Vectra A kaiuttimista
vielä tosta takakaiutin jutusta, niin eihän niistä todellakaan ole ainakaa hyötyä omille korville etupenkille, päinvaston sotkevat vain äänimaailmaa.
Itse kyllä jättäisin silti vaikka ne vakiokajarit hattuhyllylle ihan hiljaiselle soimaan, koska jos on subbari kontissa niin takapenkkiläiset ei välttämättä kuule oikeastaan mitään edestä tulevista keskiäänistä jos ne on vakiopaikoilla ovissa suunnattuna vain etupenkkiläisille.
Mutta ratkaisujahan on yhtämonta kun mielipiteen kirjottajaa, ja omaa korvaa mielyttävän systeemin löytää vain kokeilemalla, ja ostamalla uusia palikoita ja myymällä "turhia ostoksia".
Itse kyllä jättäisin silti vaikka ne vakiokajarit hattuhyllylle ihan hiljaiselle soimaan, koska jos on subbari kontissa niin takapenkkiläiset ei välttämättä kuule oikeastaan mitään edestä tulevista keskiäänistä jos ne on vakiopaikoilla ovissa suunnattuna vain etupenkkiläisille.
Mutta ratkaisujahan on yhtämonta kun mielipiteen kirjottajaa, ja omaa korvaa mielyttävän systeemin löytää vain kokeilemalla, ja ostamalla uusia palikoita ja myymällä "turhia ostoksia".
-
nuhapumppu
- 'Diplomat'

Itse asiassa vois yleistäen sanoa, että mitä isompi subi sen vähemmän tarvit tehoa. Miksikö? Iso subi on yleensä herkempi (riippuu tietysti elementistä ja kotelon koosta ym.), joten saman möykän saa pienemmällä teholla.tapza_s kirjoitti:sit joku semmoi riittävän iso 4-kanavainen vahvari et jaksaa pyrittää sekä erkka sarjaa että subia.... subikkana joku 10" on aika passeli et riittää siinä vaffissa ne watit...
Mulla oli aikanaan 12" JBL 55 litran refleksikotelossa ja 40W JBL vahvarilla sai niin paljon bassoa, että luonto anto periks ennen tehon loppumista. Ja sillattuna 120W vielä enemmän mutta löysempää bassoa.
Semmosta olen havainnu, että jos haluaa mahdollisimman hyvälaatusta bassoa, ni refleksikoteloitua subbaria ei kannata ajaa vahvari sillattuna.
Ainakaan perusvahvareilla. Eri asia sit jos vahvari toimii hyvin 2 tai jopa 1 ohmin kuormalla
*Muista varoa hattupäistä kuskia!*
-
nuhapumppu
- 'Diplomat'

Tehokkaammalla vahvarilla saa paremman kontrollin bassoon kun ei tarvitse gainin olla kaakossa.timiwild kirjoitti:Itse asiassa vois yleistäen sanoa, että mitä isompi subi sen vähemmän tarvit tehoa. Miksikö? Iso subi on yleensä herkempi (riippuu tietysti elementistä ja kotelon koosta ym.), joten saman möykän saa pienemmällä teholla.tapza_s kirjoitti:sit joku semmoi riittävän iso 4-kanavainen vahvari et jaksaa pyrittää sekä erkka sarjaa että subia.... subikkana joku 10" on aika passeli et riittää siinä vaffissa ne watit...
Mulla oli aikanaan 12" JBL 55 litran refleksikotelossa ja 40W JBL vahvarilla sai niin paljon bassoa, että luonto anto periks ennen tehon loppumista. Ja sillattuna 120W vielä enemmän mutta löysempää bassoa.
Semmosta olen havainnu, että jos haluaa mahdollisimman hyvälaatusta bassoa, ni refleksikoteloitua subbaria ei kannata ajaa vahvari sillattuna.
Ainakaan perusvahvareilla. Eri asia sit jos vahvari toimii hyvin 2 tai jopa 1 ohmin kuormalla
Tota sun jälkimmäistä selitystä en tajunnut. Miten 4 ohmin subi tarvitsisi 1 tai 2 ohmin kuormaa kestävää vahvaria?
4 ohmiin kytketty subi(t) tuottaa parempaa ääntä kuin yhteen tai kahteen ohmiin kytketyt.
Tuosta hattuhyllyn läpi tulevasta äänestä ei vielä tainnut kukaan sanoa, eli mulla on kans vanhempi korinen vectra ja ei mulla oo ainakaan ollu mitää ongelmii äänen kuulumisen kaa vaik takakajarit onki ollu paikoillaa
. Ennen takaluukussa hyrisi 12" elementti, nykyään 15" eikä toistossa vaihtunut muu kuin basso menee nykyään matalemmalle ja iskuäänet ovat muhkeammat. Ja 12" sai ainakin mulle riittävän metelin aikaiseksi
, mitä nyt kattopelti hivenen rämisi, takaluukku ja hattuhylly resonoi ym. ja kyydissä oli jo epämukavaa olla.
15" onkin jo asia erikseen...
Terve! Ensimmäinen viesti foorumille joten älkää nyt heti kivittäkö 
Eli onko siihen tullut nyt selvyyttä, onko tuossa vectra A:n ovissa edessä 5.25 " vai 6.5"? Kun itsellä olisi ajankohtainen noiden "hifien" uusiminen kun on vakiona kaikki paitsi soitin. Eli mitä tuohon eteen nyt kannataisi ostaa? Kuulin että tuo peerless D6 olisi ihan hyvä ostos? Ja toimiiko tuo mitenkä ilman vahvaria kun se ei kuulu ainakaan vielä osto suunnitelmiin
Eli onko siihen tullut nyt selvyyttä, onko tuossa vectra A:n ovissa edessä 5.25 " vai 6.5"? Kun itsellä olisi ajankohtainen noiden "hifien" uusiminen kun on vakiona kaikki paitsi soitin. Eli mitä tuohon eteen nyt kannataisi ostaa? Kuulin että tuo peerless D6 olisi ihan hyvä ostos? Ja toimiiko tuo mitenkä ilman vahvaria kun se ei kuulu ainakaan vielä osto suunnitelmiin
-
nuhapumppu
- 'Diplomat'

