A Omegassa ei tarkene...
Kylmä on kuin ryssän helvetissä. Lämppärin kenno on juuri vaihdettu, nesteet on vaihdettu, termari on vaihdettu ja järjestelmä on ilmattu. Moottorin lämmöt on normaalit ja lämppärin kennolle tulee kyllä ihan kuumaa vettä, tuntee kennon putkista ja yllättävän kuumana se myöskin sieltä kennosta poistuu. Tuntuu siltä kuin ilman sekaan tulisi "raakaa" ulkoilmaa. Miten omegan lämppärijärjestelmä oikein toimii? Kohta pitää nuotio tehdä lattialle.
Veikkaan myös tuota läppää, joka määrää kuinka paljon ilmaa menee kennon läpi ja kuinka paljon ohi. Itsellä on tuo ilmastoidun mallin puhallin ja lämmintä tulee myös keskeltä. Kennosto on muuten aivan pirun hankalassa paikassa tuossa ilmastointi mallissa. Sulla varmaan sitä läppää ohjataan vaijerin avulla? Onko vaijeri varmasti kiinni molemmista päistä? ja jos on niin välittyykö ohjaus läpälle asti vai onko joku muovilärpäke katkennut?
Jos kiertovesipumpulla tarkoitetaan konehuoneessa oikeassa iskaritornissa olevaa "muovista sirittäjää" niin siellä semmoinen kyllä on. Toiminnasta en muuta tiedä kuin sen että pitää ääntä. Voisiko tuon kyseisen pumpun kenties poistaa kokonaan, pistää letkut suoraan kennoon? Eihän kaikissa autoissa ole tuollaista pumppua? Mistäs kohtaa tarkistan kyseisen lämmönsäätelyläpän? Onko kyseessä lämmönsäätövivusta lähtevä vaijeri, siis kylmä/kuuma säätö? Sulkeeko tämä kennolle tulevan ulkoilman silloin kun se on kuuman ääriasennossa? Kiitos jo etukäteen? Lähden tästä pukemaan pilkkihaalaria päälle ja ajelemaan kotia päin. Pysyis edes kotimatkan kaljat takapenkillä sulina. 
Itsellä oli sama ongelma > vika kiertovesipumpussa. Ks topic aihesta.
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 8&forum=10
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 8&forum=10
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Kyllä omegassa tulee hiki vielä -25 pakkasilla,jos asiat on kunnossa.
Se sähköinen kiertovesipumppu alkaa vanhemmiten pitämään meteliä.
Siellä oli muistaakseni jossain keskivaiheilla pumpun rungossa jotkut holet,joista sai suihkutettua synteettistä sprayvaseliinia ja alkaa taas wörkkimään ja loppuu valittava ääntely ja kiertokin paranee.Mulla on varalle olemassa Webastosta otettu ihan samanlainen pumppu,jos vanha leviää.
Lämpötilan säätövipu ja sen takaiset systeemit ainakin mulla takkuaa,joskus kesällä ei meinaa saada heti vilpoista ilmaa.Varmaan voi jollakin takuta toiseenkin suuntaan,eli ei puhalla kuumaa.
Nyt mulla on uus termari ja kuparinen lämppärikenno. Lämmöt nousee yli 90 asteen mittarissa ja on kuin saunassa+kaikki lasit pysyy kirkkaana farmarissa
Siellä oli muistaakseni jossain keskivaiheilla pumpun rungossa jotkut holet,joista sai suihkutettua synteettistä sprayvaseliinia ja alkaa taas wörkkimään ja loppuu valittava ääntely ja kiertokin paranee.Mulla on varalle olemassa Webastosta otettu ihan samanlainen pumppu,jos vanha leviää.
Lämpötilan säätövipu ja sen takaiset systeemit ainakin mulla takkuaa,joskus kesällä ei meinaa saada heti vilpoista ilmaa.Varmaan voi jollakin takuta toiseenkin suuntaan,eli ei puhalla kuumaa.
Nyt mulla on uus termari ja kuparinen lämppärikenno. Lämmöt nousee yli 90 asteen mittarissa ja on kuin saunassa+kaikki lasit pysyy kirkkaana farmarissa
Mistä olet ostanut kuparisen lämppärin kennon?On 2003-02-01 11:27, Megaman wrote:
Kyllä omegassa tulee hiki vielä -25 pakkasilla,jos asiat on kunnossa.
On 2003-01-31 14:12, antzu wrote:
Veikkaan myös tuota läppää, joka määrää kuinka paljon ilmaa menee kennon läpi ja kuinka paljon ohi. Itsellä on tuo ilmastoidun mallin puhallin ja lämmintä tulee myös keskeltä. Kennosto on muuten aivan pirun hankalassa paikassa tuossa ilmastointi mallissa. Sulla varmaan sitä läppää ohjataan vaijerin avulla? Onko vaijeri varmasti kiinni molemmista päistä? ja jos on niin välittyykö ohjaus läpälle asti vai onko joku muovilärpäke katkennut?
Saman huomasin omassa ilmastoidussa (?) omenassa eli lämmäntä tulee myös keskeltä, yritin saada autoon kylmempää ilmaa muttei onnistunut (ilmastoinnin freonit on kadonneet)... tuli vaan lämmintä... täytyy silti tutkia ompun lämmityslaitteem vivustot kunhan kerkii...
Missäs muuten antzu (tai muut) tos 3 litrases sijaitsee toi kiertovesipumppu ?
<font size=-1>[ This Message was edited by: marcopel on 2003-02-02 17:02 ]</font>
Tuosta läppähommasta en tiedä juuri mitään, mutta se kiertovesipumppu tuntuisi olevan periaatteessa ihan turha. Itsellä nimittäin omassa omenassa rupes se pumppu vuotamaan ja korvattiin se sitten suoralla letkulla (uus pumppu maksaa 170 ekua
niin auto on silti yhtä lämmin kuin ennenkin. No, ehkä tyhjäkäynnillä tulee aavistuksen verran viileämpää ilmaa, mutta silti ei voi sanoa että kylmä tulisi missään vaiheessa (jopa +25 lämpötiloja).
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti: