Ajaminen sumuvalot päällä laitonta?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
rekordE
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja rekordE »

Niin ei minuakaan ne päiväsaikaan häiritse, polttakoon jokainen vaikka minkä määrän tuikkuja auton kokassa..mutta pimeällä.....en tiedä muista, mutta minua ne ainakin häikäisee. :evil:
Inkku A tiisseli
kapiteeli
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Ajaminen sumuvalot päällä laitonta?

Viesti Kirjoittaja kapiteeli »

Undertaker kirjoitti:Olen tuossa miettinyt että voiko noita Omegan(B-malli) puskurista löytyviä sumuvaloja tms pitää päällä normaali ajossa?.
Jos tosiaan on sellainen keli, että tarvii etusumareita niin samalla kertaa on myös varmasti tarve polttaa takasumareita!
A_Manta_1972
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A_Manta_1972 »

Harvemmin sumarit päiväsaikaan oikeasti häiritsevät/häikäisevät, se on totta, mutta kuitenkin, kun se on kiellettyä, ei niitä pitäisi turhaan polttaa. Mutta sama se taitaa muutenkin nykymaailmassa olla, kaiken napa on "minä itse, nyt kaikki heti mulle", sama se niistä muista. Samalla periaatteellahan mutulla vähintään 90% autoista ajaa enemmän tai vähemmän jatkuvasti pientä ylinopeutta.

Kaiken kaikkiaan lain kunnioittaminen alkaa niistä pienistä jutuista, ja jos niissäkin vain katsotaan läpi sormien omaa ja muiden käytöstä, aiheuttaa se kokonaisuudessaan vähitellen "inflaatiota" lain kunnioitukselle.

Ja juu, orggis sumarit harvemmin häikäisevät pimeälläkään, vaan useammin ne näyttää olevan niitä "irtosumareita", jotka on suunnattu päin pers*ttä.

Jos sumari on suunnattu oikein, se ei häikäise, paitsi sitten märällä kelillä, jolloin se valo heijastuu siitä asvaltin pinnasta ikävästi. Sumuisella kelillä se ei toki häikäise, siitä sumu pitää huolen.

Ja jos se sumari tosiaan on oikein suunnattu, se valaisee noin 20-30m eteenpäin, tehden tälle alueelle paremman valon kuin pelkillä lähivaloilla, mikä tietty sinällään on hyvä asia. Huonoa on se, että tämän valoalueen ulkopuolelle näkyvyys huononee (pimeällä siis, kuten joku kirjoitti, sama kuin katsoisi valaistusta huoneesta ulos hämärään/pimeään), ja jo 60km/h = 16,67m/s, niin ei siinä paljoa kerkiä tekemään siinä vaiheessa kun jotain ilmestyy siihen sumuvalojen valokeilaan.

Ja lopuksi, jos kerran muut ajavat sumarit päällä silloinkin kun ei saisi, kaippa minäkin sitten saan olla välittämättä esimerkiksi valojen käyttöä koskevista laeista ja asetuksista ja ajella pitkät päällä jatkuvasti: "4 pitkää keulalla näyttää sika coolilta, tajuutsä? Mitä siitä vaikka ne häikäisee vastaantulijoita, jos väläyttävät pitkiä, vedän vielä lisäpitkät päälle ja näytän keskisormea, kun kehtaavat puuttua *minun laittomaan* toimintaani!"... NOT, Jos muut tekevät tyhmyyksiä, ei minun ole pakko, onneksi.

Ja lopuksi, jos niitä vitun siistejä sumareita on ihan PAKKO polttaa, niin voisiko niitä edes sammuttaa, kun tulee vastaantulijoita, ihan kuten lähes kaikille on luonnollista tehdä pitkillä valoilla.
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m.k »

Omaan silmään näyttää ainakin nätiltä kylillä iltasella parkit+sumarit yhdistelmä. Eipä ole itseä häikäissyt muiden lisärit, eikä pitäisi häiritä muita jos mulla on päällä. Katselkaa sitä tietä älkääkä toisten valoja.

