Corsa B talvialut 14" vai 15"?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Huhtala
'Kadett'
'Kadett'

Corsa B talvialut 14" vai 15"?

Viesti Kirjoittaja Huhtala »

Corsa B:hen pitäisi hommata talvialut ja nastarenkaat. Meneeköhän tuohon 15" alut nastoilla, vai onko tyydyttävä 14" aluihin? Onko suosituksia profiileista ja renkaanleveyksistä? Auto on vakioalustalla ja pitäisi mahtua pyörimään vaikka ois enemmänkin kuormaa päällä.

Kiitoksia avusta!

-Sami
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

Mitään ongelmaa 15" vanteiden sovittamisessa ei B Corsaan ole. Jos esim laitat 6"x15" ET 49-42, niin pitäisi mahtua hyvin. Renkaaksi 185/55/15 tai 195/50/15. Tuon kokoisten talvirenkaiden saatavuus voi olla vain heikko ja hinnat kalliita.

Jos asiaa mietitään järjellä, niin kannattaisi "tyytyä" 14" vanteisiin, koska ovat halvemmat ja huomattavasti paremmat talvirenkaille. Talvirenkaan pitäisi olla mahdollisimman kapea, että se ei nousisi lumen ja loskan päälle. Corsa on niin kevyt auto, että 195-talvirengas on lumipöperö- ja loskakeleillä erittäin vaikea ajettava. B Corsaan laittaisin itse talvirenkaaksi 165/65/14 tai 175/65/14 renkaat.

Esimerkkinä: Ajettiin velipojan kanssa peräkkäin kahdella A Corsalla. Veljellä oli loppuun ajetut nastattomat 145/80/13 talvikumit ja minulla hyväkuntoiset 175/65/14 HKPL2:set. Hirvittävässä lumimyrskyssä ajettiin 90° mutka, veli edellä, minä perässä. Veljellä ei ollut mitään ongelmia mutkassa, mutta minulla puski leveäksi ja suoraan päin liikenteenjakajaa. Miksi? 145 kumi on niin kapea, että se pureutui hangen läpi, vaikka olikin huomattavan kulunut. Vaikkei 175 olekaan renkaana leveä, on Corsa niin kevyt auto, että rengas nousi lumen päälle, eikä enää saanut otetta tiestä...
Kuva
B-Na
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja B-Na »

Antero puhuu paljon, ja siinä samassa jopa asiaa, eli toi 195 ei toimi mun mielestä enää noin kevyessä autossa. itse olen tyytynyt 175/65/14 kumiin, jolla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
"Haista hurri vittu" - Lurttinen
A1
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja A1 »

Ajelin viime talvena 195/55 15" nastapyörillä, eikä minulla ollut minkäänlaisia ongelmia niiden kanssa. Itse asiassa olin oikein tyytyväinen ajettavuuteen.

Olen silti samaa mieltä edellisten kanssa. Pienempi on tässä tapauksessa varmasti parempi. Pääsee myös halvemmalla. Itse vain halusin välttämättä 15" alut talvipyöriin.
Huhtala
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Huhtala »

Moi,

Olisiko sinulla kuvia autosta noilla talvialuilla 195/55/15" renkailla?
Vastaa Viestiin