2.5 TD se bmw:n kone... VINKKEJÄ KAIVATAAN AMMATTIMIEHET!!!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'

2.5 TD se bmw:n kone... VINKKEJÄ KAIVATAAN AMMATTIMIEHET!!!

Viesti Kirjoittaja lemminkäinen »

Auto tuotu ranskasta,eli juuri sieltä missä ulkomaan pellet närppii kaputsiinoa ja jotain ihme viininlitkuja :lol:

Itse asiaan:
-lämmöt ei nouse, varmaan menee termarin vaihdolla? Äkkiseltään katsottuna se on siinä koneen etuosassa ihan huippupaikassa.

-nakuttaa kylmänä hieman, onko vain ominaisuus. joskus hieman jopa kilkattaa. Vinkkejä tähän, älkääkä kukaan sanoko että SEARCH tai jotain.

-dieselit vähän oudompia minulle mutta eikös ne ole jotkut polttoaine putket mitkä menee sinne tulppien (vrt bensakone) paikalle ja siellä on myös hehkut. Anyway, huomasin tänään että sieltä ns. tulpan juuresta kuplii/huohottaa polttoainetta hieman läpi. en ole kyllä huomannut muuten ajossa/käynnissä vikaa, mut mulla on uudet hehkut ja ajattelin en vaihtaa kohta. Tarvinko sinne jotain o-rengas tiivisteitä?? Tietoa kellään? Voiko pelkkä kiristäminen lopettaa sen huohotuksen? ehkä..

Edellinen omistaja oli täysikäsi autoasioissa, mutta joku oli sanonut sille että tarvii uudet hehkut, varmaankin juuri sen huohotuksen vuoksi. Olen joskus mitannut pentuna isän vanhasta mitsusta hehkujen jännitteen, en vaan enää muista minne ne volttimittarin piuhat laitetaan?? vinkkejä ammattilaiset,vinkkejä. Muistelisin että niiden pitää hehkutus vaiheessa nostaa virtaa jonnekin 12volttiin, olenko oikeassa tai edes sinne päin?

Muutenkin kertokaa jotain tuosta bmw:n koneesta, mm. mitä öljyjä kannattaa käyttää ja silleen. Autolla ajettu 240 tkm, tuntuu todella hyvältä vehkeeltä toistaiseksi. Onko näitä paljon suomessa, olen ymmärtänyt että "hieman harvinaisempia", olenkohan väärässä.

Kaikki tieto erittäin tervetullutta, laitan lisää kysymyksiä kohta puoliin!

AUTTAKKEE!!! :oops: :oops: :oops: :roll:
Boanerge !
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Ei oo harvinaisia..

Muista en tiedä :lol:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'

Ei oo harvinaisia..
ahaa.. jossain täällä vain luki että näistä (koneista?) ei oo vielä hirveästi tietoa, enpä osaa sanoa sitten tarkemmin.. :roll:
Boanerge !
Brutal
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Brutal »

Kokeileppa toista foorumia:

http://www.btcf.fi/forum/index.php
Signature tai silleen...
Temezz
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Temezz »

Jos joku postaa, että koita SEARCHia niin se ei ole mitään vittuilua vaan neuvo hyödyntää foorumia tehokkaammin...kukaan ei jaksa kirjoittaa samoja asioita moneen kertaan. ;) Itse kun kysyn jotain, aloitan AINA ensin searchilla ja jos ei löydy niin sit kysyn...koen kuitenkin searchin olevan helpoin ja NOPEIN tapa saada vastaus useimpiin kysymyksiin...tässäkin tapauksessa SEARCH auttaa, koska ko. padasta on ollut viime aikoina suht. paljon juttua...

Tässä kuitenkin hieman turbodieselin toiminnasta yleisesti (voi olla turhaa saivartelua :) ) :

Polttoaineen sytytys perustuu puristuspaineeseen, joka syntyy männän mennessä yläasentoon...palamaan syntynyt löpö/ilma-seos laajenee ja voima painaa männän alas...niinku bensa koneessakin. :) soppaa ei siis sytytetä millään.

