Opel talvikuntoon

Keskustelua Opeleista
kaneja
'Kadett'
'Kadett'

Opel talvikuntoon

Viesti Kirjoittaja kaneja »

Alkaa olla jo yöpakkasia täällä etelämpänä, joten kaiketi talvi on pikkuhiljaa tulossa tännekkin, siispä täytyisi varustella auto talvea varten (B-Vectra 2.0 16v -96 autom.). Ajokki on hankittu kesällä ja on eka Opel, siispä mikä olis paras hinta/laatusuhde öljy, mitäs tulpille, suotimille ym. tehtäis vaihdanko perinteisesti kaikki, vai onko jotkut ehdottomasti pakollisia?
Pesunesteet ja jäähdytinjärjestelmä tietysti on tsekattu, onko muita paikkoja, rasvattavaa tai muuta? :)
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

vaihda vaan kaikki suodattimet.
bensansuodatin on sellainen että se kerää vähitellen vettä ja sitten pakkasella jäätyy.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
ascona_c
OCF Member 2020

Re: Opel talvikuntoon

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

kaneja kirjoitti:Alkaa olla jo yöpakkasia täällä etelämpänä, joten kaiketi talvi on pikkuhiljaa tulossa tännekkin, siispä täytyisi varustella auto talvea varten (B-Vectra 2.0 16v -96 autom.). Ajokki on hankittu kesällä ja on eka Opel, siispä mikä olis paras hinta/laatusuhde öljy, mitäs tulpille, suotimille ym. tehtäis vaihdanko perinteisesti kaikki, vai onko jotkut ehdottomasti pakollisia?
Pesunesteet ja jäähdytinjärjestelmä tietysti on tsekattu, onko muita paikkoja, rasvattavaa tai muuta? :)

Castrol GTX Magnatech 5w40 ja Shell Helix 5w40 ovat varsin hyviä öljyjä hinta/laatusuhteeltaan. Itse olen noita öljyjä autossani käyttänyt, eikä valittamista ole ollut. Maksavat noin 25€/4L purkki
Tulppien vaihtoväli 60tkm. Ilmansuodattimen voi vaihtaa jos näyttää likaiselta, sisäilmasuodatin olisi hyvä vaihtaa joka syksy.
Polttoainesuodattimen vaihtoväli on niin ikään 60tkm.
Lukot ja saranat voi tietysti rasvata talvea varten, ja katsoa tuulilasinpyyhkimien kunto.

Eipä nyt muuta tule näin äkkiseltään mieleen, jääskrapa ja lumiharja varmaan autosta jo löytyykin. Ei muuta kuin kovaa ajoa vaan. -(z)-
ekomies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ekomies »

Tuossa mainittiin tulpille sekä polttoainesuotimelle 60tkm vaihtoväliksi,mutta kyllä taitaapi olla parempi kun ne kumpaisetkin
vaihtelee max 30tkm välein.
Omega B X20SE Sedan -98
Vectra A C20NE - CDX -95
Osku

Re: Opel talvikuntoon

Viesti Kirjoittaja Osku »

ascona_c kirjoitti: Eipä nyt muuta tule näin äkkiseltään mieleen, jääskrapa ja lumiharja varmaan autosta jo löytyykin. Ei muuta kuin kovaa ajoa vaan. -(z)-
Ja lumilapio tietenkin! :D
ekomies kirjoitti: Tuossa mainittiin tulpille sekä polttoainesuotimelle 60tkm vaihtoväliksi,mutta kyllä taitaapi olla parempi kun ne kumpaisetkin
vaihtelee max 30tkm välein.
pa-suodattaminen vaihtoväliksi ois varmaan joku 1-2vuotta(ja toki se 30tkm) sopiva? -ei niinkään pelkät kilometrilukemat.
Siis jos haluaa pelata "varman päälle".

btw. Alfamer-opas sanoo DOHC-koneille tulppien vaihtovälisuositukseksi 60tkm, mutta SOHC:lle 30tkm - kertoisko joku, että mistäköhän tämä johtuu?
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

Tietysti kunnon pesu ja vahaus, sekä ovitiivisteiden voitelu :wink:
Jarzki
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on hyvä tarkistaa, tai sitten vain suosiolla vaihtaa kokonaan uudet nesteet tilalle.
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

Tsekkaa myös akun kunto.
Eagle|
'Senator'
'Senator'

Opel Calibra!

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Moro! Minkäslaisia ilmanpaineita porukka laittaa talvirenkaisiin?
Ostin tollaset uudet Michelin X-Ice North talvikumit ja eteen laitoin 2.2 Bar ja taakse 2.0 Bar

Mitäs mieltä olette?! :P onko sopivat...
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Opel Calibra!

Eagle| kirjoitti:Moro! Minkäslaisia ilmanpaineita porukka laittaa talvirenkaisiin?
Ostin tollaset uudet Michelin X-Ice North talvikumit ja eteen laitoin 2.2 Bar ja taakse 2.0 Bar

Minä painoin tänään joku 2.7 baari, niin riittää ensviikollekkin... :wink: Minkä kokoiset nuo ovat? Ja minulla on kyllä takana yleensä enemmän paineita, nääs jos on porukkaa kyysidssä tai vetelee peräkärryä...
Eagle|
'Senator'
'Senator'

Woody kirjoitti:
Eagle| kirjoitti:Moro! Minkäslaisia ilmanpaineita porukka laittaa talvirenkaisiin?

Minä painoin tänään joku 2.7 baari, niin riittää ensviikollekkin... :wink: Minkä kokoiset nuo ovat? Ja minulla on kyllä takana yleensä enemmän paineita, nääs jos on porukkaa kyysidssä tai vetelee peräkärryä...
Mul o 185/65/ 15" Eli noi opelin vakiovanteet jotka maalasin metallinhohtomustiksi! :)

Kuva
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Eagle| kirjoitti:
Woody kirjoitti:

Mul o 185/65/ 15" Eli noi opelin vakiovanteet jotka maalasin metallinhohtomustiksi! :)

Kuva
Ihan hyvältä näyttää :wink: Eiköhän nuo paineet tuossa 2.0 - 2.4 bar kieppeillä ole hyvät :-? Mielummin vähän enmmän, kuin liian vähän.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Mulla Vectrassa 195/65/15, ja painetta olen pitänyt joka renkaassa 2.1 Bar, joten tuo mainitsemasi "2.2 ja 2.0" -kuullostaa Calibraan varsin sopivalta.
Eagle|
'Senator'
'Senator'

ascona_c kirjoitti:Mulla Vectrassa 195/65/15, ja painetta olen pitänyt joka renkaassa 2.1 Bar, joten tuo mainitsemasi "2.2 ja 2.0" -kuullostaa Calibraan varsin sopivalta.
Ok :wink: -(z)-
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Käynnistyskaapelit ja hinausköysi muuttaa talveksi takaluukkuun......... :)
Vastaa Viestiin