Vectran tuulilasinpyyhkimissa vika, miten sais korjattu?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Mattimc »

Ostan maantanainta 2.0l v90 A Veccu, muutama pientä vikaa tulee kaupan päälle niinkuin aina :smile: Pakoputken vuoton jälkeen merkittävin sellainen on pyyhkimissa. Kaikki sujuu hyvin kunnes ne kyketään pois päältä; silloin ne ei palaa tuulilasin alhaalle vaan jäävät just sinne kohdalle missä milloinkin ovat poislaiton hetkellä.
Käytännössä aina keino saadakseen sulat pois edestä on laittaa taas päälle ja yrittää ne pysäyttää just oikealla hetkellä.
Olisko kellään moisesta tajunta/kokemusta/ehdotuksia? En halua viedä heti liikkeeseen, varsinkin jos on joku pienempi vika..
mjh
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mjh »

Veikkaisin että vika löytyy releestä. Se ei ole kallis.
Manta B 2.2 TIC / Astra H STW
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Kiitti vastauksesta. Miten releen vaihto tapahtuu sitten? Onko kuin kallis ja vaikea itse hoitaa; löytyiskö siihen mistään nettisivussa ohjeita?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-01-19 19:02 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-01-19 19:03 ]</font>
mjh
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mjh »

Ei ole kallis, muistaakseni jotain 10 euroa.
Rele löytyy sulake rasiasta kojelaudan vasemmassa alalaidassa.
Se on helppo vaihtaa, nyppäät vanhan releen pois ja laitat uuden tilalle.
Siis edellyttäen että vika on releessä.
Manta B 2.2 TIC / Astra H STW
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Vähän katselin näitä Haynesin oppaita (ei tosiaan tälle Opelille) ja näyttäis niitenkin perustella siitä että vika olis releessä.
Onko se sitten niin että pyyhkimien ohjauselektronikka ei ole missään sähkömoottorin sisällä/lähellä? Mukavaa jos homma on noin helppo, siis vaan aukaistaan sulakerasiasta, nips-naps ja menoks :smile:

Sori kun kokemattomana kyselen taas tarkempia, mutta minkalaisen releen mun kannattaa sitten tarvikeliikkeest pyytää, ja mihin mä sen laitan (joudunks mä ostaan taas Haynes ohjeen, että löydän sulakeboksin sisällöst kuvan, vai onko jossain netissa olemassa jne)?

--------------------------------------------------------------------------------
Ei ole kallis, muistaakseni jotain 10 euroa.
Rele löytyy sulake rasiasta kojelaudan vasemmassa alalaidassa.
Se on helppo vaihtaa, nyppäät vanhan releen pois ja laitat uuden tilalle.
Siis edellyttäen että vika on releessä.
ast
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ast »

Vectrassa -89/90 oli ensin pyyhkimet pimeenä kokonaan. syy, vääntäny moottori itteensä sen verran että maadotusmetallikäikäle siihen ruuvin alle miltei katki. sitten kun korjas sen niin olikin päinvastoin,enää ei saanu pyyhkijöitä pysähtyyn :wink:
Releen nappas irti ni johan parani,mutta tosiaan tuo on nyt että pysähtyvät mihin tahansa. Uutta relettä vaan niin eiköhän se siitä..
Sandels
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Tuossa viikonloppuna tutkin A mallin omenassa vastaavaa vikaa. Olin vaihtanut relen jo aikaisemmin ja se ei ollut vian aiheuttaja. Vika löytyi pyyhkijän moottorista jossa oli sellainen pyöreä kehä joka kertoo relelle missä kohdassa lasia pyyhkimet ovat. Siellä oli sellainen metalli liipatin väsähtänyt ja kun sen väänsi uudelleen jännitykseen niin johan alkoi toimimaan.
Meska
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meska »

Mulla on ainaki siinä sulakeboxin kannes kuva minne mikäkin menee. Ja mikset osta merkkiliikkeestä sitä relettä? En usko että on hirveen kallis sielläkään. Saat ainaki oikeen kerralla. Muutes se alfamerin korjaus opas on ihan kätevä jos vähäkin epävarmuutta noissa korjaus asioissa.
BMW M3 E92 Coupé
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos viesteista!

