Kiitän etukäteen vinkeistä
Miten lähtee ratti irti Opel Astra F:stä ??? (Tosi ongelma)
Miten lähtee ratti irti Opel Astra F:stä ??? (Tosi ongelma)
Juu oon tuossa yrittänyt kaikki voimani käyttää ratin irroitukseen, että se on tahtonut melkein katketa keskeltä kahtia
, mutta turhaan
Oon myös yrittänyt jonkin moisilla ulosvetäjilläkin irroittaa sitä, mut ku ei taho oikeanlaista ulosvetäjää löytyä tähän tarkoitukseen
Eli olisi jollakin hyviä vinkkejä ratin irroitukseen?? Olen ajatellut et olisiko joku tai tehtaalla laittanut ratin kiinni jollakin hemmetin liimalla jota voisi yrittää kuumailmapuhaltimella lämmittää jne.. Tai onko jollakin vinkkejä et minkälainen ulosvedin ratin irroitukseen soveltuu?? Vai osaisikohan nuo Opel liikkeessä irroittaa ton ratin ja maksaisin sen irroituksesta sit vähintään 20€
Ei hyvä 
yleensä on auttanut, kun tekee sen kahdestaan siten, että toinen jynkyttää sitä rattia ja toinen naputtelloo siihen ohjausakselin päähän vasaralla. Huom. mutteri kannattaa jättää siihen akselin päähän kiinni, tai saattaa sattua kun/jos se ratti sieltä irtoaa. onnistuu se kyllä yksinkin.
"Haista hurri vittu" - Lurttinen
Itse olen lopettanut kokonaan tuon ratin irrottamisyritykset paikalla ollessaan. Akselin päähän hakkaamalla saa helposti jengan menemään pilalle, vaikka olisikin se mutteri siinä paikallaan. Lisäksi tuo irti lähteminen on muutenkin välillä todella työn takana.
Itse olen ottanut ratin ohjausakseleineen päivineen irti. Sitten kun ratti ja akseli ovat ulkona autosta, on ratti helppo tukea kunnolla jotakin vasten (esim. mattoteline) ja tämän jälkeen ratti kyllä irtoaa suht helposti akselista kun lyö akselin päähän.
Hieman enemmänhän tuossa ohjausakselin irroittamisessa on työtä, mutta säästää hermoja ja pysyvät osatkin ehjempinä.
Itse olen ottanut ratin ohjausakseleineen päivineen irti. Sitten kun ratti ja akseli ovat ulkona autosta, on ratti helppo tukea kunnolla jotakin vasten (esim. mattoteline) ja tämän jälkeen ratti kyllä irtoaa suht helposti akselista kun lyö akselin päähän.
Hieman enemmänhän tuossa ohjausakselin irroittamisessa on työtä, mutta säästää hermoja ja pysyvät osatkin ehjempinä.
Re: Miten lähtee ratti irti Opel Astra F:stä ??? (Tosi ongel
Searchilla olisi löytynyt juttua tuosta mutta kerrotaan nyt lyhyesti. kuumailmapuhallin käteen ja lämmittelemään.. mahdollisimman vähän tottakai sitä rattiakseli.. laita penkki silleen että voit jaloilla kiilata rattia itseesi päin. sitten vain lämmittelet ja jaloilla painat niin pitäisi kolahtaa ratti mutteria vasten. nuo hakkaussysteemit vievät vaan hermoja eikä ainakaan omegasta lähtenyt ratti vaikka kuinka hakkasiSkelektor kirjoitti:Juu oon tuossa yrittänyt kaikki voimani käyttää ratin irroitukseen, että se on tahtonut melkein katketa keskeltä kahtia, mutta turhaan
Oon myös yrittänyt jonkin moisilla ulosvetäjilläkin irroittaa sitä, mut ku ei taho oikeanlaista ulosvetäjää löytyä tähän tarkoitukseen
Eli olisi jollakin hyviä vinkkejä ratin irroitukseen?? Olen ajatellut et olisiko joku tai tehtaalla laittanut ratin kiinni jollakin hemmetin liimalla jota voisi yrittää kuumailmapuhaltimella lämmittää jne.. Tai onko jollakin vinkkejä et minkälainen ulosvedin ratin irroitukseen soveltuu?? Vai osaisikohan nuo Opel liikkeessä irroittaa ton ratin ja maksaisin sen irroituksesta sit vähintään 20€
Ei hyvä
Juu CRC:tä peliin jossei kuumailmapuhaltimella lähde.. luultavasti kuitenkin lähtee. eikös se ratti jotain alumiiniseosta ole -> laajenee huomattavasti nopeammin kuin rattiakseli..Kaitzu kirjoitti:Yhtenä konstina voi käyttää myös CRC:tä jolla ainakin itseltä yhen ratin saanut kohtuu kivutta irti.