Ei, ei ole selvyyttä. Eri vuosimalleissa ainakin on erikokoisia kaiuttimia kuten edellä on mainittu. Eli katoppa ite. Joudut sen ovipahvin repimään muutenkin kun vaihat ne kaiuttimet.masticore kirjoitti:Terve! Ensimmäinen viesti foorumille joten älkää nyt heti kivittäkö
Onhan tuota D6 kehuttu. Paitsi että bassopuoli siinä on heikohko, joten tarvis ehkä subbarin.
Osaatko suositella toista erkkasarjaa missä olisi paremmat bassot?nuhapumppu kirjoitti:Ei, ei ole selvyyttä. Eri vuosimalleissa ainakin on erikokoisia kaiuttimia kuten edellä on mainittu. Eli katoppa ite. Joudut sen ovipahvin repimään muutenkin kun vaihat ne kaiuttimet.masticore kirjoitti:Terve! Ensimmäinen viesti foorumille joten älkää nyt heti kivittäkö
Onhan tuota D6 kehuttu. Paitsi että bassopuoli siinä on heikohko, joten tarvis ehkä subbarin.
-
nuhapumppu
- 'Diplomat'

Juu juu 260€nuhapumppu kirjoitti:DLS MS6 on bassoa kehuttu, mutta keskiäänen kustannuksellaEn oo varma mahtuuko toi edes heittämällä paikoilleen magneetin koon takia.
Boston FS60 on itellä ja siihen oon ollu tyytyväinen kokonaisuudessaan.
No entäs toi DLS B6? Se voitti jonkun autosoundin testin..?
-
nuhapumppu
- 'Diplomat'

Tuolla powersetillä ovh 269 :p Mutta näköjään tarjouksessa 199.. Kuitenkin. Eli jokaises erkkasetis on jtn vikaa :s no ei ainakaan helpota päättämistä.nuhapumppu kirjoitti:Mikä on 260€? MS6 lähtee alle 200 eurolla. Bostonit makso tingittynä 150€![]()
B6 mulla oli joskus. Se diskantti ei ollut parhaimmasta päästä, alias kihisijä
[offtopic]
Entäs onko viisaampaa panostaa stereoon kuin kaiuttimiin? Nyt on joku jvcn cd-soitin mikä on about 5 vuotta vanha, eli huomaako eroa vakio tavaroilla jos ostaisi esim. Pioneer DEH-P7700MP?
[/offtopic]
-
nuhapumppu
- 'Diplomat'

'nuhapumppu kirjoitti:No ne vakiokaiuttimet kannattaa heti vaihtaa parempiin. Nehän on jotain pahvia![]()
Ja siitä ääni vain paranee kun vaihtaa soittimen parempaan, esim tuohon pioneeriin.
Joo kun tosiaan opiskelijan budjetti on rajallinen, niin ei voi uusia kaikkea kerralla.. Niin mietin mikä on järkevintä. Vielä kun löytyisi sellainen hyvä setti mikä ei maksa ziljoonia.. Mutta semmoset tuntuu olevan kiven alla
Soitin saattaa vaikuttaa enemmän ku kaiuttimet. Itellä vielä toistaseksi vakiokaiuttimet, mutta soitin vaihtunu monta kertaa ja jos vrt. jotain 5 vuotta vanhaa soitinta ja ihan uutta niin kyllä vakiokaiuttimillakin saattaa pärjätä.
Helpottais vähän jos kertoisit, että kuinka paljon sulla on varaa sijottaa noihin laitteisiin..
Helpottais vähän jos kertoisit, että kuinka paljon sulla on varaa sijottaa noihin laitteisiin..
Corsa OPC -09