Seos sylinteriin muodostuu niin, että pakokaasu käyttöinen ahdin eli turbo paineistaa imuilman, joka viedään sylinteriin imuventtiilien (tässä koneessa 1 per sylinteri) kautta...jossain vaiheessa ennen ku mäntä tulee ylös, sähköisesti (ehkä??) ohjatun suuttimen kautta suihkutetaan löpöä sumun muodossa sylinteriin, jolloin muodostuu palamisedellytykset omaava seos. Palamisen alku on perusfysiikkaa...eli seoksen paineen kasvaessa sen lämpötila nousee kunnes se saavuttaa leimahduspisteen. Veikkaisin, et se paikka, mistä sulla kuplii on suutin...eli EI siis hehkutulppa, joskin hehkutulppakin voi kyllä juurestaan vuotaa. Suuttimien kanssa ei kannata kikkailla, jos ei ole PRO...eli vie auto johkin dieselhuoltoon ja sano et kattovat suuttimet, hehkut, pumpun ajoituksen...yms. perusjutut dieselkoneesta...kustantanee jotain 100-300€. Turbodiesel on bensakoneen tavoin OTTO-nelitahtimoottori eli siis imu-puristus-työ-poisto...ei sen kummempaa.

Tämä ko. moottori on sama kuin BMW:n 325 ja 525 tds autoissa ja BMW:ssä koneen malli-merkintä on M51...paljon tietoa löytyy siis bemarifoorumilta osoitteesta http://www.btcf.fi .Moottori on ns. digitaalinen diesel, jota käskee BOSCH-merkkinen ohjausyksikkö ja ruiskun ajoitus on starttia lukuunottamatta elektroninen...jos sulla meinaa startti lämpösenä kestää, niin se johtuu jakoketjun venymisestä joka vaikuttaa mekaanisesti jakajapumpun ajoitukseen...tämäkin hoituu halvalla diesel-huollossa.;)

Lämpöjen nousuun auttaa pahviviritys keulalle ja tietenkin uus termari, jos ne ei ollenkaan nouse....kilkatus ja nakutus kuuluu tähän koneeseen normaalisti...jossain määrin, mutta ammattimies pystyy siitä kommentoimaan vasta sitten kun LIVENÄ kuulee ja näkee koneen käyvän.

Öljynä käytän itse Mobil 1 5W-50 täyssynteettistä...etenkin turbon keston kannalta kannattaa käyttää hyviä öljyjä.

Hehkuista ei suinkaan mitata jännitettä vaan VASTUS, koska kyseessähän on ihan perus sähkövastus...niinku esim. lohkolämppärin elementti. Tietysti hehkun syöttöpiuhasta voi mitata jännitteen jos on epäilys, että hehkuaikarele tai piuhat on vialliset, lienee kuitenkin harvinaista. Palaako hehkun kuva hetken mittaristossa kone kylmänä, jos ok, niin sitten rele lienee kunnossa? Joku vois postaa, et paljon hehkujen vastus ohmeina suurinpiirtein pitäis olla.
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'

Brutal kirjoitti:Kokeileppa toista foorumia:

http://www.btcf.fi/forum/index.php
Joo,kävin jo katteleen! mielenkiintoisia juttuja tiisselin virijutuista! Suosittelen diesel tyypeille :lol:
Boanerge !
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'

Temezz kirjoitti: .jos sulla meinaa startti lämpösenä kestää, niin se johtuu jakoketjun venymisestä joka vaikuttaa mekaanisesti jakajapumpun ajoitukseen...
Itse asiassa kylmänä, pitää melkein aina ensin kerran pöräyttää--> ei starttaa, toisella kerralla ---> aina lähtee??
Boanerge !
juhape
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja juhape »