Eli mutteri pois ja suihkimaan parina päivänä niin eiköhän se sieltä irtoa...
- R.Lehtinen
- 'Diplomat'

Lähtee aivan takuuvarmasti irti, kun istut kuskin penkille, molemmilla käsillä ratin ylä osasta kiinni, painat rattia polvilla hiukan ylöspäin ( aika lujaa) ja kiskaset voimalla siittä ylhäältä, missä kädet ovatkin jo..kyllä lähtee! Ei tarvi vasaroita eikä muitakaan työkaulja 
Audi A4 TDi S-Line
KTM SX 250 -08
KTM SX 250 -08
No kun tuon olen tehnyt jo noin 100 kertaa
Mitä nyt olen kadetista ja asconasta rattia ottanut niin on lähtenyt suht kivuttomasti mutta tämän kanssa pari päivää tapellut ja alkaa usko loppua. Tosiaan on lämmitetty, hakattua, vedetty, kiroiltu välillä, hakattu taas jne. ja ei hievahdakkaan. Mutta pitää vielä mennä nykimään jos lähtis tai toivoa että lentäny itekseen paikaltaan.
E: Ja taas kävin hetken nykimässä sitä, tiukassa on. Minkäs laista ulosvetäjää vois kokeilla kun vissiin semmoisellakin jotkut noita irrottaa. Parilla ulosvetäjällä jo koitin mutta niitä ei saa oikeen kiinni tuohon mitenkään.
E: Ja taas kävin hetken nykimässä sitä, tiukassa on. Minkäs laista ulosvetäjää vois kokeilla kun vissiin semmoisellakin jotkut noita irrottaa. Parilla ulosvetäjällä jo koitin mutta niitä ei saa oikeen kiinni tuohon mitenkään.
Tehty jo noin
Oli se mutteri siinä huulilla ja semmonen tappi siihen ja sitä taottiin+ratin nykiminen, ei auta. Mulla on vaihde päällä ja käkkäri myös ja rattia nykiessä tuntuu että auto vaan melkeen liikkuu mutta ratti ei
Kadetista kun kerran otin rattia niin löysäsin vaan pultin ja nykäsin niin läks mutta tämä alkaa jo olla aika hankala tapaus. Tuota on ennenkin koitettu ottaa kun rupesin ite purkamaan niin yllärillä mutteri oli vaan huulilla ja oikein taotun näköinen ja kierteet rullalla. Oon siis ajellu ratti "tyhjän päällä" koko ajan ja eihän tuo ole matkan varrellakaan irronnut. Näyttäs että ne boorit on jotenkin paskana mutta kuitenkin ratti on oikein siinä kiinni, tätä hankala selittää mutta kuitenkin.
Itse hakkasin astrassa kanssa,sitte aloin turhautuakkin jo ja ruiskasin crc:tä sinne ja jätin mutterin huulille.
Taisin käydä syömäs ja jatkoin hommia,niin kas ratin akselin jousi oli työntänyt omalla voimalla ratin pihalle.
Ei se vaadi kuin suuren moskan jolla napauttaa,turha siin millään pajavasaralla heilua,ei mee kuin akselista kierteet.
Taisin käydä syömäs ja jatkoin hommia,niin kas ratin akselin jousi oli työntänyt omalla voimalla ratin pihalle.
Ei se vaadi kuin suuren moskan jolla napauttaa,turha siin millään pajavasaralla heilua,ei mee kuin akselista kierteet.
-Turbo Calibra 4*4
-Vectra 2000 4*4
-Astra coupe bertone 2.2
-Vectra 2000 4*4
-Astra coupe bertone 2.2