Monta kertaa on tullut ajettua vastaantulijan kanssa pitkät päällä ja muutama rekkakin on tullut pitkät päällä vastaan, eikä nekään häikäise jos niitä valoja ei kyttää.
Niin ja jos vastaantulija vaihtaa pitkille siksi koska omat sumuvalot ovat päällä niin satavarmasti laitan myös pitkät päälle, vaikkakaan en sumuvaloja usein käytäkään.
"Ja minähän en nyt ainakaan väistä"- ajattelutapa tuntuu olevan aika monella nykyään liikenteessä. Valitettavaa... Ei se nyt tuntuis maksavan mitään jos joskus antais vähän periksikin. Varsinkin ne jolla on lisävaloja tuntuu käyttäytyvän noin, ajattelevat että "mulla on kyllä varaa odottaa" kunnes se toinen vaihtaa lyhkäsille.
jpisteh kirjoitti:Sumarit ovat yleensä selkeästi alempana kuin ajovalot, joten ne häikäisevät vähempi kuin ajovalot. Sumareiden polttimot ovat yleensä samoja, kuin puolikkaiden polttimot P= 55W. Sumuvalot ovat suunnattu 1-2% (1-2 cm/m) laskulla siis ne näyttävät asfalttiin 20...40 m.
Vastaantulevien puolivalot häikäisevät enempi minua kuin sumuvalot, mutta en vielä vaadi puolivalojen käytönkieltoa.
j.h
Väärin suunnatut valot ovat oma lukunsa.
Jep, juuri tätä ajattelin itsekin. Monesti tahtoo nuo normaalit puolivalotkin häikäistä aika reilusti...ja xenonit kaikkein pahimpina. Kaiken lisäksi monesti näkee väärinsuunnattuja puolivalojakin, sekä toinen "silmä" pimeänä ajavia, joita vastaantulija helposti luulee mopoksi/moottoripyöräksi.
Jos valot häikäisevät - on ehkä syytä miettiä omaa ajokuntoaan, sillä liikenne on aina täynnä monen väristä valoshowta. On valkoista, keltaista, punaista, oranssia, sinertävää...ja oma lukunsa kauppojen ym. mainosvalot.
Monta kertaa on tullut ajettua vastaantulijan kanssa pitkät päällä ja muutama rekkakin on tullut pitkät päällä vastaan, eikä nekään häikäise jos niitä valoja ei kyttää.
Niin ja jos vastaantulija vaihtaa pitkille siksi koska omat sumuvalot ovat päällä niin satavarmasti laitan myös pitkät päälle, vaikkakaan en sumuvaloja usein käytäkään.
"Ja minähän en nyt ainakaan väistä"- ajattelutapa tuntuu olevan aika monella nykyään liikenteessä. Valitettavaa... Ei se nyt tuntuis maksavan mitään jos joskus antais vähän periksikin. Varsinkin ne jolla on lisävaloja tuntuu käyttäytyvän noin, ajattelevat että "mulla on kyllä varaa odottaa" kunnes se toinen vaihtaa lyhkäsille.
Myös " jos tuo ei vaihda nyt niin alan vilkutteleen"-ajattelutapa tuntuu olevan aika monella nykyään liikenteessä. Valitettavaa koska ihmiset eivät osaa/ymmärrä vaihtaa "normaalisti". Ei se nyt tuntuis maksavan mitään jos joskus ant.... plaaa plaa, sama litania.
Asioilla on aina kaksi puolta....
Ja mulla ei ole eikä ole koskaan ollutkaan lisäpitkiä
"Ja minähän en nyt ainakaan väistä"-periaate pätee myös noihin jotka vilkuttelee sumuvaloja käyttäville.
Myös " jos tuo ei vaihda nyt niin alan vilkutteleen"-ajattelutapa tuntuu olevan aika monella nykyään liikenteessä. Valitettavaa koska ihmiset eivät osaa/ymmärrä vaihtaa "normaalisti". Ei se nyt tuntuis maksavan mitään jos joskus ant.... plaaa plaa, sama litania.
