X20XEV B-omppu ongelmia
X20XEV B-omppu ongelmia
Elikkä tälläisiä vikoja olen autostani löytänyt ja olisi kiva saada tietää mistä ne johtuvat. Kylmänä kone nakuttaa mutta loppuu kun kone lämpiää. välillä lämmöt nousee melkein puoliväliin mutta laskee kun tuuletin alkaa pyörimään. Kone huoneesta tulee välillä palaneen haju, aluksi luulin että keittää mutta ei johdu siitä. Välillä kun käynnistän auton moottorin ohjaus elektroniikan merkkivalo syttyy palamaan ja kun painan kaasua kone melkein sammuu, mutta kun sammutan auton ja käynnistän uudelleen niin askeistä ei enään tapahdu.????????????
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Samat asiat ja oireet askarruttaa, eli tuo samainen nakutus kylmällä koneella muutaman minuutin ajan ajoon lähdön jälkeen.
Venttiilinnostimet vaihdettu uusiin, ei poistanut nakutusta.
Pakosarja korjattu ja tiiviste vaihdettu, ei poistanut nakutusta.
On kokeiltu motorflushit ja ysikasi bensa mutta ei apua.
Nakutustunnistinta ajattelin tutkailla seuraavaksi kunhan nyt joku kertoisi missä se b-ompussa sijaitsee?
Tilanne alkaa tuntua jo toivottomalta mutta ehkä tuo mysteeri vielä joskus ratkeaa. Tyyppivika se jokatapauksessa on.
Venttiilinnostimet vaihdettu uusiin, ei poistanut nakutusta.
Pakosarja korjattu ja tiiviste vaihdettu, ei poistanut nakutusta.
On kokeiltu motorflushit ja ysikasi bensa mutta ei apua.
Nakutustunnistinta ajattelin tutkailla seuraavaksi kunhan nyt joku kertoisi missä se b-ompussa sijaitsee?
Tilanne alkaa tuntua jo toivottomalta mutta ehkä tuo mysteeri vielä joskus ratkeaa. Tyyppivika se jokatapauksessa on.
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Minun mielestä nakutus kuuluu konehuoneesta ja sieltä moottorista ja sen kuulee selvimmin ajaessa, kun vedättää koneella pikkuisen. Jos ajaa varovasti vedättämättä niin nakutusta ei kuulu. Minulla tuli mieleen sellainen juttu että kun painetaan kaasua niin silloinhan sytytysennakon pitäisi muuttua aikaisemmalle kierrosten kasvaessa. En tiedä tarkemmin miten tämä toimii x20xev koneessa mutta elektroniikkahan näitä nykyautoja ohjaa. Vanhoissa koneissa asiaa hoiti alipainesäädin. Nyt näissä nykyajan värkeissä on siis tätä elektroniikkaa ja tällainen nakutustunnistin jonka mukaan sytytys säätyy oikeaksi niin ettei nakutusta pitäisi tapahtua, mutta jos se on rikki niin silloin voi kyllä nakuttaa. Ja tuo ennakko voisi olla silloin pahiten pielessä juuri kylmänä koska silloin nakuttaa?P. Lanttola kirjoitti:No vois kokeilla ottaa johdot irti siitä ilmapumpusta mikä sijaitsee puskurin sisällä vasemmassa reunassa (kai X20XEV:ssäkin tuollainen on?).
Jos se vaikka olisi vanhemmiten alkanut pitämään ääntä. Vai tuleeko ääni selvästi kannesta/lohkosta?
Mitä tuumaatte teoriasta?
Kaikki ehdotukset otetaan huomioon ja tarkistetaan
tätä asiaa on puitu muillakin forumeilla, eri merkeillä ja malleilla mut onko tullut mieleen et kylmänä nakutus kuuluu asiaan? onko kukaan kuunnellut uusia bensa mersuja ja mitsubishejä kylmäkäynnistyksessä? nakuttavat kuin -79 pystylamppu 40 asteen pakkasessa. Eikö hydraulinen venavälyssäätö korjaa asian moottorin saavuttaessa oikean lämpötilan ja voitelun niinpoispäin?? Korjatkaa jos olen väärässä...
Itselläni on B-omega 2.0 16V, säännöllisesti huollettu, moitteeton moottori. ja aina nakuttaa hele*etisti käynnistyksen jälkeen. Lämpöjen noustessa sinne 87-88 astetta moottori on lähes äänetön. Joskus palaneen haju tullut ohjaamoon öljyn kärystä p-sarjan päällä, kopan tiiviste vuosi.
Itselläni on B-omega 2.0 16V, säännöllisesti huollettu, moitteeton moottori. ja aina nakuttaa hele*etisti käynnistyksen jälkeen. Lämpöjen noustessa sinne 87-88 astetta moottori on lähes äänetön. Joskus palaneen haju tullut ohjaamoon öljyn kärystä p-sarjan päällä, kopan tiiviste vuosi.
Käytätkö muuten 95 vai 98 bensaa. Ite olen aina käyttänyt 98:a eikä ole nakutusta ainakaan ajossa ikinä kuulunut.Sama mylly löytyy nokalta. Pakosarjalta kuuluu lievää nakutusta kylmänä ekan minuutin aikana.