Mulle on aivan sama noitten valojen kanssa, kunhan ei pitkät päällä posotella vastaan... Päiväsaikaan voisi koko valopakosta vaikka luopua, jos ei kirkkaalla säällä auton kokoista asiaa erota jos ei siinä valot pala niin kannattaa käydä optikolla ennemmin kuin kannattaa valopakkoa :roll:
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

A_Manta_1972 kirjoitti: Kaiken kaikkiaan lain kunnioittaminen alkaa niistä pienistä jutuista, ja jos niissäkin vain katsotaan läpi sormien omaa ja muiden käytöstä, aiheuttaa se kokonaisuudessaan vähitellen "inflaatiota" lain kunnioitukselle.
Sanoisin kuitenkin, että lain kunnioitus (liikenteessä) vähenee vieläkin enemmän silloin, kun valvontaa ei ole juuri nimeksikään -> kiinnijäämisriski on olematon.
A_Manta_1972 kirjoitti: niin ei siinä paljoa kerkiä tekemään siinä vaiheessa kun jotain ilmestyy siihen sumuvalojen valokeilaan.
eipä, mutta sentäs kerkiää tehdä edes jotain, kun jos lähivaloilla samassa tilanteessa vahinko olisi jo tapahtunut/tapahtumassa. (kärjistettynä)

Eikä muitten sumarit ainakaan minua mitenkään älyttömästi häikäise - ja tiedän monia muitakin samoin ajattelevia, ehkä se on myös jonkinlainen asennekysymys. Vaikka kyllähän se on totta, että ne jossain tilanteessa voi pahasti häikäistä vastaantulevaa - mutta sanoisin kuitenkin, että hyvin harvoin puhutaan todellisesta vaarasta.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

On todella rasittavaa, kun jotkut ajelee pimeällä sumarit päällä. Ja usein ne vielä näyttää mihin sattuu. On se kiva sitten kaupungilla kun häikästyy ja pikkutyttö lähtee ylittämään suojatietä...

Maantiellä vedän ref 37,5 225mm lisäpitkät 100W polttimilla päälle... Jos ei tajua sammutaa, niin oma vika...
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Juho M-P kirjoitti: On todella rasittavaa, kun jotkut ajelee pimeällä sumarit päällä. Ja usein ne vielä näyttää mihin sattuu. On se kiva sitten kaupungilla kun häikästyy ja pikkutyttö lähtee ylittämään suojatietä...

Maantiellä vedän ref 37,5 225mm lisäpitkät 100W polttimilla päälle... Jos ei tajua sammutaa, niin oma vika...
antaa mennä vaan... mutta ajatteleppa uudestaan sitten kun esim. se tien reunaa kulkeva pikkutyttö jää tämän sumari-auton alle. :roll: Pitkät häikäisee kuitenkin "pikkasen" enemmän kuin sumuvalot. :(
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

Juho M-P kirjoitti: Maantiellä vedän ref 37,5 225mm lisäpitkät 100W polttimilla päälle... Jos ei tajua sammutaa, niin oma vika...
:lol:
joo
kaupasta saa myös pieniä pyöreitä lisäkaukovaloja jotka voi asentaa puskurin alapuolelle. kytkee ne päälle kun joku tulee sumarit päällä vastaan. :wink:
talvisodan hengen mukaisesti jos sumareilla ajaja vilkuttelee omia kaukovalojaan voi huoletta vilkutella lopuilla ref. 100 setillä takaisin.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
jarksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarksi »

A_Manta_1972 kirjoitti:Harvemmin sumarit päiväsaikaan oikeasti häiritsevät/häikäisevät, se on totta, mutta kuitenkin, kun se on kiellettyä, ei niitä pitäisi turhaan polttaa. Mutta sama se taitaa muutenkin nykymaailmassa olla, kaiken napa on "minä itse, nyt kaikki heti mulle", sama se niistä muista. Samalla periaatteellahan mutulla vähintään 90% autoista ajaa enemmän tai vähemmän jatkuvasti pientä ylinopeutta.

