Omega -02 3.2l, moottorikuvainen merkkivalo alkoi palamaan.
Omega -02 3.2l, moottorikuvainen merkkivalo alkoi palamaan.
Eli alko palamaan moottoria kuvaava merkkivalo. Missähän on vika? Sen verran sain selville, että kaasusuodattimessa? tai vastaavassa jokin on. Tietoa kellään, kokemuksia? Eilen tuotiin etelästä auto ja tänään oli pakkasta -13. Vaikuttikohan tuo, ensimmäisiä kovia pakkasia koki.
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Toi moottorin valo voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Sille ei ole määritelty mitään kiinteätä vikaa, vaan se toimii ilmoituksena useammasta ongelmasta.
Koska moottori toimii jo obd-II väylällä. Klemmari techiä ei voi käyttää vikakoodien lukuun.
Mutta mikä on kaasusuodatin? EGR? Katti?

Koska moottori toimii jo obd-II väylällä. Klemmari techiä ei voi käyttää vikakoodien lukuun.
Mutta mikä on kaasusuodatin? EGR? Katti?
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
Ohjekirja ku on saksankielinen niin paska homma. Sen verran ymmärsin, että kun valo palaa kokoajan on vika "Abgasreinigungsanlage:ssa" joka on ilmeisesti kaasusuodatin ainakin yhden sanakirjan mukaan ja sitten jos valo välkkyy niin vikaa on katalysaattorissa. Tiedä sit, kun tuo ohjekirjakin on ilmeisesti erilaiseen Omegaan, vanhempaan malliin.
Kyllähän se niin on, että niin kauan kuin on ollut sähköruiskupelejä olemassa ja sitä myötä jonkunlaista vikadiagnostiikkaa, niin vikamahdollisuuksia on melkeen autossa kuin autossa varmaan kymmeniä...joten suosittelisin kääntymään lähimmän opel-liikkeen puoleen. Siellä ne saa dataa pihalle sun autosta ja osaa kertoa tuon valon palamisen tarkan syyn. Ne tietenkin ehdottaa sulle jotain korjausta, mutta siinä vaiheessa kun sulla on se tarkka vika tiedossa niin suosittelisin ensimmäiseksi kertonmaan sen täällä foorumilla, koska rohkenisin väittää, että täältä löytyy maan kovimmat opel-professorit, jotka osaa neuvoa vian korjaamisessa ja suurinpiirtein sen mitkä ovat mahdollisen rempan/huollon TODELLISET kustannukset.
Itse olen huomannut, että opel-liikkeen kustannusarvioon ei kannata välttämättä heti luottaa...ne saattaa tarjota mitättömimpäänkin pikkuvikaan karseen hintasta remonttia. 
Oireileeko auto mitenkään ajossa? -13 pakkasta ei kyllä pitäs olla mikään ongelma millekkään autolle jos se on edes jonkunlaisessa kunnossa...kyseessähän on melkeen T-paita keli (nimim. viime talvi ja akku...
), mut eihän näistä sähkösysteemeistä ikinä tiedä...eritysesti ranskalaiset autot ovat kuulemma "loistaneet" suomen "kylmissä" oloissa esittämällä kaikkea kivaa pakkasella.
Saattaa olla, että sulla ylittyy esim. jonkun anturin ylä- tai alaraja jännitteessä ja tämä laukaisee vikatilan päälle. Lisää apua osataa tosiaan kertoa kun käyt liikkeessä lukee koodit...maksanee muutaman kympin (aika kallista mielestäni), mutta eihän siinä muukaan auta. 
Niin ja tosiaan tuo ilmoittamasi saksankielinen ilmoitus on altavista käännöskoneen mukaan: "Exhaust-gas recycling plant"...
eli viitannee juurikin "legendaariseen" EGR-venttiiliin, mutta silti, suosittelen koodien lukemista.
Oireileeko auto mitenkään ajossa? -13 pakkasta ei kyllä pitäs olla mikään ongelma millekkään autolle jos se on edes jonkunlaisessa kunnossa...kyseessähän on melkeen T-paita keli (nimim. viime talvi ja akku...
Niin ja tosiaan tuo ilmoittamasi saksankielinen ilmoitus on altavista käännöskoneen mukaan: "Exhaust-gas recycling plant"...
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
näin sanoo ohjekirja:pakokaasujärjestelmän merkkivalo.valon syttyminen ajon aikana merkitsee häiriötä pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.sallitut päästöarvot voivat ylittyä.käänny välittömästi opel-liikkeen puoleen.
valon vilkkuminen ajon aikana merkitsee häiriötä, josta voi olla seurauksena katalysaattorin vaurioituminen.ajoa voidaan jatkaa, jos kaasupoljinta nostetaan niin että vilkkuminen lakkaa ja valo palaa jatkuvasti.
valon vilkkuminen ajon aikana merkitsee häiriötä, josta voi olla seurauksena katalysaattorin vaurioituminen.ajoa voidaan jatkaa, jos kaasupoljinta nostetaan niin että vilkkuminen lakkaa ja valo palaa jatkuvasti.