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
B-omegassa nakutuksentunnistin sijaitsee moottorin vasemmalla puolella (edestä katsottuna) oljyntäyttökorkin kohdilla jotimien mustan suojakotelon alapuolella.
Mitä on tehtävissä: Varmista, että systysvirta on pois. Irroita moninapaliitin. Irroita anturi. Varmista, että anturin kiinnityskohdan pinnat ovat korrosittomat ja puhtaat. Laita anturi takaisin paikalleen. Kiristä momenttiin 20Nm.
Mitä on tehtävissä: Varmista, että systysvirta on pois. Irroita moninapaliitin. Irroita anturi. Varmista, että anturin kiinnityskohdan pinnat ovat korrosittomat ja puhtaat. Laita anturi takaisin paikalleen. Kiristä momenttiin 20Nm.
98 nakuttaa vähemmän (Vectran X20XEV koneessa) kylmänä, alavääntö nousee ihan hitusen ja kulutus pienenee noin 0.3 desiä. Nämä kyllä varmaan riippuu persdynosta, kuulosta ja kaasujalasta.malcom kirjoitti:käytän 95:sta mutta oon kokeillut 98:sia ei auttanut, mutta lallan7:n teoria vois pitää kyllä paikkaansa ton nakutuksen suhteen. Onko 98:lla jotain ihmeen listä eroa lähinnä vaikutuksen suhteen esim. onko parempi vääntö?? vai mitä??
Edit: alaväännön huomaa helpoiten kun pistät ilmastoinnin ja vaikka kaikki valot päälle tyhjäkäynnillä. 95:sella meinaa melkein sammua, kun 98:lla pörisee mukavasti.
>Minun mielestä nakutus kuuluu konehuoneesta ja sieltä moottorista ja >sen kuulee selvimmin ajaessa, kun vedättää koneella pikkuisen. Jos >ajaa varovasti vedättämättä niin nakutusta ei kuulu.
Mulla on täysin samat oireet. Mielenkiintoinen ilmiö. Vectrani x20xev moottoriin vaihdettiin hiljattain sylinteri ja männät, kun männät olivat hakanneet sylinterin yläpään oudosti käyttökelvottomaksi. Ennen koneremottia moottori nakutti kylmänä jonkin aikaa. Olin varma ,että nakutus poistuu remontin jälkeen, koska luulin sen tulleen sylinteristä. Noh, edelleen naputtaa, ja nyt naputtaa niin kauan kun kone on täysin käyttölämpötilassa. Korjanneessa liikkessä ovat kuulostelleet kylmän koneen ääniä, ja sanoivat olevan tyypillset Opelin äänet. Pakko kait sitä on uskoa, kun ovat myöntäneet takuun korjaukselle... eli kait se naputus ainakin mun autossa tulee jotenkin venttiileistä, koska en usko, että männässä voisi remontin jälkeen olla kylmänä liikaa välystä.... nyt vältän vedätystä kylmällä koneella.
- puslaman
Mulla on täysin samat oireet. Mielenkiintoinen ilmiö. Vectrani x20xev moottoriin vaihdettiin hiljattain sylinteri ja männät, kun männät olivat hakanneet sylinterin yläpään oudosti käyttökelvottomaksi. Ennen koneremottia moottori nakutti kylmänä jonkin aikaa. Olin varma ,että nakutus poistuu remontin jälkeen, koska luulin sen tulleen sylinteristä. Noh, edelleen naputtaa, ja nyt naputtaa niin kauan kun kone on täysin käyttölämpötilassa. Korjanneessa liikkessä ovat kuulostelleet kylmän koneen ääniä, ja sanoivat olevan tyypillset Opelin äänet. Pakko kait sitä on uskoa, kun ovat myöntäneet takuun korjaukselle... eli kait se naputus ainakin mun autossa tulee jotenkin venttiileistä, koska en usko, että männässä voisi remontin jälkeen olla kylmänä liikaa välystä.... nyt vältän vedätystä kylmällä koneella.
- puslaman
> Siis se vaan nakuttaa kylmänä.
Yees. Naputus vedättäessä kestää tarkalleen siihen asti kun mittariston läpötilamittari saavuttaa normaaliläpötilan. Tulee ainakin konetta säästettyä enemmän kuin ei vedätä kylmänä. Tosin sen verran olen muuttannut tapojani, että hieman korkeammilla kierroksilla pyrin ajamaan kylmällä koneella ... joku aikoinaan mainitsi siitä koneen voitelusta alhaisilla kierroksilla.
Yees. Naputus vedättäessä kestää tarkalleen siihen asti kun mittariston läpötilamittari saavuttaa normaaliläpötilan. Tulee ainakin konetta säästettyä enemmän kuin ei vedätä kylmänä. Tosin sen verran olen muuttannut tapojani, että hieman korkeammilla kierroksilla pyrin ajamaan kylmällä koneella ... joku aikoinaan mainitsi siitä koneen voitelusta alhaisilla kierroksilla.