Kaiken kaikkiaan lain kunnioittaminen alkaa niistä pienistä jutuista, ja jos niissäkin vain katsotaan läpi sormien omaa ja muiden käytöstä, aiheuttaa se kokonaisuudessaan vähitellen "inflaatiota" lain kunnioitukselle.
No ei kai nyt ihan noinkaan. Sumuvalojen "väärinkäyttö" nyt on kuitenkin niin pieni rike, että minua se ei juurikaan jaksa kiinnostaa jos joku ne päällä ajelee, itse en sitä kuitenkaan harrasta. Sakothan siitä taitaa saada jos poliisi asiaan viitsii puuttua, mutta se on jokaisen itsensä häpeä.

Itse en koe olevani mitenkään sosiopaatti yhteiskunnan uhkayksilö em. asian johdosta. Oikean/väärän taju on kuitenkin ihan kohdillaan. En varasta kaupasta enkä ajele ylinopeutta pitkin katuja.

Ne ovat kuitenkin vain sumuvalot...
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:

www.puustikki.fi
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Osku kirjoitti:
A_Manta_1972 kirjoitti: niin ei siinä paljoa kerkiä tekemään siinä vaiheessa kun jotain ilmestyy siihen sumuvalojen valokeilaan.
eipä, mutta sentäs kerkiää tehdä edes jotain, kun jos lähivaloilla samassa tilanteessa vahinko olisi jo tapahtunut/tapahtumassa. (kärjistettynä)
Itse asiassa ei kerkiä. Sumuvalojen näyttämä on lyhyempi kuin lähivalojen. Kuten tuolla jo todettiin, se näyttämä on jonkun 20 - 30 metriä, ja esimerkissä mainitulla 17 metriä sekunnissa vauhdilla näyttämä on siis alle kaksi sekuntia.

Ihmisen reaktioaika on hyvissä oloissa noin kaksi sekuntia. Maantiellä kun jotain odottamatonta tapahtuu, on se paljon enemmän. Siinä vaiheessa kun reagoit siihen sumuvalojen keilassa olevaan esteeseen, olet ajanut sitä päin jo kaksi sekuntia sitten.

Tuota lisäksi pahentaa se, että sumuvalot tekevät siihen auton eteen kirkkaan alueen ja silmät mukautuvat siihen kirkkaaseen valoon. Näin näkyvyys kauemmas huononee. Sumuvalot yli kaupunkinopeuksilla yleensä huonontavat näkyvyyttä, eivät paranna.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

Tuomas kirjoitti: Tuota lisäksi pahentaa se, että sumuvalot tekevät siihen auton eteen kirkkaan alueen ja silmät mukautuvat siihen kirkkaaseen valoon. Näin näkyvyys kauemmas huononee. Sumuvalot yli kaupunkinopeuksilla yleensä huonontavat näkyvyyttä, eivät paranna.
Juurikin näin, ja vaikka mullakin on sumarit, niin keskiviikkona ekan kerran käytin moisia kun oli OIKEESTI HERNEROKKASUMU... Muutoin saa kyllä sumarielvistelijät katsella hämärässä hyvällä kelillä pitkiä :lol:

Ja sellasen jännän jutun oon huomannu tässä kun ekalla Xenon-valoilla varustetulla autolla oon ajellu, että monet vetää pitkät vastaan vaikka mä ajan lyhyillä :evil: Tosin on ne kadonnu valot vastaantulevalta kun laittaa itte pitkät päälle :roll:
Kadett C 16V -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
kontio
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kontio »

