jostain olen kuullut että se olis ilmapumppu... Eikai kuitenkaan sähköturbo
Musta purnukka akun vieressä.
Musta purnukka akun vieressä.
Piti ihan ruveta kysymään että mikä se on se musta purkki akun vieressä... Tuossa V6 koneessa. Huutaa aika rumalla äänellä aina vähänaikaa kun kylmä kone käynnistetään...
Insignia B -19 1.6t
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8
Re: Musta purnukka akun vieressä.
Mitähän, jos sen virittäiskin puhaltamaan sinne imupuolelle...viljami kirjoitti:jostain olen kuullut että se olis ilmapumppu... Eikai kuitenkaan sähköturbo
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Turbo sana tulee sanasta turbine = turbiini. Tollaisen pakokaasuahtimen oikea nimitys on turbocharger joka käyttökielessä lyhennetty sanaan turbo.Jarzki kirjoitti:Turbo nimitys on käsittääkseni tullut lontoon kielen turbocharger sanasta, mutta voiko englannin kielessä turbocharger tarkoittaa myös remmi/ruuviahdinta? Jos ei, niin mikä sen nimi on?Antero kirjoitti:turbo on pakokaasuahdin.
edit: ainiin remmiahdinhan on blower (ainakin ns. kansankielessä)
Eikös remmiahdin oo supercharger?Jarzki kirjoitti:Turbo nimitys on käsittääkseni tullut lontoon kielen turbocharger sanasta, mutta voiko englannin kielessä turbocharger tarkoittaa myös remmi/ruuviahdinta? Jos ei, niin mikä sen nimi on?Antero kirjoitti:turbo on pakokaasuahdin.
edit: ainiin remmiahdinhan on blower (ainakin ns. kansankielessä)
Bmw 535 Turbo
-
jeppe jääkarhu
- 'Diplomat'

Hyvin on menny aihe hiljaa hivuten ot:n puolelle 

V6:sta ei oo tietoa, mutta mulle tuli akun vieressä olevasta mustasta purnukasta heti mieleen ohjaustehostimen säiliö. Ainakin X20XEV:ssä akun välittömässä läheisyydessä on o-tehostimen säiliö (musta purnukka) ja lisä-ilmapumppu kuskin puolella, puskurin reunan sisällä piilossa. Tiedä sitten kuinka päin tuossa V6:ssa onviljami kirjoitti:Piti ihan ruveta kysymään että mikä se on se musta purkki akun vieressä... Tuossa V6 koneessa. Huutaa aika rumalla äänellä aina vähänaikaa kun kylmä kone käynnistetään...
Juuh, ja sen tarkoitus olisi vähentää CO ja HC päästöjä.ekto kirjoitti:Niin siis Ecotekin puskee ilmaa pakosarjaan kylmällä ilmalla, jotta katalysaattori lämpenisi nopeammin.

Noidenkin eri "osien" sijainti riippuu tietysti mikä auto on kyseessä. Itselläni on X20XEV Vectrassa ohjaustehostimen säiliö jakopään kopan ja jäähdyttimen välissä, ja akku on suoraan kuskinpuolen etu-umpion takana.jeppe jääkarhu kirjoitti:Hyvin on menny aihe hiljaa hivuten ot:n puolelle
V6:sta ei oo tietoa, mutta mulle tuli akun vieressä olevasta mustasta purnukasta heti mieleen ohjaustehostimen säiliö. Ainakin X20XEV:ssä akun välittömässä läheisyydessä on o-tehostimen säiliö (musta purnukka) ja lisä-ilmapumppu kuskin puolella, puskurin reunan sisällä piilossa. Tiedä sitten kuinka päin tuossa V6:ssa onviljami kirjoitti:Piti ihan ruveta kysymään että mikä se on se musta purkki akun vieressä... Tuossa V6 koneessa. Huutaa aika rumalla äänellä aina vähänaikaa kun kylmä kone käynnistetään...
(Ei tosin ole tietoa, että missä mahtanee sijaita X20XEV Calibran akku?)
Lisäilmapumppu sijaitsee Vectrassakin siis kuskinpuolen etulokasuojan vieressä ja paikka on sama kaikilla moottorivaihtoehdoilla.
-
jeppe jääkarhu
- 'Diplomat'

Noh, tuosta kuvasta näkyy kuinka on X20XEV Calibran konehuoneessa romut sijoiteltu:ascona_c kirjoitti: Noidenkin eri "osien" sijainti riippuu tietysti mikä auto on kyseessä. Itselläni on X20XEV Vectrassa ohjaustehostimen säiliö jakopään kopan ja jäähdyttimen välissä, ja akku on suoraan kuskinpuolen etu-umpion takana.![]()
(Ei tosin ole tietoa, että missä mahtanee sijaita X20XEV Calibran akku?)
Lisäilmapumppu sijaitsee Vectrassakin siis kuskinpuolen etulokasuojan vieressä ja paikka on sama kaikilla moottorivaihtoehdoilla.

Viellä siitä KOVAÄÄNISESTÄ purkista! Onko tosi että se pitää niin kovaa ulinaa.
Ihmiset kattoo, kun aamusella lähtee liikkeelle pihalta autolla, kun veekuutonen jyrähtää käyntiin, ja sitten alkaa sellanen huuto;
kuin simpanssi föönais föönillä, missä on kuulalaakeri neliskanttisilla kuulilla
Ihmiset kattoo, kun aamusella lähtee liikkeelle pihalta autolla, kun veekuutonen jyrähtää käyntiin, ja sitten alkaa sellanen huuto;
kuin simpanssi föönais föönillä, missä on kuulalaakeri neliskanttisilla kuulilla
Insignia B -19 1.6t
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8