Manta 2.4 CIH ja tuplien imusarjojen sopivuus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
mikkis
OCF Member 2016

Manta 2.4 CIH ja tuplien imusarjojen sopivuus

Viesti Kirjoittaja mikkis »

Olen ensi kuussa menossa Saksaan hakemaan kaverilleni Audia ja samalla on tarkoitus tuoda 2.4 A-Omega elintenluovuttajaksi Mantalleni.

Nykyinen kone on vaatii päivitystä, enkä ole edes ajatellut päivittää sitä, vaan lähtökohtaisesti tehdä uuden käyttäen aihiona juuri tätä A-Omegan 2.4 CIH konetta. Tuplilla tietty, koska päästöjä ei mitata ja nykyisistä imuäänistä ei voi luopua 8) eli ruiskusetti omegan kanssa päätyy myydään-osia foorumille. Nykyinen kansi on tehty 1.9:n kannesta ja oletinkin, että nykyiset (lyhyet/Enem) imusarjat eivät Omegan 2.4 cihhiläiseen käy.

Lähinnä kysymys kuuluukin, minkälainen "viritys" noiden Dbilaksen tms imusarjojen kiinnitys / kohdistus 2.4 CIH kanteen on? Eivät ilmeisesti mene aivan "heittämällä). Lähinnä kiinnostaa toteutettavuus ja kestävyys. Itse en ole moista aiemmin tehnyt. Lisäksi olen ymmärtänyt, että termarikotelon joutuu vaihtamaan. Mikä kotelo on kyseessä? Varastossa minulla on noita koteloita useimpiakin erilaisia. Öljypohja ja imuputki on tiedossa eikä tuota ongelmia -> ainoa joka vanhasta koneesta säästyy.

Löysin aiheesta vanhan viestiketjun jossa oli hyvää keskustelua tuplista / imusarjasta 2.4 cih kanteen.
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Realsanta
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

osta suoraan 2.2 imusarjat saa uutena freetechniksiltä pääset vähemmällä
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
ascona_hx40
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ascona_hx40 »

Samaa mieltä, ei ne sovi kunnolla ilman tolkutonta työmäärää. Kannattaa ostaa sopivat.
mikkis
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja mikkis »

Realsanta kirjoitti:osta suoraan 2.2 imusarjat saa uutena freetechniksiltä pääset vähemmällä
Ok, tuo olikin uusi (ja erittäin hyvä asia) asia. Minulla oli se kuvitelma, että 2.4/2.2 kanteen käy ainoastan nuo Dbilaksen imusarjat.
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
LUMI
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja LUMI »

Taitaa enemiltä saada kuitenkin ne parhaat 22/24 kanteen :roll:
ascona_hx40
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ascona_hx40 »

mikkis kirjoitti:
Realsanta kirjoitti:osta suoraan 2.2 imusarjat saa uutena freetechniksiltä pääset vähemmällä
Ok, tuo olikin uusi (ja erittäin hyvä asia) asia. Minulla oli se kuvitelma, että 2.4/2.2 kanteen käy ainoastan nuo Dbilaksen imusarjat.
Ei missään nimessä, muita valmistajia/jälleenmyyjiä ovat ainakin Risse, Jenvey, Enem ja Suomessakin on joku tuotantoa harrastava taho.
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

D-Bilas ei istu kanteen todellakaan hyvin. En suosittele hankkimaan niitä. Ennemmin (Rissemotorsport, valmistaja Jenvey), tai mikä parasta, hanki jostakin Enemin valmisteet.Suositeltava mitta imusarjan pituudeksi olisi jotain 120mm( tällöin siitä saa jo tehtyä jouhean, mm Enem). Hyviin imusarjoihin kannattaa todellakin sijoittaa. T: Kansiviritys J.Kosunen
mjh
'Senator'
'Senator'

Re: Manta 2.4 CIH ja tuplien imusarjojen sopivuus

Viesti Kirjoittaja mjh »

