Jäykkä kytkin poljin?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

tapza_s kirjoitti:
Osku kirjoitti:Mie oon pistänyt sinne ihan CRC:tä... paitsi nyt viimeeksi aseöljyä :) (kestää hyvin pakkastakin) Alkoi taas kytkinpoljin kulkemaan paremmin.
Ainakaan tuohon f-astran vaijerille on hiukan hankala saada menemään mitään paksumpia voiteluaineita - kun on niin pieni rako siinä vaijerin ja kuoren välissä. :(
jos meikäläisen viestiin viittaat ni silocon spray on samallaista ku esim: aseöljy mut siihen ei lika tartu niin helposti...
hmm... voiteleekos tuo silikoni-litku metallista vaijeria hyvinkin? Siis jos tarkoitat ihan tavallista siliconi-spräytä, jolla voi vaikka kiillottaa kojelaudan - niin eikös se kuitenkin kuivu jonkin ajan päästä? :roll:
tapza_s
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

mulla ainakin vectrassa on sen vaijerin ymärillä semmonen muovi suoja... eli kun sitä ainetta laittaa kuoren ja vaijerin muovin väliin ni ei haihdu kauheen nopeesti, mut toi aine ei ainakaan kerää paskaa sinne...
Vectra A 2.0i -90 EX
BMW 320i -84 (perää odotellessa)
Audi a4 1.8T -96
Pinohiiri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Pinohiiri »

Täällä olis kans jäykkää kytkintä! :lol:
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Jep. Itelläkin on jäykkä, lineaarinen ja lyhyt. Siis kytkin :lol:

Mutta pidän sitä kyllä etuna koska lähdöt, varsinkin mäkilähdöt, on paljon helpompia, kun ei täydy nostaa metrin vertaa sitä jalkaa kunnes nappaa kiinni. Jäykkyyskin on hyvä sen takia, että jalkaa ei tosiaan täydy nostaa, vaan painaa vähemmän. Esim. Lähes kaikissa uusissa autoissa kytkin jalkaa täytyy nostaa jotta se kytkin tulee ylös, kun ne on niin kevyitä.

Kaikken ärsyttävin ominaisuus uusissa kytkimissä on se lepoasento. Eli kun kytkin on pohjassa, niin se on aivan olemattoman kevyt, jotta jalka ei väsyisi. No kun lähet sitä nostamaan, niin saat tosiaan nostaa jalkaa kunnes se yhtäkkiä jäykkenee, eli poistuu siitä lepoasennosta ja ottaa kiinni. Pari kertaa meinannu käydä hassusti tällästen kanssa kun on tottunut Vectran tasasen jäykkään kytkimeen.

Kyllähän siinä polvi joutuu koville jos joutuu sellasta ruuhkarynkytystä ajaan hissukseen, mutta ei nyt vielä ole osottautunu kovin kovaksi ongelmaksi...

Edit: Niin ja jos joku valittaa siitä, niin yleensä sanon: "Se kuuluu tähän Sport-varusteluun. Se on rallikytkin" :lol: :wink:
tapza_s
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Edit: Niin ja jos joku valittaa siitä, niin yleensä sanon: "Se kuuluu tähän Sport-varusteluun. Se on rallikytkin"
Oon aivan samaa mieltä... se on tietysti maku kysymys mistä tykkää ja mihin on tottunu. -(z)-
Vectra A 2.0i -90 EX
BMW 320i -84 (perää odotellessa)
Audi a4 1.8T -96
Pinohiiri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Pinohiiri »

ekto kirjoitti:Jep. Itelläkin on jäykkä, lineaarinen ja lyhyt. Siis kytkin :lol:
Lähes kaikissa uusissa autoissa kytkin jalkaa täytyy nostaa jotta se kytkin tulee ylös, kun ne on niin kevyitä.
Juu olen kanssa huomannu että uudemmissa autoissa varsinkin focuksessa on. saa sen koiven nostaa suuhun enneko kytkin on auki. :lol: Ja sitten kun ajaa jollain paksu pohjaisemmilla kengillä niin ei ees tiedä painaako sitä kytkin vai polkeeko tyhjää. :lol:
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

Osku kirjoitti: hmm... voiteleekos tuo silikoni-litku metallista vaijeria hyvinkin? Siis jos tarkoitat ihan tavallista siliconi-spräytä, jolla voi vaikka kiillottaa kojelaudan - niin eikös se kuitenkin kuivu jonkin ajan päästä? :roll:
voitelee hyvin, mutta kyseessä ei ole "koriste silikooni"
http://www.cc-company.fi/silikoni.htm
(tuota ei saa normaali kaupasta. mutta jotain vastaavaa)
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

tapza_s kirjoitti:mulla ainakin vectrassa on sen vaijerin ymärillä semmonen muovi suoja... eli kun sitä ainetta laittaa kuoren ja vaijerin muovin väliin ni ei haihdu kauheen nopeesti, mut toi aine ei ainakaan kerää paskaa sinne...
Minulla tuolla konepuolella näkyy kytkinvaijerissa semmonen muovisuojus vaijerin ja kuoren välissä - mutta se ei ole ole se liikkuva osa, vaan se metallinen vaijeri siellä sisällä silti liikkuu. Näin siis minun astrassa.
tapza_s kirjoitti:
Edit: Niin ja jos joku valittaa siitä, niin yleensä sanon: "Se kuuluu tähän Sport-varusteluun. Se on rallikytkin"
Oon aivan samaa mieltä... se on tietysti maku kysymys mistä tykkää ja mihin on tottunu. -(z)-
Jeps, kytkin saa minunkin puolesta olla jäykempikin - kunhan vaan vaijeri (jos semmonen on) kulkee hyvin...
ipa kirjoitti:voitelee hyvin, mutta kyseessä ei ole "koriste silikooni"
Linkki
(tuota ei saa normaali kaupasta. mutta jotain vastaavaa)
Jahas. Kai tuommoinen kestää kovia pakkasiakin?
Vastaa Viestiin