DTI moottorin merkkivalon syy ?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jari
'Admiral'
'Admiral'

DTI moottorin merkkivalon syy ?

Viesti Kirjoittaja Jari »

Auto -98 DTH vectra. Moottorin merkkivalo syttyy noin 100 metrin ajon jälkeen kun auton käynnistää kylmänä. Sen jälkeen ei merkkivalo enää sammu millään konstilla, ennen kuin taas seuraavalla käynnistyksellä tuon pienen hetken.

Moottorinohjain heittää ilmeisesti varakäynnille ja autosta tulee laiska kuin p... Aamulla kun käynnistää kylmästä, kiihtyy nuo ensi metrit normaalin tuntuisesti.

Onko veikkauksia missä vika kun kyse EI ole ilmamääräanturista ?
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Yksi hehku pimeänä.
Jari
'Admiral'
'Admiral'

En ihan ymmärrä mitä tekemistä hehkuilla on sen jälkeen kun on ajettu 100 m tai niin kuin mulla että palaa vielä 50 km ajon jälkeen.

Kun hehkut oli rikki, paloi vikavalo noin sen aikaa kun piti vielä jälkihehkuttaa mutta sen jälkeen valo sammui. Eikä tosiaankaan vaikuttanut lämpimän koneen kiihtyvyyteen.

Kertokaahan jos olen väärässä tuossa hehku jutussa ja uusia ehdotuksia viasta.

PS noi HEKULIININ vikakuvaukset vois yhtä hyvin olla mun autosta. Tänään nimittäin oli enempi tuollainen HEKULIININ kuvaama aamu. Kun kierrokset tippui, vikavalo syttyi ja kun antoi kierroksia se sammui ja auto tuntui lähes normaalilta, hieman ehkä laiskalta kuitenkin.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Jari kirjoitti:PS noi HEKULIININ vikakuvaukset vois yhtä hyvin olla mun autosta. Tänään nimittäin oli enempi tuollainen HEKULIININ kuvaama aamu. Kun kierrokset tippui, vikavalo syttyi ja kun antoi kierroksia se sammui ja auto tuntui lähes normaalilta, hieman ehkä laiskalta kuitenkin.
Heitetäään nyt tähänkin nuo massamittari/alipaineviat. Tuo vikakuvaus on aikalailla samanlainen kuin EGR tukkimalla aikaansaatu. En sitten tosiaan tiedä mitä kaikkea tietoa kombinoidaan keskenään, mutta tyhjäkäynti/kevyt kuormitus vaikuttaisi esim. olevan se tilanne, jolloin odotetaan EGR:n avautumisesta aiheutuvaa paineenmuutosta imusarjassa. Jos EGR sattuisi olemaan niin maan perusteellisesti karstainen, ettei lisää kuraa pääse enää ylös, seurauksena olisi vikavalo. Tuommoisesta karstamäärästä varmaan seuraisi myös imukanavien sulkuläppien toimimattomuus ja ahtopaineanturin tukkeutuminen. Siis mutuna, joku noista voisi aiheuttaa tuon tapaisen vikavalon. Lisäarvailujen pohjaksi vikamuistista varmaankin saisi luettua jotain.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se vikakoodien luku vois auttaa, niin ei tarttis arvailla.

Jotenkin olin ymmärtäny, että tuo hehkuhomma vaikuttais viel ajossakin, mut en oo varma. En oo omaa DTI:tä saanu vielä edes käyntiin, että vois varmasti tietää tuollasista vioista. :lol:

Mut ilmamassamittari, ahtopainetunnistin linjalle ennemmin lähtisin.
Ilmeisesti olet vaihtanu uuden massamittarin...

Ahtopainetunnistinhan menee tukkoon siitä EGR:n möhnästä...
HEKULIINI
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja HEKULIINI »

Jälkihehku toimii kylmänä käynnistettäessä jonkin aikaa startin jälkeen ja jos hehku on pimeenä, niin polttaa vikavaloa(yks hehkuvika paljastui näin). Nykyisessä ongelmassani( vikavalo syttyy tyhjäkäynnillä) olen kääntymässä tuohon imusarjan tukkeutumisen aiheuttamaan häiriöön. Meinaan kun tuossa syksyllä vaihtelin suuttimien O-renkaita, niin imusarjan tukkoisuus oli melkoista, mutta jäi kiireessä putsaamatta. Tarttee ottaa kissa pöydälle ja napata vehkeet irti ja antaa putsinkia, noin niiku aluks... Tiedä mitä se tekee suorituskyvylle 8)
woof
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja woof »

alipaineventtiilit kunnossa? Niiden johdot/putket haurastuneet tai irronneet?
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Kiitokset kaikille avusta. Vika löytyi irronneesta alipaineletkusta tuolta raitisilmasuodattimen maastosta muovin alta.

Omituista oli se, että joka päivä oli tuon merkkivalon kanssa erilaiset oireet. 2 ekaa on tuossa jo kerrottu ja kolmantena merkkivalo sammui noin 2 kilometrin taajama ajon jälkeen eikä enää syttynyt yrittämälläkään. Ei edes 5 minuutin tyhjäkäynnin aikana joka aiemmin oli pommin varma konsti.

PS. Massamittari on uusittu joulukuussa.

Vois mun autossakin karsta kyllä tehdä kiusaa, vaimo lainas sitä kerran, kävi sillä kaupassa tuossa 100 000 km sitten :)
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Tämä karsta on parasta A-ryhmää, ei lähde ilmavirtauksen mukaan (onneksiko?), vaikka uuden muodostaminen olisi estetty 8)
Vastaa Viestiin