Asioilla on aina kaksi puolta....
Ja mulla ei ole eikä ole koskaan ollutkaan lisäpitkiä
"Ja minähän en nyt ainakaan väistä"-periaate pätee myös noihin jotka vilkuttelee sumuvaloja käyttäville.
Tottakai asioilla on kaksi puolta, en puolustele yhtään "vilkuttelijoita". Enkä "syyttänyt" sinua lisäpitkistä, sanoin vaan että olen huomannut tällaisen piirteen joissain niissä jolla niitä on.
Mutta en myöskään oikein usko sellaiseen "opettamiseen" liikenteessä että vilkutetaan, tai mällätään pitkät toisten silmille tai kiihdytetään kun joku ohittaa tms.
Itse ainakin käytin sumareita jo lukiossa kermaperseillessäni ja ihan vaan ulkonäöllisistä syistä. Sen jälkeen en ole sumareita omistanut.
Sumarit ei häikäise itseäni ollenkaan. Yli kymmenen vuotta vanhoissa autoissa vakiopitkäkin saattaa olla niin himmeät, että ei haittaa, vaikka ne on koko ajan päällä. Enkä varmasti räpyttele valoja, jos toisen valot ei todella häiritse.
Ainoa valo mikä on sokeuttanut hetkeksi on nuo xenon-valot. Ihmettelenkin, eikö ne aiheuta migreenikohtauksia tai muuten ärsytä??
Ennen tätä keskustelua minulla ei koskaan ole käynyt mielessä, että sumarit ärsyttäisivät jotakin, mutta nyt kun tiedän, että monien elämä on muuten onnellista, mutta sumarit ärsyttää, niin lupaan olla jatkossa käyttämättä niitä, vaikka sellaiset omistaisinkin!
Kannattaa kyllä aina välillä miettiä, että jos joka toisessa autoilijassa on jotain ärsyttävää (esim. käyttää sumareita, vaihtaa lyhkäsille liian äkkiä tai liian myöhään, käyttää lisäpitkiä, ajaa +3km/h tai -3km/h "väärää" nopeutta, käyttää lippalakkia jne.), niin kannatta yrittää välillä hyväksyä se että toiset ihmiset voi olla vähän erilaisia kuin itse ja välillä voi ottaa ihan rennostikin.
Tarkoitus ei ole jeesustella! ...itsekin olen kyllä liikenteessä melko ärtyisä, mutta yritän parantaa tapojani...
Mainittakoon vielä, että jos joku tulee hakkaamaan autoni valoja vasaralla, niin saa tuntea kengän naamassaan ja vasaran ahterissaan!
Osku kirjoitti:
sekä toinen "silmä" pimeänä ajavia, joita vastaantulija helposti luulee mopoksi/moottoripyöräksi.
ja jos molemmat valot palaa, saattaa luulla että kaksi pyörää ajaa rinnakkain..
sorry, oli pakko
mun kans pitää laittaa , mantassa palaa 4xlähivaloja niin tulee neljä moottoripyörään rinnan
Asiaan mua ei noi sumuvalot häiritsi itsekkin ajan sumarit päällä kun ei ole katuvaloja tiellä/ei käytössä, kun oma auto "näkyy" vastaan tulialle huomattavasti paremmin. Niitä en ymmärrä jotka ajaa päivällä parkit päällä ja sumari.
Xenoneista vielä että ne tosiaa häikäisee helvetisti varsinkin joissakin niitä ei ole säädetty oikealle korkeudelle-> ei auta vaikka katsoisit tien oikeaan laitaan silti häikäisee ->pahemmat kun 4x Hella Rally lisärit silmiin tähdättynä
Realsanta kirjoitti:Asiaan mua ei noi sumuvalot häiritsi itsekkin ajan sumarit päällä kun ei ole katuvaloja tiellä/ei käytössä, kun oma auto "näkyy" vastaan tulialle huomattavasti paremmin.
itseasiassa näköjään pimeällä ne juuri raivostuttaakin muita autoilijoita.
