Calibran kattoluukun purkaminen, neuvoja?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
88888888
'Kadett'
'Kadett'

Calibran kattoluukun purkaminen, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja 88888888 »

Kertokaa tietäjät, kuinka Calikan kattoluukku saadaan kokonaan irroitettua? Onko suuri urakka, kuinka kauan irroitus suunnilleen kestää?

Tiivisteen alla muhii ruoste iloisesti, joten pikaista ruostesuojausta tarvittaisiin.
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

verhoilu irti ja sen jälkeen pääsee käsiksi (muistaakseni) neljään mutteriin, millä luukku on kiinni.
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
baze
'Agila'

Viesti Kirjoittaja baze »

Ekalla kerralla minulla meni n. 1.5h purkamiseen ja kasaamiseen kun irrotin kattopahvit ja koko kattoluukkun mekanismin.
Asiaa hidasti se ettei ollut mitään käsitystä miten kattopahvi on kiinni. (Pitä vähän varoa, ettei revi mitään rikki.)

Pahvin sain irti ottamalla katonrajassa olevan muovit raolleen irrottamalla siinä olevat ruuvit. Kun muovilistoja vähän raotti, niin kattopahvi lähti nätisti irti. Pahvi on ainakin -95vm calibrassa takaa kiinni kielekkeillä, eli kun pahvi on irti listojen alta, niin pahvia pitää työntää taaksepäin, jolloin sen irtoaa niistä takana olevista kielekkeistä. (Väkisin sitä ei kannata repiä alaspäin sieltä takaa, koska silloin kattopahvissa olevat kielekkeet repeävät irti.)

Takaisin laittaminen sitten tietenkin päinvastaisessa järjestyksessä: Ensin pahvi takana oleville kielekkeille ja työntää pahvia eteenpäin, että kielekkeen menevät paikalleen. Sitten vain pahvi takaisin listojen alle ja muovilistat ruuveilla takaisin kiinni.

Itse kattoluukkumekanismi oli muistaakseni ainakin 8 ruuvilla kiinni. Ne on selkeästi esillä. Omassa calibrassa se kattoluukun mekanismi oli etupuolelta kielekkeiden varassa eli (mielestäni) paras tapa saada saada se irti on ensin irroittaa kaikki mekanismi etureunan ruuvit. Luukkumekanismi laskuetuu tälläin noin sentin verran alaspäin, mutta pysyy katossa niiden kielekkeiden varassa. Sitten kun takareunassa olevat ruuvit irroittaa, niin mekanismi "tippuu" kun sitä työntää vähän eteenpäin pois niiltä etureunassa olevilta kielekkeiltä. Jotta tuota mekanismia voi työntää eteenpäin pois niiltä kielekkeiltä, piti minun ainakin irroittaa itse kattoluukkupelti tuosta mekanismista. Itse kattoluukkupelti oli kiinni mekanismissa neljällä isolla mutterilla.

Jos haluat irroittaa vain pelkän kattoluukun, niin se onnistuu ilman tuota koko mekanismin irroitustakin.

Toivottavasti tästä oli hyötyä.
Vastaa Viestiin