Näin minä vähän ajattelin, että huomena käyttää liikkeessä kattoo mikä on. Kun ei tuo mitenkään näytä ainakaan ajoon vaikuttavan, lämmöt ok ja niin pois päin. Joo, oon vähän kuullu et ne vetää hyvää hintaa täälläkin päin tuossa liikkeessä. Kattoo mikä on tuomio. Täytyy muutenki tehdä perushuollot tuohon autoon kun on saksasta tuotu. Kyllä tuolla varmaan uskaltaa ajaa tuon ~50 km liikkeeseen ettei mitään isompaa hajota?
onko kellä tietoa, millanen operaatio on kotikonstein mulkata tuo "ich komme, ich komme" - kieli "in finland we have call this reilu meininki" tyyppiseksi kommunikoinniksi?Megaman kirjoitti:Kannattaa varmaan samalla päivityttää se ajotietokoneen kieli natsinkielisestä kotimaiseksi...
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Ajotietokoneen kielen sain vaihettua ihan itse vaikka luulinki, että täytyy käydä liikkeessä. Katoin ohjekirjasta vaan miten vaihetaan kieli ja menin sitten ohjeitten mukaiseen valikkoon ja kappas, sieltähän saa suomenkielen. Onneksi tutkiskelin vähän sitä ajotietokoneen ohjekirjaa. Kävin eilen tuolla liikkeessä luetuttaan ton merkkivalon ja ei oikein osannu sanoo mikä siinä on (ilmeisesti melko harvinainen täällä peräpohjolassa tuo minun auto). No se sammutti sitten sen valon ja ajelin kylillä ihan rauhassa eikä valo enään syttynyt. No lähin kotio päin ja sain kiihytettyy 80 ja nappasin vakionopeudensäätimen päälle, niin heti sama valo alko palamaan. No perskeles. Tänään sitten ajelin taas tuolta vähän kauempaa kaupunkiin päin ja menin tankille. Tankkasin, käynnistin auton ja katos, ei enään palakaan valo. Ihme homma. Pitäisköhän tuo käydä testaamassa, että jos ajelee muuten vaan 70-> ja kattoo syyttyykö ilman vakkaria ja kokeillan jos ei syty niin ilman vakkaria. Eikait se nyt voi tuosta vaan syttyä jos vähän lujempaa ajaa?
"Ajotietokoneen kielen sain vaihettua ihan itse vaikka luulinki, että täytyy käydä liikkeessä. Katoin ohjekirjasta vaan miten vaihetaan kieli ja menin sitten ohjeitten mukaiseen valikkoon ja kappas, sieltähän saa suomenkielen. Onneksi tutkiskelin vähän sitä ajotietokoneen ohjekirjaa. "
Ajotietokoneen ohjekirja?? mistä sellaisen sait?
pystytkö pistämään ohjetta tänne?
Ajotietokoneen ohjekirja?? mistä sellaisen sait?
pystytkö pistämään ohjetta tänne?
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Tuossahan tuo tuli auton matkassa saksan/englannin kielinen ohjekirja. Kannessa lukee vaan "Infotainment System NCDR 1500 / NCDC 2015, Color info Display". En tiedä onko mulla sen verran uus auto et se on tullu siin matkassa tai sitten joku saksanmaalla hommannu ton tuohon. Tässä on kaikki ohjeet miten käytetään navigointilaitteita, puhelint yms. Haluatko että scannaan tuon ja laitan sähköpostiin?
Älä hitossa, ei miun Gynther-biilissä moista manuskaa ole...teropa kirjoitti:Tuossahan tuo tuli auton matkassa saksan/englannin kielinen ohjekirja. Kannessa lukee vaan "Infotainment System NCDR 1500 / NCDC 2015, Color info Display". En tiedä onko mulla sen verran uus auto et se on tullu siin matkassa tai sitten joku saksanmaalla hommannu ton tuohon. Tässä on kaikki ohjeet miten käytetään navigointilaitteita, puhelint yms. Haluatko että scannaan tuon ja laitan sähköpostiin?
jos vaan kehtaat skannata, ja laitella postia niin hiton hyvä juttu olis. (kun tosiaan tympii tuo saksankieli noissa valikoissa)
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Re: Omega -02 3.2l, moottorikuvainen merkkivalo alkoi palamaan.
Pystyskö joku laittamaan ton ohjeen mullekin kun tuli just virosta haettua Omega ja vois kans laitttaa ton suomen kielen niin tajuis itekin jotain tosta!??!! Mites toi navi kyselee jotain levyä saakohan sellasen jostain?? Ja halvalla tietysti!!
jani.malinen3@luukku.com
jani.malinen3@luukku.com
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
Re: Omega -02 3.2l, moottorikuvainen merkkivalo alkoi palamaan.
VXdiag(MDI)/Tech2/OpCom/Opelscanner testerit..yv:llä yhteys, pohjois-pohjanmaan alueella