Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ajattelin että voisin laittaa auton seisontaan ja samalla voisi ottaa kuskinpuolen kannen irti ja vaihtaa pakosarjan/tiivisteen. Mitä kannattaa ottaa huomioon tuohon ryhdyttäessä? En ole ennen kantta irrottanut mutta ei ole peukalo keskellä kämmentä joten voisi ehkä onnistuakkin. Vai onko vietävä suosiolla pajalle?
Mitä kaikkea pitää/ kannattaa vaihtaa samalla?
No, itse ainakin ottaisin myös toisenkin kannen sillä vaivalla kun toisenkin ottaa irti. Samallahan siinä kannattaa vaihtaa jakohihna ja hilppeet. Mutta jos kansi on tarkoitus irroittaa vain pakosarjan vaihdon takia, eikä halua tapella samanlailla kuin minä, niin tiptuttaisin koneen vaihelaatikkoineen alas.. Koska kuluja siitä kannen otostakin tulee.
Niin samallahan sen toisenkin puolen tietenkin vaihtaisi. Konetta minulla ei ole mahdollisuutta ottaa pois koska tekisin homman suht ahtaassa autotallissa missä ei ole mitään nosto välineitä.
Paljonhan tulee maksamaan jos ottaa kummankin kannen irti ja vaihtaa kaikki tiivisteet ja kaiken muun mitä pitää vaihtaa.
Mitä kaikkea muuten menee vaihtoon?
Ite kun sain koneen keulille ja totesin että kannentiivisteet+öljyJÄÄHDYTIN(hahaa jope ) vuotaa niin otin molemmat kannet pois ja hiukkasen ahdastahan se oli. Vaihdoin siis k.tiivisteet,pultit ja venttiilivarren kumit, öljyjäähdyttäjän ja sen putkien tiivisteet ja ei saa unohtaa vesi banjon tiivisteitä! Koko hommaan meni rahaa n.300€ + kansien hionta ja kumien vaihto yhteensä n.125€. Tota remonttia ennen olin vaihtanu nokkien stefat, venttiilikoppien tiivisteet, imusarjan ja pakosarjojen tiivisteet(vaihdoin myös pinnapultit). Ja tosiaan jakopää sarja kannattaa samassa yhteydessä vaihtaa sinne myös.
Lallevihtinen kirjoitti:Tota remonttia ennen olin vaihtanu nokkien stefat, venttiilikoppien tiivisteet, imusarjan ja pakosarjojen tiivisteet(vaihdoin myös pinnapultit).
Mitäs nuo osat tuovat lisähintaa? Jos ei hirveästi yli 500€maksa niin melkein kannattaisi tuo tehdä koska palkkä pakosarjan tiivisteen vaihtokin jossain liikkeessä maksaa samanverran.
Tosin jakopääsarjalla ajettu vasta 20tkm
Vaihdoin siis k.tiivisteet,pultit ja venttiilivarren kumit, öljyjäähdyttäjän ja sen putkien tiivisteet ja ei saa unohtaa vesi banjon tiivisteitä! Koko hommaan meni rahaa n.300€ + kansien hionta ja kumien vaihto yhteensä n.125€.
Onko tuo ventt.varren kumien vaihto paha homma ja pystyykö sen kikkailemaan kiinni oleviin kansiin vai täytyykö ne ottaa irti?
Voiko jakohihnan laittaa vielä paikalleen kun sen irroittaa? On meinaan ajettu vasta 20tkm eikä viitsisi viel uusia osia ostaa. Tai sitten jos ostaisi pelkästään uuden hihnan?
Woody kirjoitti:Koska kuluja siitä kannen otostakin tulee.
Siis mitä kuluja tuosta kannenirrotuksesta tulee? Tarkoitatko niitä tiivisteitä jotka joutuu uusimaan vai mitä tarkoitat kuluilla? Tietysti myös kansien käyttäminen koneistamolla maksaa.
Jope kirjoitti:Onko tuo ventt.varren kumien vaihto paha homma ja pystyykö sen kikkailemaan kiinni oleviin kansiin vai täytyykö ne ottaa irti?
No tarkkoja kun ollaan niin en vaihtanu niitä ite vaan vein tammerdieseliin vaihdettavaks, olikohan työ muistaakseni 48€ joten en viittiny ite ees lähteen yrittään. Joskun oon kuullu että paineilman avulla noita pystys vaihteleen vaikka kannet olis paikoillaanki.
jariz: Sen hihnan voi pistää uudestaanki paikalleen mutta suositus on vaihtaa se, pelkkä hihna on muistaakseni n.50€. Ja noi tiivisteet makso n.100-180€ luokkaa(stefat ym.).
^ ok. V..tu mikä homma tuossa kannen irroituksessa oli... Nokkapyörien ja kannen pultit oli elämänkovaa kiinni ja muutenkin sai purkaa puoli moottoria, että sai kannentiivisteen vaihdettua... nyt asennusjuomaa...