. Lisäksi olen ymmärtänyt, että termarikotelon joutuu vaihtamaan. Mikä kotelo on kyseessä? Varastossa minulla on noita koteloita useimpiakin erilaisia. [/url].[/quote]

Risseltä saa sopivaa termarikoteloa kaasareille 2.2/2.4 kanteen. Meinaan lähiaikoina tilata sieltä itselleni sellaisen joten jos kiinostaa niin tilataan kimpassa ja pistetään rahdit puoliksi
Manta B 2.2 TIC / Astra H STW
PumPumKarva
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja PumPumKarva »

Itselläni on kans DBilas-sarjat ja ei mee ihan vaan heittämällä paikalle,kohdistus tappi heittää sarjat jopa 4mm liian ylös.

Tarvetta olis kans termarinkotelolle joten jos on joku tilaamassa niin voisin lähtee myös mukaan kimppaan toimituskuluja jakamaan :wink:
3x Kadett C
2.2 City
2.4 Coupe
2.2 Sedan
mjh
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mjh »

PumPumKarva kirjoitti:Itselläni on kans DBilas-sarjat ja ei mee ihan vaan heittämällä paikalle,kohdistus tappi heittää sarjat jopa 4mm liian ylös.

Tarvetta olis kans termarinkotelolle joten jos on joku tilaamassa niin voisin lähtee myös mukaan kimppaan toimituskuluja jakamaan :wink:
Jos vielä on tarvetta termarikotelolle niin ota yhteyttä joko privalla tai tähän. Oon tulevalla viikolla tilailemassa tavaraa risseltä joten sen sais siihen samaan pakettiin.
Manta B 2.2 TIC / Astra H STW
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Kososen Erkki teki taannoin hyviä imusarja-aihioita 2.2/2.4 kanteen. Olivat tosiaan aihiot, pienireikäiset. Eli työtä vaativat, jotta niiistä sai hyvät. Tällaiset oli 10 vuotta sitten mm. Kankaanmäen Jarin F-ryhmäläisessä Mantassa yli 220 hv:ta vaparikoneesta 69.8mm kampiakselilla.

Joistakin 2.0 imusarjoista sa tehtyä sopivat 2.2 kanteen, jos on alumiinihitsaustaidot tallessa pultin paikkaa joutuu ainakin muuttamaan. Näin oli tehty mm. Madmax ascossa (SRT-imusarjat, jotka on hyvän mittaiset ja aika suorat kanavat)

Mulla on ollut sekä lyhyet DBilakset 2.2 kannessa ja nyt on Kotasen Raunon kautta hankitut helkutin pitkät. Seuraavan koneen imusarjat tulee todennäköisesti pituudeltaan olemaan jossain em. välimaastossa.

Yrtin itse pari vuotta sitten hankkia Enemin 2.2 sarjoja moneen kertaan mm. Ekegrenille soittelin moneen otteeseen, mutta mistään niitä ei silloin löytynyt. Olisko nyt saatavuus parempi?

Tutun F-ryhmäläisessä Ascossa on Jenveyn sarjat ja kyllä niissä mittasopivuus on jonkin verran parempi kuin DBilaksissa. Suurin ongelma näissä 'valmiiksi' tehdyissä imusarjoissa on se, että kanavan koon mallina on käytetty imusarjan tiivisteen reikiä, jotka on kannen kanavan suuaukkoa suurempia ja näin ollen sopivuus suoraan paikoilleen on syvältä. Tosin täytöshitsaamalla ja kanavaa uudelleen muokkaamalla saa tehtyä.

termarikotelosta, omassa koneessa on rissen kautta hankittu DBilas kotelo, joka on osoittautunut tuplien+imusarjojen kanssa hyväksi hankinnaksi. Tilaa on kiristellä pultit kiinni ja ei ota kotelo sarjaan kiinni.
Ascona B -77 (226hv/259nm) ex 2.240l and next 2.8XXl (xxxhv/xxxnm), BMW 530 dA -00, Omega 2.0 16v -96
Vastaa Viestiin