82vm C Ascona 1.6s automaattiryyppy ei toimi?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
TeuvoMTK
'Agila'

82vm C Ascona 1.6s automaattiryyppy ei toimi?

Viesti Kirjoittaja TeuvoMTK »

joops elikkäs mitäs tolle voi tehä ku nyt ku nää kylmemmät ilmat tuli ni toi ei jää käymään aina ennen ku lämpömittari on yli sinisen alueen, eli automaattiryyppy jumittaa välillä, kaasarina tossa on ilmesesti se VaraJet tjsp

aika paskamainen vika ku täytyy pitää ite kaasua siinä sen 5-10min ennenku viisari alkaa nousta ku tolla ei siis oikeen pysty missään kaupungissa ajamaan hyvin, valoihin täytyy kumminkin pysähtyä ni siinä tarttis sit kokoaika painaa kaasua et pysyy käynnissä ja sit viel jarruttaa ja painaa kytkintäki, alkaa jalat loppumaan kesken :lol:

mutta mutta, milläs periaatteella tää toimii? joku solenoidi ohjaa ryyppypiiriä lämpötunnistimen avulla vai mites? ei oo ennen ollu tällasella ryypyllä varustettua autoa, kyl se vanha kunnon käsiryyppy pitäis olla, toimii ainakin :wink:
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Itse vaihdoin aikoinaan saman jutun takia koko kaasarin uuteen Weberin korvauskaasuttimeen, jossa on käsiryyppy.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kaasuttimessa on korkean joutokäynnin ns. "ryyppykäynnin" kierrostensäätöruuvi edestä katsottuna kaasarin oikeassa reunassa. Näkyy selvästi pienen ihmettelyn jälkeen, kun ottaa ilmansuodattimen kopan pois.
Ruuvi säätää suoraan ryypyn kaasuvipua, ja ruuvia kiertämällä kaasuvipu liikkuu.

Kuva

Kuvassa näkyy etualalla musta "ryyppykello" jossa on liittimen paikka. Kelloa kääntelemällä voi myös vaikuttaa ryypyn toimintaan.
Samaisessa kuvassa näkyy myös pienempi ryypyn läppä (oikeanpuoleinen) jonka tulee olla kylmässä koneessa kiinni.
Tai ainakin viimeistään kerran kaasupoljinta painettaessa (auto sammuksissa) läpän pitäisi sulkeutua.Juuri kuten kuvassakin on.

Itselläni oli aikoinaan 360tkm ajettu 1.6S -82 Ascona, ja alkuperäisellä kaasarilla ei ollut kylmänä tyhjäkäyntiä ollenkaan. Bensankulutuskin oli talvella matka-ajossa noin. 15L/100km. Vanhaa kaasaria en saanut toimimaan millään, vaikka sen puhdistinkin.
Vaihdoin kaasarin varaosa-autosta otettuun, noin 250tkm ajettuun.
Puhdistin varaosakaasarin myöskin huolellisesti, ja voitelin liikkuvat osat tipalla puhdasta moottoriöljyä.
Tämän jälkeen Ascona jaksoi käydä kylmäkäyntiä vaivatta vaikka -30 pakkasella, ja moottorin lämmettyä ryyppy lähti automaattisesti pois päältä, juuri kuten pitääkin. Kaupunkiajokin oli todella mukavaa, kun ei tarvinnut pitää autoa liikennevaloissa kaasun avulla käynnissä.
Bensankulutuskin muuttui siten, että nyt kulutusta ei saanut nousemaan kaupunkiajossakaan millään yli 10L/100km.

Että jos edellä mainitut neuvot eivät auttaneet, niin voinen suositella kaasarin vaihtoa. Eiväthän ne nekään ikuisia ole.
TeuvoMTK
'Agila'

Viesti Kirjoittaja TeuvoMTK »

joops, täytyy tossa viikonlopulla tutkia vähän tota, nyt tässä parina päivänä se on toiminu joka toinen kerta niinku pitääki, eli aamuyöstä ku lähen töistä kotio ni auton ku käynnistää ni se pysyy ekaks käynnissä sen ½min jossei koske kaasuun, sit ku käynnistää uudelleen ni sit se jää käyntiin ja käy ihan nätisti sitä tyhjäkäyntiä

sit taas ku illalla lähtee töihin ni on luonnollisesti lämpimämpi ilma ku aamuyöllä ni toi ei taho jäädä millään käymään ja liikennevaloissa saa pitää hiukan kaasua et se pysyy käynnissä

eli kylmemmällä ilmalla toimii riittävästi mut lämpimämmällä ei?

noo mut täytyy ny kattoa tota sit, puhdistaa vaikka sen kaasarin ku siellä on luultavasti jotain paskaa ---> kaasun ku survoo pohjaan ni nykäsee parikertaa, ikäänku pensa loppuis ja sit vast lähtee, samanlainen ongelma mulla oli tossa volvossa aikoinaan ja se tuli kuntoon kaasarin putsauksella

mut toi kulutus ni näin suurinpiirtein laskettuna eli tankkasin auton täyteen, ihan piripintaan, nyt oon ajanu sillä 180km suurinosa kaupunkiajoa ja neljännestankki kulunu aika tarkalleen mittarin mukaan

eli jos tästä ny laskis ni 60litran tankki tossa vissiin on ja se jaettuna neljällä on 15litraa eli 15l/180km, alle 10l satasella joten mun mielestä ainakin ihan normaalikulutus tommoselle (tottunu volvoon mikä vei kaupungissa vähintään sen 15l/100 :lol: )
Haggis
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Haggis »

Itselläni oli ryyppykello ruosteessa/jumissa.

Roikkaan piti laittaa viel +5C :o
Ei osteta japsiromua vaan SAKSALAINEN
himOPELi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja himOPELi »

Se ryypyn toimimattomuus ei ole vika vaan ominaisuus :lol:
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tursas »

Oon tapellut ittekkin noiden automaattiryyppyjen kanssa.

Tohon tyhjäkäyntiongelmaan löyty ainakin mulla silloin semmonen pika-apu, kun kaasarin vaijeria kiristi siitä jalkatilan kaasupolkimen vaijerin kiristysruuvista sen verran, että kone pysy käynnissä. En nyt tiedä onko tossa 82:ssa semmonen luxus varuste. Toi tietenkin auttaa siihen asti, kun sen varsinaisen vikalähteen ym. selostusten perusteella löytää.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

tursas kirjoitti:Oon tapellut ittekkin noiden automaattiryyppyjen kanssa.

Tohon tyhjäkäyntiongelmaan löyty ainakin mulla silloin semmonen pika-apu, kun kaasarin vaijeria kiristi siitä jalkatilan kaasupolkimen vaijerin kiristysruuvista sen verran, että kone pysy käynnissä. En nyt tiedä onko tossa 82:ssa semmonen luxus varuste. Toi tietenkin auttaa siihen asti, kun sen varsinaisen vikalähteen ym. selostusten perusteella löytää.
Sama säätö löytyy -82 mallistakin.
Vastaa Viestiin