nokan valinta c20ne turbo koneeseen
nokan valinta c20ne turbo koneeseen
Eli auto on 85 kadett gsi c20ne TIC.
koneestä vielä vähän eli alakerta on suurin piirtein vakio. kiertokanget kevyesti kevennetty, tasapainotettu ja lasikuulapuhallettu, männät tasapainotettua ja samoin koko muu alakerta yhdessä ja erikseen.
tietysti möys uudet laakerit ja renkaat.
kansi on portattu ja palotilat muotoiltu niin että puristukset on 8,5:1
moottorin ohjauksen hoitaa megasquirt.
ahtoja on 0.7 - 0.8bar ja tehotavoite on 200 - 250hv alle mielellään alle 6500rpm =)
nyt olisi tarkoitus löytää sopiva nokka-akeli tohon kokoonpanoon. tiedän että esim 18E:ssä ja 20SEH:ssa olis vähän jyrkemmät nokat mahtaako olla nostoakin enemmän. mites noi pelaa turbo koneessa. entä mille kierros aluellee tehoalue tulee?
miten olis sitten joku ihan kaupallinen "viri" nokka? ja autohan EI ole vähäpäästöinen. pitäis kuitenkin toimia hydr. nostimilla ja vakio jousilla.
koneestä vielä vähän eli alakerta on suurin piirtein vakio. kiertokanget kevyesti kevennetty, tasapainotettu ja lasikuulapuhallettu, männät tasapainotettua ja samoin koko muu alakerta yhdessä ja erikseen.
tietysti möys uudet laakerit ja renkaat.
kansi on portattu ja palotilat muotoiltu niin että puristukset on 8,5:1
moottorin ohjauksen hoitaa megasquirt.
ahtoja on 0.7 - 0.8bar ja tehotavoite on 200 - 250hv alle mielellään alle 6500rpm =)
nyt olisi tarkoitus löytää sopiva nokka-akeli tohon kokoonpanoon. tiedän että esim 18E:ssä ja 20SEH:ssa olis vähän jyrkemmät nokat mahtaako olla nostoakin enemmän. mites noi pelaa turbo koneessa. entä mille kierros aluellee tehoalue tulee?
miten olis sitten joku ihan kaupallinen "viri" nokka? ja autohan EI ole vähäpäästöinen. pitäis kuitenkin toimia hydr. nostimilla ja vakio jousilla.
Ootkos ajatellut oman nokan hiontaa? Omaan CIH turbomosaani tehtiin ihan sen omasta nokasta Enem-kopio, ja ei ollut kallista. Tarkkaa hintaa en tosin tiedä, kun teetätän koko koneen V-P Kuuranteella.
Mutta asiantuteva virivelho varmaan osaa kertoa minkälainen nokka kannattaa olla, ja kuka sellaisen osaa tehdä
Mutta asiantuteva virivelho varmaan osaa kertoa minkälainen nokka kannattaa olla, ja kuka sellaisen osaa tehdä
Kadett C 16V -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
no 0.65 paineilla vakio boxilla + lisuuttimella olen jo vuoden päivät ajellut vanhalla koneella ja enempiä säälimättä.
hyvin tuntu kestävän. nyt tässä uudessa koneessa on vähän pienemmät puritukset, läpikäyty alakerta ja parempi moottorin ohjaus, isommat suuttimet ja nakutuksen tunnistus tulossa myös.
totta kai mulla käy pinemmätkin paineet, mutta silloin täytyy saada jo nokka vaihtoon että niitä tehjoja saadaan.
hyvin tuntu kestävän. nyt tässä uudessa koneessa on vähän pienemmät puritukset, läpikäyty alakerta ja parempi moottorin ohjaus, isommat suuttimet ja nakutuksen tunnistus tulossa myös.
totta kai mulla käy pinemmätkin paineet, mutta silloin täytyy saada jo nokka vaihtoon että niitä tehjoja saadaan.
miten niin männät ei kestä?? eiköhän se nyt kuitenkin ole veivi mikä menee ennemmin mutkalle kuin mäntä hajoaa.. ja noin pienillä puristuksilla ja paineilla veivitkin kestää kummastiaksu von kirjoitti:no sun vakio männäthän ei tule kestämään noita paineita... ja jollet enempää tehoja toivo niin se vakio nokka on ihan hyvä...
Joo toiset vaan tykkää puhella tääl lämpimikseen...hexagon kirjoitti:miten niin männät ei kestä?? eiköhän se nyt kuitenkin ole veivi mikä menee ennemmin mutkalle kuin mäntä hajoaa.. ja noin pienillä puristuksilla ja paineilla veivitkin kestää kummastiaksu von kirjoitti:no sun vakio männäthän ei tule kestämään noita paineita... ja jollet enempää tehoja toivo niin se vakio nokka on ihan hyvä...