Hehkujen vastus lienee lähellä nollaa tai on jotain 0.0X ohmia.
Eikä ehjä 2.5TD kone kyllä nakuta, ei kylmänä eikä lämpimänä sen enempää kuin muutkaan dieselit. Sanoisin että paljon rumempikäyntisiä on suuri osa muista.
Corsa 1.6 GSi -95
MB E420T V8 -96
EX: Omega -99 2.5 TD A/C Aut. STW
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'

juhape kirjoitti:Hehkujen vastus lienee lähellä nollaa tai on jotain 0.0X ohmia.
Ei vissiin ole kauhean paha vaihtaa itse hehkuja? Vanha pois ja uusi tilalle? Pitää huomenna katsoa tarkemmin missä ne ovat, että tarviiko purkaa paljon sälää edestä... hope not.. :roll:
Boanerge !
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'

juhape kirjoitti:Hehkujen vastus lienee lähellä nollaa tai on jotain 0.0X ohmia.
Ei vissiin ole kauhean paha vaihtaa itse hehkuja? Vanha pois ja uusi tilalle? Pitää huomenna katsoa tarkemmin missä ne ovat, että tarviiko purkaa paljon sälää edestä... hope not.. :roll:
Boanerge !
peitsamo85
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja peitsamo85 »

lemminkäinen kirjoitti:
imusarja pois.. ne on siellä alla...
Ex Vectra Wagon Cdti. Ex Astra Wagon 1.6T. Ex Astra Gtc Opc. Ex Astra Gtc Turbo.
DeepestBlue
'Agila'

Viesti Kirjoittaja DeepestBlue »

Kaveri osti vastikään saksasta tuodun farkku 2.5tdi omegan ajettu "220tkm" (+- 100tkm) :roll: siinä alko nakutus samantien paheneen ja loppujen lopuksi todettiin että jakoketju oli vähää vaille katkeamispisteessä. Seurauksena oli venttiilien kuvat männissä mutta eipä siinä sen kummempia. Viimetingan jakopään rempalla siitä selvittiin ilman sylttyä..

Eka juttu kun haetaan autoa jostain ihan sama mistä on siis ehkä jakopään tsekkaus.. omasta mielestäni
"Ei ole olemassa sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi"
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'

DeepestBlue kirjoitti:Kaveri osti vastikään saksasta tuodun farkku 2.5tdi omegan ajettu "220tkm" (+- 100tkm) :roll: siinä alko nakutus samantien paheneen ja loppujen lopuksi todettiin että jakoketju oli vähää vaille katkeamispisteessä.
lohduttavaa.. toivotaan parasta. Omega menee huoltoon huomenna, saavat samalla katsoa koko roskan kunnon. Kertoilen vaikka miten sitten menee. Tarkastin kyllä auton kun ostin, vaikutti hyvältä. Katsastuksesta huomautukset vain varoituskolmion puuttumisesta ja rikkinäisestä sumuvalosta. Nakutus ei ole pahaa, taitaa olla ihan normaalia,luulen. Ei vain ole ollut diisseliä alla juurikaan, joten ihan kaikki yksityiskohdat vielä hakusessa :oops:

Auto on muuten tuotu muuttoautona Ranskasta, ja perhe josta sen ostin vaikutti ihan mukavalta porukalta, joten en usko mittarin ruuvauksiin. Tuntuivat olevan vielä ihan varakasta porukkaa, BMW:t ja uudet Golfit pihassa... tuskin tarvivat muutamaa satasta lisää ruuvatuilla kilometreillä, en ainakaan usko, mut onhan meitä joka junaan.

Muuten laite toimii kuin kello, ei mitään moitteita. Alkavaa ruostetta hieman, mut ne mä saan itsekin kiinni. :) :D
Boanerge !
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'

peitsamo85 kirjoitti:
lemminkäinen kirjoitti:
imusarja pois.. ne on siellä alla...
Täng juu, eipä sitten tarvi enää etsiä. Sarja whidduun ja uutta motikkaa tilalle! :lol:
Boanerge !
tamariini
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja tamariini »

Temezz kirjoitti: .jos sulla meinaa startti lämpösenä kestää, niin se johtuu jakoketjun venymisestä joka vaikuttaa mekaanisesti jakajapumpun ajoitukseen...
Mulla on juuri tällainen oire. Lämpösenä käyntiin vaan kaasu pohjassa, onko muita konsteja todeta tämä ketjun venyminen? Minkähänlaisen operaation vian korjaus vaatii? Voiko pitkän starttauksen aiheuttaa joku muu?
-Omega B 2.5TD '96-
Vastaa Viestiin