kardaanin niveltä tai perää? Ammattilaiset, joille olen vikaa ihmetellyt, ovat kummissaan.
Onko ideoita?
Itse olen ajanut sillä 20tkm. Muuten olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, mutta kummallinen tärinä 40-50km/h ajonopeudella on vaivannut minua.
Ongelma esiintyy ainoastaan muutaman kilometrin ajan kylmällä autolla liikkeelle lähdön jälkeen. Renkailla ei ole vaikutusta, ei moottorin kierroksilla eikä jarruttamisella. Lämpimänä ongelmaa ei esiinny. Itse epäilen kardaanin niveltä tai perää? Ammattilaiset, joille olen vikaa ihmetellyt, ovat kummissaan.
Onko ideoita?
- Undertaker
- 'Diplomat'

Lisätään listaan vielä yksi potilas samankaltaisilla oireilla. Tosin en ihan tärinäksi asti tuota luokittelisi, ennemminkin pientä värinää tuntuu pari km:n ajan kylmänä kaupunkinopeuksissa.
Perä- ja laatikkoöljyt vaihdettu Opelilla kesä-heinäkuussa, minkä jälkeen ajettu arviolta 5tkm (autolla n. 146tkm).
Kaiken järjen mukaan syyllinen tuohon pitäisi olla joko perä tai laatikko, tuskin kyseessä on kardaani, koska käsittääkseni silloin sen pitäisi tuntua aina eikä vain kylmänä. En ole sen tarkemmin tutkinut vaikuttaako, jos ajaa vaikka pakkoykkösellä, mutta jos tärinä silloinkin tuntuu, niin sitten sen on pakko olla perä.
Perä- ja laatikkoöljyt vaihdettu Opelilla kesä-heinäkuussa, minkä jälkeen ajettu arviolta 5tkm (autolla n. 146tkm).
Kaiken järjen mukaan syyllinen tuohon pitäisi olla joko perä tai laatikko, tuskin kyseessä on kardaani, koska käsittääkseni silloin sen pitäisi tuntua aina eikä vain kylmänä. En ole sen tarkemmin tutkinut vaikuttaako, jos ajaa vaikka pakkoykkösellä, mutta jos tärinä silloinkin tuntuu, niin sitten sen on pakko olla perä.
Mitsubishi Outlander 2.4 AT -04
Corolla -93
ex Omega Classic Caravan 2.6 V6 AT -01
Corolla -93
Isälläni on Omega ja vastaus tulee häneltä:
Tärinä tulee kardaanin kumisista "ristinivelistä".
Ilmiö alkaa siitä kun jätät auton parkkiin yöksi kardaanin "varaan",eli automaatissa P ja manuaalissa muuten vaan vaihde päällä johonkin viettävään paikkaan.Värinä häviää hetken ajon jälkeen kun rättinivel lämpiää ja alkaa "toimia" niinkuin Kimillä renkaat F1:ssä.
Meillä tuttu ilmiö AjaB man.jaB aut.Ompussa,myöskin BMW 1602:ssa vm-67.
Ilmiö alkaa siitä kun jätät auton parkkiin yöksi kardaanin "varaan",eli automaatissa P ja manuaalissa muuten vaan vaihde päällä johonkin viettävään paikkaan.Värinä häviää hetken ajon jälkeen kun rättinivel lämpiää ja alkaa "toimia" niinkuin Kimillä renkaat F1:ssä.
- Undertaker
- 'Diplomat'

Näin teen itse aina. Eli jätän P-vaihteelle. Pitääpäs alkaa käyttämään käsijarrua.GT_Veccu kirjoitti:Isälläni on Omega ja vastaus tulee häneltä:
tonewheel kirjoitti:Kiitos Gt-veccu! Tyhjentävä selitys. Tämä selittää myös sen, että töistä kotiin lähtiessäni ilmiötä ei esiinny (tasainen parkkipaikka). Kotipihassani on loiva taaksepäin viettävä kallistus. Olisiko paras jättää keppi N asentoon tai hirtää kässäri tiukalle ennen P asentoon siirtoa?
Mutta eikös se P ole automaatissa nimenomaan pysäköintiasento ja kässäriä käytetään talviajossa tarvittaessa!
Itse en ole ottanut paineita pienestä aloitustärinästä,eikä Omppu ole saanut traumoja kuskin ajotavoista.
- Speitan
- 'Diplomat'

- Viesti:
Heh, täytyy lisätä omani tähän joukkoon. Itseäni tuo on kanssa hieman vaivannut. Pelkäsin että perä sökö mut sit hokasin et lukko siellä ainakin perässä jurnuttaa aina välillä. Eipä tuossa mitään vikaa oo sen kummemmin ollu. Aina välillä kyseinen ilmiö omassani sitten se taas häviää ja ylempänähän oli vastaus miksi.
Ensin alkuun tosiaan kiitokset GT_Veccu:lle asian selvennyksestä! Itselläkin on parkkipaikka hieman eteenpäin viettävä, joten selitys kuulostaa järkevältä.
Ei vaan itsekään tule käsijarrua vedettyä yleensä niin tiukkaan, että se ihan täysin auton pitäisi paikoillaan... pitääpä kokeilla tuota tänään.
Onhan se, mutta ei sitä laatikkoa pakko ole jättää vaihteen varaan, vaan pitää auton jarrulla paikoillaan, laittaa P:lle, sammuttaa, vetää käsijarrun sen verran tiukkaan, että auto on paikoillaan ja sitten päästää jarrun. Jos käsijarru antaa periksi, niin sitten auto jää P:n lukkoa vasten, muutoin ei.GT_Veccu kirjoitti:Mutta eikös se P ole automaatissa nimenomaan pysäköintiasento ja kässäriä käytetään talviajossa tarvittaessa!
Ei vaan itsekään tule käsijarrua vedettyä yleensä niin tiukkaan, että se ihan täysin auton pitäisi paikoillaan... pitääpä kokeilla tuota tänään.
Mitsubishi Outlander 2.4 AT -04
Corolla -93
Corolla -93
-
caravaanari3,0
- 'Admiral'

Aikanana kun oli chevy van, niin huollossa oikein kielsivät jättämästä P:n varaan, vaan aina käsijarru päälle, ja sitten vasta P. Niin isoa auto tuulikin heiluttaa jo parkkipaikalla ja hakkaa sitten välyksen ääriasennosta toiseen rasittaen turhaan voimansiirtoa. Eli pitää varmasti paikkansa myös opelissa, kannattaa käyttää sitä käsijarrua jo ihan sen toimivuuden takia, ei tarvi sitten leimalle aina sitä rassata.