Juu, en mäkään oikein tykkää noista sumuvalot päällä hyvällä säällä ajelevista.näyttää coolilta juu...ehkä...ja saa idiootin leiman.
e30/e36 bemari on tässä suhteessa aika kunnostautunut ajokki.

volvolla räppäilin lisävaloja päin näköä, vecussa ei vielä ole mutta tulossa joskus _hieman_ tehokkaammat pelit eli ajattelin hella FF1000 37,5REF JA 100w polttimot joillain 4mm2 johdoilla.

noilla kun räppää niin ehkä kerrasta tajuaa.... :D
A4 Tdi
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

Tämä on niitä aiheita, jotka jakavat porukan yleensä kahtia, sumuvalojen käyttäjiin ja niistä vittuuntuviin. On käsittämätöntä, että tämä käyttäjäpuoli puolustaa niiden käyttöä sillä, etteivät ne heitä häikäise, kun pitäisi miettiä häikäiseekö ne muita!

Toinen mielenkiintoinen ryhmä ovat ne autoilijat, jotka eivät ota pitkiä pois moottoritiellä kohtaamistilanteessa, koska kaistojen etäisyys on niin suuri, ettei sokaistumista voi tapahtua... Miten kukaan voi toisen puolesta päättää milloin valot häikäisevät ja milloin eivät?

Ihmisiä on erilaisia ja silmiä vielä tupla määrä. Pitäisi olla kohtelias ja ottaa muutkin huomioon. Sumuvaloista en jaksa ottaa pulttia, koska niiden käyttö aiheuttaa lähinnä säälivää naurua...
Kuva
EVO-500
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EVO-500 »

Kyllähän tähänkin "pelleilyyn" löytyisi lääkkeet, mutta niitä ei vaan haluta käyttää... :roll:

Tässä muutama hyvä esimerkki:

- Muutetaan sumareiden väärin käyttäjien rikesakko päiväsakoille

- Jotkut "kyläpoliisit" tai jalkautetut poliisit voisi seistä kaupungilla kadunkulmassa pesäpallomailan kanssa ja aina pasauttaa lyhdyn himmeäksi, jos on sumarit päällä kartsalla niin eiköhän alettaisi oppimaan, kun ei oo loputtomiin varaa ostaa uusia lyhtyjä keulalle

Mutta ei, kun jahdataan kännykkään puhujia tai turvavyön käyttämättä jättäjiä sekä vilkun käyttämättä jättäjiä, sen sijaan että voisi laittaa sumareiden käyttäjät kuriin...

Ei sillä, että nuo edellämainitsemani asiat olisi yhtälailla laittomia ja rangaistavia tekoja...

Se, mikä itseäni ottaa tuossa eniten aivoon on se, että ihmiset eivät ymmärrä huomiovalojen ja sumuvalojen eroa eli molempia poltetaan surutta päivin öin taajamanopeuksissa niin kaupungilla, kun niiden laitamilla, jossa niitä ei kuuluisi käyttää ollenkaan, ellein OIKEASTI ole huono ilma! Siellä ne häikäisevät todella paljon vastaantulijoita!!! Sitten, kun he on vielä asentanut joku vitun "Ari sähkö" ja ne heiluu keulalla miten sattuu ja häikäisyn lisäksi ne näyttävät pikemminkin Sariolan sirkukselta... (Anteeksi mainos) He he...

Mikäli en muita autoilijoita häikäise niin melko usein lataan kyllä pitkät, lisäpitkien kanssa "sumari pelleille"...

Tulihan taas avauduttua, mutta tämä onkin vain minun henkilökohtainen mielipiteeni, eikä kenenkään tarvitse olla kanssani siitä samaan mieltä...

T:K.Vilen
GSi 16V
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja GSi 16V »

En tiedä moniko tämän jälkeen ei pidä minusta enää ja syyttää väkivaltaiseksi (mitä en ole, ellei oikeasti rikota minua vastaan) mutta kerronpa tosijutun kun tässä seurannut keskustelua puolesta ja vastaan sumareiden turhasta käytöstä.