Yhdyn kans tähän miks ei kestäis?Jotain perustelujakin vois laittaa jos tollasii alkaa puhelemaan.
tosta mäntien kestävyydestä voin kokemuksesta sanoo ettei kestä... ainakaan pitkään
nuo männät NE-koneessa kun ovat valumäntiä ja heikoin kohta (ainakin omissa) on ollut männänrenkaiden välissä... useamman kerran lohjennu paloja pois, kunnes hommasin XE-koneen alakerran ja sit kestikin männät, mut ei kansi
se oli kyl oma moka :/
ainiin... itse aiheeseen: 18NE koneesta nokka on parempi turbokäyttöön 20NE koneeseen kuin alkuperäinen... muistaakseni hivenen enemmä nostoa ja asteita. koko kansi on itseasiassa muuten parempi, mutta venttiilinvarret on paksummat -> kestävämmät, mutta vie enemmän tilaa kanavissa. jokatapauksessa virtaa paremmin kuin 20NE kansi.
-
ascona_hx40
- 'Senator'

- Viesti:
Tähän on yleensä syynä nakutus/detonaatio joka takoo renkaiden välit irti männästä ja syö kansipahvit. Opelin valumännillä noin yleisesti ottaen voi hyvin ajella 100hv/litra tehoilla ilman murehtimista kun moottorinohjauspuolella on kaikki kunnossa.Silweri kirjoitti:tosta mäntien kestävyydestä voin kokemuksesta sanoo ettei kestä... ainakaan pitkäännuo männät NE-koneessa kun ovat valumäntiä ja heikoin kohta (ainakin omissa) on ollut männänrenkaiden välissä... useamman kerran lohjennu paloja pois, kunnes hommasin XE-koneen alakerran ja sit kestikin männät, mut ei kansi
se oli kyl oma moka :/
Kosunen on antanut täällä päinvastaista tietoa tosta kansien virtauksesta...Silweri kirjoitti:ainiin... itse aiheeseen: 18NE koneesta nokka on parempi turbokäyttöön 20NE koneeseen kuin alkuperäinen... muistaakseni hivenen enemmä nostoa ja asteita. koko kansi on itseasiassa muuten parempi, mutta venttiilinvarret on paksummat -> kestävämmät, mutta vie enemmän tilaa kanavissa. jokatapauksessa virtaa paremmin kuin 20NE kansi.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Ettäkö 1.8E kansi parempi kuin 2.0E:n vastaava? Ehkä jonkun mielestä, muttei ainakaan minun. Olen kaiketi aikaisemmin kirjoitellut näiden kansien ominaisuuksista vertailumielessä jossain topicissa. Ja muuten todistetusti kestää Omegan 2.0 SE motti ahtamisen aika paljon ajettuun moottoriinkin( 238000km kun ahdoin mosan, lisäksi puristussuhde jäi vakioon eli 10:1, siis en edes avannut moottoria kyseistä operaatiota varten). Tulin ajaneeksi sillä 70000 Km kunnes kannentiiviste petti. Ahtoja oli pelissä 0,6-0,7 bar ja Karalan tekemät muutokset boxiin.
T: Kansiviritys J.Kosunen
Koitin etsiä kyseistä topiccia, mutta huonoin tuloksin. Itsellä tosiaan on ollut tähänmennessä käsitys 18E kannen paremmasta virtauskyvystä verrattuna 20E kanteen. Kanavat vakiona paremmin viimeistellyt ja onhan 18NE ja 20NE koneissa samanverran tehoa vakiona..? Mistä muusta tämä voisi johtua kuin kannesta? Venttiilit tosin on paksummat 18E kannessa -> vie tilavuutta kanavista, mutta mitäs jos vaihtaisi 20E kannesta venttiilit siihen? 18E kansi vaikuttais muutenkin paljon tukevammalta rakenteeltaan, mutta tosiaan kaikki tää on ihan omia päätelmiä sen pohjalta mitä olen kansia pöydällä katsellut. Kiinnostais tosiaan lukea toi vertailu, eli voisko joku laittaa linkin topicciin, jos vaan sattuu löytämään?kosunen kirjoitti:Ettäkö 1.8E kansi parempi kuin 2.0E:n vastaava? Ehkä jonkun mielestä, muttei ainakaan minun. Olen kaiketi aikaisemmin kirjoitellut näiden kansien ominaisuuksista vertailumielessä jossain topicissa.