Huomion arvoinen näkökulma jakopään hihnan katkeamiseen...
Huomion arvoinen näkökulma jakopään hihnan katkeamiseen...
Mieleeni putkahti sellainen ajatus hihnan kateamisesta kun olen lueskellut näitä keskusteluja. Tuntuu olevan yleinen ongelma ainakin X20XEV koneissa, lie varmasti muissakin.
Rupesin pähkimään että jos kerran tulpanjohdotkin haurastuu jatkuvan kosketuksen öljyn kanssa, niin miksei hihnojen katkeamisen syy olisi sama. Omassa myllyssä on vaihdettu 35 tkm sitten hihna ja vk:n tiivisteet ja vuotaa öljyä jo kuin seula... Kahteen tulppaan ja varsinkin hihnan puolelta sitä tulee runsain määrin... Öljyn vaihdon jälkeen pääsin vain 3tkm kun oli jo öljyt loppu koneesta.
Tämä on vain ajatus eikä perustu sen kummempaan asiantuntemukseen kumiseoksista mitä tulpanjohdoissa ja hihnoissa käytetään, että haurastuuko mikäkin millä tavoin. Ainakin noita öljyvuotoja tuntuu olevan vähän joka myllyssä, enemmän kuin äkkisälteen olen muiden automerkkien koneissa nähnyt...
Mielipiteitä kansalaiset. Säästyisikö konevaurioilta jos vaihtaisi vk:n tiivisteen aina kun rupeaa tirskumaan liikaa öljyä, ainakin sytytysjärjestelmän vaurioihin auttaisi kummasti, miksei sitten hihnankin kohdalla. Myös olisi kiva kuulla käytännön tapauksia jos esim. hihnan vaihto on mennyt aivan liian myöhään, onko silloin kone vuotanut öljyä vai ei... ja niissä tapauksissa kun hihna on katkennut ennen aikojaan, onko silloin ollut jo pidemmän aikaan öljyvuotoa...
Rupesin pähkimään että jos kerran tulpanjohdotkin haurastuu jatkuvan kosketuksen öljyn kanssa, niin miksei hihnojen katkeamisen syy olisi sama. Omassa myllyssä on vaihdettu 35 tkm sitten hihna ja vk:n tiivisteet ja vuotaa öljyä jo kuin seula... Kahteen tulppaan ja varsinkin hihnan puolelta sitä tulee runsain määrin... Öljyn vaihdon jälkeen pääsin vain 3tkm kun oli jo öljyt loppu koneesta.
Tämä on vain ajatus eikä perustu sen kummempaan asiantuntemukseen kumiseoksista mitä tulpanjohdoissa ja hihnoissa käytetään, että haurastuuko mikäkin millä tavoin. Ainakin noita öljyvuotoja tuntuu olevan vähän joka myllyssä, enemmän kuin äkkisälteen olen muiden automerkkien koneissa nähnyt...
Mielipiteitä kansalaiset. Säästyisikö konevaurioilta jos vaihtaisi vk:n tiivisteen aina kun rupeaa tirskumaan liikaa öljyä, ainakin sytytysjärjestelmän vaurioihin auttaisi kummasti, miksei sitten hihnankin kohdalla. Myös olisi kiva kuulla käytännön tapauksia jos esim. hihnan vaihto on mennyt aivan liian myöhään, onko silloin kone vuotanut öljyä vai ei... ja niissä tapauksissa kun hihna on katkennut ennen aikojaan, onko silloin ollut jo pidemmän aikaan öljyvuotoa...
oma x30xe vuotaa kampuran etustefasta, ja öljypohjasta kuin seula, kohta on hihnan tunnit täynnä ja vaihto edessä, täytyy tutkia sitten että onko öljyä päässyt minkä verran jakohihnalle. Ilmeisesti ei kovin paljoa kun on vaihtovälin melkein kestänyt KOP KOP KOP
stefa ja öp menee vaihtoon samalla.
stefa ja öp menee vaihtoon samalla.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
Toinen varmaan mitä ei monesti katsota on vuodet. Moni katsoo vain kilometrejä hihnan vaihdossa ja unohtaa että on vuodet tullut täyteen ja poks hihna katkeaa. Olen kuullut esimerkin kun auto oli uus 1.6 ja sillä ajettu vain 50 tkm ja hihna meni poikki. Sit tiedustelin et montako vuotta heillä oli ollut auto sanoivat että 5 vuotta. Minä olen ´sitä mieltä että vuodet tuli täyteen ja sen takia katkesi hinha. Suomessa on kumminkin niin vaihteleva ilmasto -30-+30 C että sekin rasittaa hihnaa omalta osaltaan on syytä ottaa huomioon. Olen ollut siinä käsityksessä että maks 4 vuotta tai 60 tkm ja sit hihna vaihtoon. Sanokaa toki jos ihan hakoteillä olen 
Ite ostin Astraan jakopää paketin joka koostui alkuperäisistä osista ja siinä hihnapaketin päällä oli merkintä milloin hihna menee vanhaksi. Hihna oli tuore ja muistelisin että n.2vuotta oli päiväykseen aikaa...1st Opel kirjoitti:Toinen varmaan mitä ei monesti katsota on vuodet. Moni katsoo vain kilometrejä hihnan vaihdossa ja unohtaa että on vuodet tullut täyteen ja poks hihna katkeaa. Olen kuullut esimerkin kun auto oli uus 1.6 ja sillä ajettu vain 50 tkm ja hihna meni poikki. Sit tiedustelin et montako vuotta heillä oli ollut auto sanoivat että 5 vuotta. Minä olen ´sitä mieltä että vuodet tuli täyteen ja sen takia katkesi hinha. Suomessa on kumminkin niin vaihteleva ilmasto -30-+30 C että sekin rasittaa hihnaa omalta osaltaan on syytä ottaa huomioon. Olen ollut siinä käsityksessä että maks 4 vuotta tai 60 tkm ja sit hihna vaihtoon. Sanokaa toki jos ihan hakoteillä olen
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Siinäpä se sitten tulikin että kannattaa katsoa myös aikaa. Tuo oli kyllä uutta että hihnassa päiväys. Hyvä tietää. Luulen että monella jolla hihna mennyt poikki ennen aikojaan voi perimmäinen syy löytyä hihnan iästä ei niinkään kilometreistä. Tämä ajattelu puhuisi puolestaan siitä ettei se jakopää sen heikompi ole kuin muissakaan ecotykeissä. Miten lie sitten kun ostaa tarvikkeena ja hihna voi olla ollut varastossa jo tovin. Liekkö niissä sitten päiväystä..ei tullut itse niin tarkkaan katsottua viimeksi kun vaihdon jakopään kilkkeet.Ite ostin Astraan jakopää paketin joka koostui alkuperäisistä osista ja siinä hihnapaketin päällä oli merkintä milloin hihna menee vanhaksi. Hihna oli tuore ja muistelisin että n.2vuotta oli päiväykseen aikaa...
samaa mieltä... kertoohan se jotain jakopään hieman pieleen menneestä suunnittelusta jos 120tkm suosituksesta on jouduttu puoleen tiputtamaan... mutta näin se taitaa olla nykyautoissakin, meneekö osien laatu aina vaan heikommaksi, ja täten vaurioitten korjaaminen aina vaan kalliimmaksi...-jupe- kirjoitti:Eli opelilla kannattaa ajaa se 30tkm vuoteen, niin on sitten merkkiliikkeen 2v osatakuu vielä voimassa.