"Eli toissa kesänä yks v.loppu ajelin emännän kanssa tuossa keskustassa GSi'llä. Fiilis oli hyvä ja kaikki ihan OK, mitä nyt vähän tihkusadetta röpötteli, että tienpinta häiritsevästi kastui ja tämä johti.. --->

Nooh, aikani siinä kurvailin, niin korttelin takaa yhä useammin ajeli vastaan e36 Bemari, jollain mattamustalla tuning-puskimella, jossa vissiinkin maskiverkkoon pinta-asennetut tosi kirkkaat sumarit päällä yhtäaikaa parkkien kanssa ja aivan vituilleen suunnattuna, toisin sanoen suoraan vastaan tulevan silmiin! Satuin sitten viereiselle kaistalle tämän lippispään kanssa (about hiljan saanu kortin, pissaliisa kyydis ja ihan oikeesti joku punanen lippis..) ja avasin lasin ja sieltä avattiin kanssa: Vähän kovemmalla äänellä kerkesin sanomaan kaverille, että ottais ny oikeesti ne lähivalot käyttöön, kun ei se rimpula yhtään paremmalta/huomiotaherättävämmältä näytä tuolla tyylillä ja vastaan tuleva kuljettaja sokaistuu täysin. Tämän sanottuani vihreät pian vaihtuivat ja tää jätkä lähti rengas vinkuen vierestä ja kun pääsi n.5m päähän minusta, niin tuppautui eteen jarruttelemaan ja vaikeutti omaa ajoani aika lailla. Väläytin pitkiä kerran pari, että lopettaisi ennenkuin jotain sattuu ja yritin päästä vierelle, mutta ei. Ajattelin, että tuo on just tollanen "kova poika" jonka pitää pissikselle näyttää, että on miestä.. juu, odotinkin sitten, kun käännyin toiseen paikkaan, että kun vain löydän kaverin jossain päin seisomassa autonsa vierellä, eikä kerkeä karkuun, niin käyn sanomassa parit valitut, että tajuaa..
Eikä mennyt kauaa, kun torille oli vetänyt parkkiin parin muun auton viereen ja just sillä lailla, että ei pääse heti lähtemään. Ulkona autoistaan vetivät 3 jätkää röökiä. Vedin aika haipakkaan viereen, nousin autostani ja menin kaverin nenän eteen ja huusin sankarille että mitä vittua pelleilee ja onko kenties kusta päässä, kun rupeaa minun edessäni sekoilemaan jarrujen kanssa ja aiheuttamaan kolarille ainesta?!
Kaveri vähän otti pakkia ja tokaisi, että mitä mun asiat sulle kuuluu?! Tässä vaiheessa sanoin vimpat sanat: tämän jälkeen et tule enää parkeilla vastaan ja jos kerran vielä rupeat leikkimään edelläni ja vaarantaen koko keskustan vilkkaan liikenteen (mukaanlukien useat suojatiet) kaistanvaihdoillasi, niin autosi ei todellakaan kyyditä sua enää mihinkään! Otin sumareista vahvan kahden käden otteen ja repäsin kummatkin vittuun ja otin talteen. Sälli katto valkosena vierestä, eikä kukaan puhunu mitään.. poistuin paikalta rauhassa ja vielä kirjasin jokaisen rekkarit ylös. Samaiset sumarit heitin vittuun konetiellä ja iskeytyivät sillan rumpuun.."

Että näinkin voi käydä..
Ei oo tullu pahaa oloa tapahtuneesta, mutta teen uudestaan jos tarve vaatii. Ja please, älkää jeesustelko toimintaani, kaverin rikkomukset olivat paljon vakavempia, kun minun suivaantuminen ja sumareiden taltiointi.
Piste.
"On tämä saatana työmaa!"
Vastaa Viestiin