Kokeilin vaihtorelea hajottamolla, ja ongelma ei löydy siitä. No, se nopeisista ratkaisuista :smile:
Miten vaikea homma tuon moottorin purkkaaminen oli - olisko sulla vinkkeja; tämä lipatin, pitiko sen ka jotain ruuvia vääntää? Mita tahansa yksityiskohtia olis tervetulleita, koska joudun tekemään (jos teen) ihan sokeenä kun ei ole kovasti mistään kokemusta.

Paljonko muuten maksais jos vien korjamolle?
-----------------------
Tuossa viikonloppuna tutkin A mallin omenassa vastaavaa vikaa. Olin vaihtanut relen jo aikaisemmin ja se ei ollut vian aiheuttaja. Vika löytyi pyyhkijän moottorista jossa oli sellainen pyöreä kehä joka kertoo relelle missä kohdassa lasia pyyhkimet ovat. Siellä oli sellainen metalli liipatin väsähtänyt ja kun sen väänsi uudelleen jännitykseen niin johan alkoi toimimaan.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-01-22 12:05 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-01-22 12:06 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-01-22 12:07 ]</font>
Sandels
'Kadett'
'Kadett'

ainakin omegassa sen sai kohtuu helposti irti. Ensin pyyhkimet ja niiden alla olevat isot muovimutterit jonka jälkeen tuulettimen ja pyyhkijöiden moottorin suojamuovi lähti pois. Moottorikoneisto oli kolmella ruuvilla kiinni. Liittimet irti ja moottorikoneisto oli kädessä. Siinä moottorin vieressä oli sellainen alumiininen rasia jonka kanteen meni muistaakseni kolme johtoa. Kansi oli neljällä ruuvilla kiinni. Kansi auki ja siellä alla oli vaseliinia ja ne liipattimet. Ne liipattimet olivat siis siinä kannessa kiinni. Kun niitä vähän väänsi niin kontakti otti taas kiinni ja moottori toimi.
kaku
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja kaku »

Kadett e-farkussa oli takalasinpyyhkijässä sama oire ja vika oli läpiviennin kohdalla josta johdot menevät takaluukkuun.releen ohjausjohto oli poikki,mutta kyseisessä tapauksessa vika voi olla tosiaan releessä tai jokin kosketusvika.
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Onko Omegan moottori/pyyhkimet sitten samoja kun A Vectrassa?

Alan miettimaan (kun aiheessä tuntuu olevan runsaasti vaihtoehtoja että mikä vois olla pielessä :smile: ) että oonko katsonu kaikki olelliset ennen kun alan aukaisemaan sähkömottooria..

Rele ainakin mulla toimii jonkin verran, eikä ole ihan sökkönä (testasin toimintaa ilman releä ja kanssa, totesin että siinä on kuitenkin eroja).
JA muuten - nyt kun olen ajanu silla autolla pari päivää, olen huomannut että vika on luonteltaan vähän erilainen kun ekaviestissa mainitsin, eli tarkkäen sanoen pyyhkimet aina pysähtyy tiettyyn paikkaan, suunnilleen tuulilasin keskelle; ne ikään kuin muistavat alalaidan asento väärin.

Kun rele otin testailun vuoks kokonaan pois käytöstä, *sitten* tuli vasta se tilanne että sulat pysähtävät siihen mihin ovat poislaiton hetkellä.

Onkos tämä sitten varma oire sen moottorin liparin lipsahduksesta, vai voiko kyseessä olla nimenomaan piuha/kosketusvika :smile: ?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-01-23 12:58 ]</font>
Sandels
'Kadett'
'Kadett'

Kun puhuin siitä kehällä olevien liipattimien säädöstä niin kyseiset osat siis eivät ole moottorin sisällä vaan moottorista välitys menee kyseiseisille liipattimille. Ei siis tarvitse purkaa itse moottoria.
Ja minä ainakin uskon vian olevan niissä kosketuspinnoissa. Tämä kyseinen liipatin kertoo relelle missä kohdassa pyyhkijät ovat.

<font size=-1>[ This Message was edited by: sandels on 2003-01-23 13:14 ]</font>
Vastaa Viestiin