Moi. Minulla on ongelma lohkolämmittimen kanssa. Asensin tänään uuden lämmittimen (kylläkin traktoriin) mutta homma samanlainen kuin autossa. Otin vesimarkan pois, huuhtelin lohkon vesitilaa sakkojen (likapartikkelien) pois saamiseksi. Totesin vesitilan olevan puhdas. Naputin uuden lämmittimen paikoilleen ja laitoin johdon seinään. Alkoi heti "pohista". Touhusin siinä sitten kaikenlaista huoltojutskaa ja huomasin että pohina oli lakannut. Se oli lämmittänyt n. 15-20 min ja sit hiljeni. Vastuksen asensin taatusti niin, että "langat" ei pääse ottamaan lohkoon kiinni, vaan on veden ympäröimänä.
Kysynkin nyt, että mikähän siihen olisi voinut tulla. Lämmittimellä on 2 vuoden takuu. Pystynkö ihan yleismittarilla mittaamaan vastuksen kunnon. Minkä verran tuollaisessa pitäisi olla Ohmeja, et se on ok? Se on Defan vastus. Mitä takuu tarkoittaa tällaisessa vehkeessä? Eihän siinä kauheasti ole rikkoontuvia elementtejä. Vai voiko se vaan sanoa työsopimuksen irti ihan noinkin lyhyessä ajassa?
Dängju
:o
Lohkolämmittimen toiminnan testaus. Missä vika?
Vastushan kärähtää jollei oo vettä ympärillä kokoajan.Oisko tuollainen kuivillakäynti ollut mahdollinen?
Osaavat kyllä sit katsoo vastuksesta jos se on kärähtänyt tuon takia ja voivat heittäytyä hankaliksi korvausasiassa,,mut onnea nyt kuitenkin.
Osaavat kyllä sit katsoo vastuksesta jos se on kärähtänyt tuon takia ja voivat heittäytyä hankaliksi korvausasiassa,,mut onnea nyt kuitenkin.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Tuliko ilmattua hyvin? Lämmitintä EI saa kokeilla ennen kun ilmattu järjestelmä kunnolla, mielellään moottori käytetty niin kuumaksi että termostaatti aukeaa. Vastuksen irroituksen jälkeen sen väristä näkyy yleensä heti missä vika. Jos vastus on kauniin kirkas eli saman värinen kuin alunperinkin->yleensä vastus ollut viallinen, jos sinertää vähänkin, järjestelmässä ollut ilmaa->ei takuuvika, jos vastuksen päällä näkyy likakerros->ei takuuvika. On tosi harvinaista että defan elementti menee takuuaikana rikki, on tosin niitäkin tullut nähtyä. Defan maahantuoja Kaha on sitten pirun tarkka nuista takuuhommista....
Vian määritystä Defan sivuilta...
http://www.defa.com/doc/7844.1070613285 ... ooting.pdf
http://www.defa.com/doc/7844.1070613285 ... ooting.pdf
Joo...kuivana palaa saletisti aika nopeesti, eli ei saa missään nimessä käyttää kuivana...tosin en sitä luulekkaan, koska oli ilmeisesti kuulunut kohinaa. Käsittääkseni se on vesi/jäähdysysneste joka siellä kohisee, joten kuivana ei pitäs kai kuulua mitään. Elementin rakenne on sellainen, että sen vesitilassa olevan metallivaipan sisällä on vastuslanka, joka ilmassa kuumenee kunnes katkeaa, mutta vedessä neste pitää metallivaipan riittävän viileänä. Sellaistakin legendaa olen joskus kuullut, että kun koneen vetää käyntiin elementin ollessa sähköverkkoon kytkettynä, saattaa kuuma vastuslanka katketa moottorin tärähtelysitä...tiedä sitten tuosta, mutta itse en ainakaan koskaan käynnistä moottoria lohkis päällä.
Mulla meni viime talvena omegasta calix-elementti paskaks, yllättäen parin kympin pakkasilla...
No ei muuta ku auton alle ja elementistä johto irti ja mittaamaan vastusta 5€:n yleismittarilla
. Vastus mitataan luonnollisesti N:n ja L1:n välistä eli yleensä siis kaksi toisiaan lähimpänä olevista nastoista, suojamaan nasta on hieman etäämmällä noista, ei oo välii kummin päin mittaa. Teoreettinen vastusarvo riippuu elementin ilmoitetusta tehosta, joka on H-Autoissa yleensä joku 500-600W eli siis vastus arvon pitäis olla 100-ohmin hujakoilla (saadaan seuraavasta kaavasta: P=UI --> U=RI --> R=U/I, P=ilmoitettu teho, U=verkkojännite 230V, I=Ekasta kaavasta saatava laskennallinen virta-arvo ja R=vastus ohmeina). Mulla ei omegan tapauksessa mittari sanonut mitään, joten vastuslanka oli siis poikki, siispä kauppaan ja uusi elementti tilalle, nyt toimii ja "pata porisee"
, takuista en tiedä, koska omassa tapauksessa takuu oli jo ajat sitten mennyt umpeen.
Mulla meni viime talvena omegasta calix-elementti paskaks, yllättäen parin kympin pakkasilla...
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85