Realsanta kirjoitti:
Niitä en ymmärrä jotka ajaa päivällä parkit päällä ja sumari.
siksi kun ei tartte lähivaloja, jos on sumarit päällä.
Ja säästyypähän lähivaloumpiot & polttimot.
Jos jokin häikäsee tuolla liíkenteessä, niin ne autot mitkä varustettu jollain super hyper mega blue/green vision +50% polttimoilla...Ja kyllä xenonitkin häikäsee sopivassa kulmassa...
En jaksanut kahlata koko topiccia läpi, mutta henkilkohtaisesti minua ei häiritse jos joku käyttää sumuvaloja oli sitten päivä tai yö.
En ole monestikkaan huomannut että ne oikeasti häikäisisi. Ehkä se on yksilöllistä, häikäiseekö kirkas valo vai ei (itsehän karsastan sen verran että tottunut tiirailemaan vain vasemmalla simmulla ), mutta jotenkin tuntuu että porukka avautuu vain sen takia kun moinen ärsyttää.
Hei antaa nyt kaikkien kukkien kukkia vaan ja jos joku lippispääamisviiksi haluaa pitää teinip*mperovalot päällä niin Sou ja daa ja ihq!
Ja ettei nyt menisi jesusteluksi, niin itsekin varmaan silloin tällin tulen laittaneeksi zumarit päälle, kunhan saan johdot taas kytkettyä
Dave From Sheffield kirjoitti:Täytyy sanoa, että minua ei kyllä häiritse jos joku pitää sumuvaloja päällä vaikka keskellä päivää, eivätkä ne pimeällä häikäise ketään, kun siellä alempana ovat. Itsekin pimeällä ajaessani pidän päällä kaikki valot edessä, mitä autosta löytyy. Tietysti onhan se vähän ihmeellistä, jos vaikka kaupungin keskustassa keskellä päivää niitä käyttää mutta onhan ne tyylikkään näköiset, jos ei muuta...
Juu niin minäkin pidän kaikkia valoja päällä pimeellä ajaessani(taskulamppu kädessä)... ja jopa pitkiä kun maksoin myös niistä autoa ostaessa... Silti hymyilyttää sumaripellet kaupungilla.. Ei se opel/nissan/bmw/honda/volvo/tojota/yms. sen paremmalta näytä... IHAN OIKEESTI...
Aspekteja on monia...IHAN OIKEASTI.
Opel Vectra 2.0 CDX 1995
140 000km mittarissa (liikaa?)
On tuossa teiniGTC:ssä sen verran huonot nuo lyhyet valot, että sumareista on aidosti hyötyä varsinkin taajama-ajossa. Etenkin näin syksyllä pimeällä ja märällä näkyvyys on aidosti parempi ja varmasti myös jalankulkijoiden turvallisuus kasvaa kun kuski näkee muuallekin kun suoraan eteen. Lisäksi kotipihan parkkipaikalle ajaessa sumarit on suorastaan pakolliset pimeällä parin tiukan puilla varustetun ysikymppisen takia.
On muuten nuo lyhyet vakiovalot uuden astran huonoimpia puolia, pitkät on ihan ok.
Realsanta kirjoitti:Xenoneista vielä että ne tosiaa häikäisee helvetisti varsinkin joissakin niitä ei ole säädetty oikealle korkeudelle-> ei auta vaikka katsoisit tien oikeaan laitaan silti häikäisee ->pahemmat kun 4x Hella Rally lisärit silmiin tähdättynä
Suomessa ei saa autossa olla xenonvaloja jos ei niissä ole automaattinen korkeudensäätö.