f-astra "siristää" kuormittaessa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Osku

f-astra "siristää" kuormittaessa

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kun painan "matka"ajossa kaasupolijinta, niin kuuluu semmoista "sirinää" (vaikee selittää sitä ääntä). Tätä tapahtuu arviolta kierroksilla 1000-3000 ja siis ainoastaan kuormittaessa reilummin, (onko se nyt sitte sitä vedättämistä?) - ei paikallaan ollessa/vaihde vapaalla.

Sytytyspuolta olen ajatellu - esim. virranjakajan säätö - jospa sytytys ois pielessä? jakaja kyllä on siinä normaalissa asennossa sen juuressa olevan merkin kohdalla. Ja koneena on C16NZ.
Auto kyllä kulkee ihan normaalisti ja puhtia riittää, (tai mitä nyt kiihdyttäessä erittäin harvoin kangertelee, =mutta ei paha) Kuitenkaan mielestäni se ääni ei kuulu asiaan... :roll:
Onhan sitä kuulunut jo pitkän pitkän aikaa, mutta ajattelinpa nyt kysäistä jos jollain olis tähän jotain ideaa?
Nipe
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja Nipe »

Mulla B-Vecussa vuotava pakosarjan tiiviste pitää ainakin semmosta "säksätystä".
Saintiel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Saintiel »

mulla ainakin c20xe kadett pitää semmosta kun painaa kaasua vähän niin semmonen tiks tai naks kuuluu jostian imusarjan vierestä en tiedä mikä on:P
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Minulla Corsa kanssa pitää alle 2000 kierroksen vedätettäessä ääntä jota voisi kuvailla ehkä siritykseksikin.

Aiemmin se piti sitä ääntä vain kun oli öljyt vähissä, nykyään pitää sitten vaikka olisi öljyä ylärajaankin asti. Liekö jotain mekaanista häikkää koneessa :) No, eipä tuo haittaa, niin horo se kone muutenkin että uusiksi menee..
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Sanek
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Sanek »

Joskus kadetti piti samanlaista sirinää ja siinä joku epäili että alakerrasta laakereista johtui tuo sirinä. Ja sekin sirisi vain vedättäessä rajusti.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Ainakin tuon Corsan tapauksessa laakerivika on ihan mahdollinen, kun autolla on ajettu lukuisia kertoja öljytikku kuivaksi asti.. No, siihen on uudet männät, laakerit, kansi ja kampura odottamassa että jaksaisi kantaa lohkon koneistamolle ja porata se 1,2:n männille :roll: Suurella uteliaisuudella kyllä odotan että mitä kaikkea kivaa sieltä löytyy, kun kone on pitkään ollut hiukan kyseenalaisessa kunnossa ja vielä kyseenalaisemmalla pidolla 8)
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Osku

Kuulostaa aika samalta... elikkä jos alakertaan mennään - niin sitten minun pitää varmaan heittää hanskat tiskiin :) ...prkl, kun ei taidot riitä noihin hommiin. :oops:

btw. Minulla on öljyjä aina ollut riittävästi - ei oo kuivana ajettu.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Kiertokankien laakerit nyt vaihtaa tumpulakin alakautta, eli ei mitään amerikanihmeellistä siinä operaatiossa. Tosin jos vika on runkolaakereissa, tulikin sitten paria kertaluokkaa isompi remontti kun pitää nostaa kone pois nokalta ja irrottaa kampiakseli.

Veivien laakerit vaihtuu kun ottaa etuputken ja öljypohjan irti niin pääsee käsiksi veivien alapäihin. Pultit auki, laakerit vaihtoon, kasaan uusilla pulteilla momenttiin, sikäli kun kampura on ehjä. Ja öljyä laakereihin.. Sitten takaisin nippuun.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
kingiz
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kingiz »

Kulunut venttiilikoneisto/nokka-akseliki pitäny tollasta ääntä.
Omega B -95 x20se farkku
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
tpk_83
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

oiskohan samanlainen juttu kun mulla paraikaa? -(z)-

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=83832
Osku

tpk_83 kirjoitti:oiskohan samanlainen juttu kun mulla paraikaa? -(z)-

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=83832
jaa-a. paha sanoa...
Tosin minulla tää ääni EI todellakaan ole minkäänlaista kolinaa tai naputusta.

Paha näin tekstinä yrittää selittää jotain ääntä, jos joku "kokeneempi" kuulis sen, niin saattais tietää heti mihin suuntaan kallistua...

Mutta näistä vaihtoehdoista palaisin siihen sytytys/virtapuolelle, että voisko sytytyspuolelta tulla tuommoista heikkoa, ylimääräistä sirinää vai oiskohan tuo nyt sitten "sihinää"? (en usko että kyseessä on kuitenkaan imupuolen sihinät/suhinat)
Joskus about 80-100tkm sitten totesin, että ilmeisesti sytytyspuola piti jotain heikkoa ääntä - en muista oliko samaa mitä tää kyseessäolevakin, mutta kai se puola ois jo tiltannu jos siinä ois ollu jotain vikaa? :o Pitääpä kuitenkin nyt jokupäivä kuunnella sitä, että pitääkö (enää) mitään ääntä...

btw. Tulpat on oikeanlaiset, ja säännöllisesti vaihdettu, kuten myös virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot oon joskus vaihtanu. =ainakin ne pitäis olla kunnossa, en tiiä sitten...

Meninköhän nyt ihan metsään tässä ns. vian etsinnässä? :)
Artsi77
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Artsi77 »

Ei oikein saa selvää että millanen toi sirinä on vai oisko ennemmin sellanen vähän kilkattava ääni??? jos on niin veikkaisin oktaaniläppää.
Artsi77
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Artsi77 »

Tuomas kirjoitti:Kiertokankien laakerit nyt vaihtaa tumpulakin alakautta, eli ei mitään amerikanihmeellistä siinä operaatiossa. Tosin jos vika on runkolaakereissa, tulikin sitten paria kertaluokkaa isompi remontti kun pitää nostaa kone pois nokalta ja irrottaa kampiakseli.

Veivien laakerit vaihtuu kun ottaa etuputken ja öljypohjan irti niin pääsee käsiksi veivien alapäihin. Pultit auki, laakerit vaihtoon, kasaan uusilla pulteilla momenttiin, sikäli kun kampura on ehjä. Ja öljyä laakereihin.. Sitten takaisin nippuun.
Ei sitä kampuraa tartte irrottaa jos runkolaakerit vaihtaa. Vanhat vaan välistä
jollain tuurnalla lukolta poispäin työntäen niin uus laakeri liukuu sisään ku papin... piikaseen.
caravan16v
'Senator'
'Senator'

kilkatus

Viesti Kirjoittaja caravan16v »

ootko kokeillut vaihtaa öljymerkkiä.mulla oli kadetissa samantyyppinen kilkatus,joka kuului selvimminkun ajoi isommilla vaihteilla n50-70kmh pienessä vasta mäessä oli kun kalkkarokäärme olis pellin alla.vaihdoin öljyt valvolinin 100 000km ajettuihin moottoreihin tarkoitetun öljyn,ennen oli mobilin rally formulaa.mun mielestä kilkatus väheni huomattavasti eikä ollut sen suurempia ongelmia.
Osku

Re: kilkatus

caravan16v kirjoitti:ootko kokeillut vaihtaa öljymerkkiä.mulla oli kadetissa samantyyppinen kilkatus,joka kuului selvimminkun ajoi isommilla vaihteilla n50-70kmh pienessä vasta mäessä oli kun kalkkarokäärme olis pellin alla.vaihdoin öljyt valvolinin 100 000km ajettuihin moottoreihin tarkoitetun öljyn,ennen oli mobilin rally formulaa.mun mielestä kilkatus väheni huomattavasti eikä ollut sen suurempia ongelmia.
Itseasiassa öljyä on ollut monenlaisia, vaikka enimmäkseen mobilin Synt S 5W-40 (hyvän hinta/laatu suhteen takia). Myös Valvolineä (5W-40 - tai 50?)...ja Nesteen 10W-30 moniasteäöljyä oli nyt viime kesänä.
Ei noilla ollut mitään eroa siihen ääneen.

Nytkin talveksi oisin laittanu esim. valvolinet, mutta kun ei Motonetissä sattunu olemaan sitä "halpaa" laatua tarjolla - joten sitten mukaan tarttui juuri tuo äsken mainitsemani Mobil. :(
Vastaa Viestiin