DTI Vectra -98 vikakoodin luku ?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jari
'Admiral'
'Admiral'

DTI Vectra -98 vikakoodin luku ?

Viesti Kirjoittaja Jari »

Nyt loppui hakusanat joten:

Saako -98 DTH koneesta (X20DTH) luettua vikakoodit paperiklemmari systeemillä?

16-napainen liitin löytyy käsijarrun etupuolelta. Siinä vain ei ole ohjeiden
mukaista nastaa 6, joka pitäisi oikosulkea nastaan 5 (eli maihin).

Nasta 7 sensijaan löytyy ja sähkökaavion mukaan se tulee ECUlta.

SIIS: Kun laittaa nastan 7 maihin eli vitoseen niin tuleeko vikakoodit vai lähteekö ECU?

Mikä vikakoodi taulukko pätee DTH koneelle, se ei mulle selvinnyt noista "LUE ENSIN, ENNEN KUIN KYSYT" linkeistä?
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Noista DTH ja DTL -moottoreista ei koodeja pysty lukemaan itse vaan on vietävä Techin päähän luettavaksi. Noissa dieseleissä tuntuu koodit olevan muutoinkin suuntaa-antavia... :roll:
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Re: DTI Vectra -98 vikakoodin luku ?

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Jari kirjoitti: Mikä vikakoodi taulukko pätee DTH koneelle, se ei mulle selvinnyt noista "LUE ENSIN, ENNEN KUIN KYSYT" linkeistä?
Ei mikään, kaikki ovat bensakoneita. ;)

Huoltoon vaan lukemaan, mutta mitkä on oireet?
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
dtivekotin98
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja dtivekotin98 »

mulla on kans dieselissä vikavalon onkelmaa,Se syttyy usein kun kone on lämmennyt ja auto on vähänaikaa tyhjäkäynnillä.huollossa luettiin koodit,se ilmoitti "kriittinen vika".huoltomies ei osannut sanoa että mikä sen aiheuttaa.kun valo syttyy tyhjäkäynnillä niin se menee ilmeisesti varaohjelmalle koska tehot on pudonneet ja kone ei kierrä hyvin.Sitten kun autolla lähtee ajamaan niin hetken päästä valo sammuu .alipaineletkut on tarkastettu,ei vuotoja.onko muilla samoja oireita?mikä neuvoksi?
Jape1976
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Jape1976 »

dtivekotin98 kirjoitti:mulla on kans dieselissä vikavalon onkelmaa,Se syttyy usein kun kone on lämmennyt ja auto on vähänaikaa tyhjäkäynnillä.huollossa luettiin koodit,se ilmoitti "kriittinen vika".huoltomies ei osannut sanoa että mikä sen aiheuttaa.kun valo syttyy tyhjäkäynnillä niin se menee ilmeisesti varaohjelmalle koska tehot on pudonneet ja kone ei kierrä hyvin.Sitten kun autolla lähtee ajamaan niin hetken päästä valo sammuu .alipaineletkut on tarkastettu,ei vuotoja.onko muilla samoja oireita?mikä neuvoksi?
Onko sulla tähän jo ratkaisu? Mulla nimittäin sama probleema eikä tietoa, mikäs mättää...
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jari »

Molempien ongelmissa on samoja piirteitä kuin mulla eli syy tuohon alkuperäiseen kysymykseen.

Yhteistä on että vikavalo ei syttynyt aivan kylmällä koneella, melko pian käynnistyksen jälkeen kuitenkin, kun päästi tyhjäkäynnille.
Jos rumpaisi kiekkoja lisää, valo sammui hetken kuluttua.

Kun moottori oli kunnolla lämmin, saattoi syttyä normaali ajossakin rauhallisella nopeudella isolla vaihteella. Näissä tilanteissa ei meinannut sammua millään, välillä paloi pitkiä aikoja vaikka olisi tehnyt mitä.

Minulla vika oli ilmamääräanturissa. Varmistin asian vaihtamalla tilalle vanhan anturin, joka pelkästään aiheutti nykimistä ajossa, mutta ei koskaan sytyttänyt vikavaloa.

Onko viisaammilla tietoa, sopiiko yhteen vikakoodi "kriittinen vika" ja ilmamääräanturi? Sen muistan edelliseltä kerralta, että vikakoodi ei pätkääkään auttanut vian etsinnässä, siksi en ollut nytkään valmis maksamaan vikakoodin luvusta kun oli vahva aavistus vian syystä.

Väittäisin, että vika ei ole tässä, jos ei koskaan kiihdytyksessä tunnu outoja 1... monen sekunnin "puutumisnykäyksiä". Näin siis silloinkin kun vikavalo ei pala.

Ilmamääräanturi ongelmissa ei auto minun kokemuksen mukaan kylmänä oireile ollenkaan, vasta kun vähän lämmennyt.

Nyt mulla on uusi anturi paikalla ja kaikki hyvin. Paitsi että olen 170 e köyhempi.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Jari kirjoitti:Molempien ongelmissa on samoja piirteitä kuin mulla eli syy tuohon alkuperäiseen kysymykseen.

Yhteistä on että vikavalo ei syttynyt aivan kylmällä koneella, melko pian käynnistyksen jälkeen kuitenkin, kun päästi tyhjäkäynnille.
Jos rumpaisi kiekkoja lisää, valo sammui hetken kuluttua.

Kun moottori oli kunnolla lämmin, saattoi syttyä normaali ajossakin rauhallisella nopeudella isolla vaihteella. Näissä tilanteissa ei meinannut sammua millään, välillä paloi pitkiä aikoja vaikka olisi tehnyt mitä.
Nuo vaiheet ovat samanlaisia kuin minulla testaillessani EGR-venttiilin tukkimista. Vaihtoehdot olivat laakerinkuula alipainneletkussa ja reiätön tiiviste EGR-kanavassa, vikavalon syttymisessä oli pieniä vaihteluita noiden kesken, mutta pääsääntöisesti tuolleen kuin edellä on kerrottu. Koneen aivo on siis todella herkkä aistimaan muutoksia eri komponenttien toimintavasteissa, mutta EGR:ää ei käyttetä ~15 °C pakkasella. Jos japella ja dtivekottimella ei ole kuulaa alipaineletkussa niin vika on varmaan muualla...yksi vaihtoehto voisi olla imusarjan kuristinläppä vivusto, jonka käyttövipu on imusarjan oikean (edestäpäin) päädyn alla tai tuon lähellä oleva ahtopaineanturi voinee myös tukkeutua (tähän ei tule alipaineletkua). Imusarja on vuodesta ´98 kerennyt pikeentyä niin hyvin, että toisen imukanavan (ilmeisesti pienila kierroksilla) sulkeva läppäsysteemi ei paljoa liikkune. Testannut en ole mitä tapahtuu, jos kuristinläppien alipaineletkun tukkii.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Mikäli yläruudussa ajauduin paitsioon :P niin tarkennuksena, että itse EGR-venttiilin paskottuminen liikuntakyvyttömäksi aiheuttaa vikavalon. Nuo tilanteet missä mainitsitte valon syttyvän, on semmoisia, joissa yritetään käyttää EGR:ää.
Vastaa Viestiin