Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
eli käynti vika jatkuu.käytin auton testerissä.ni testeri näyttää et ruisku haluaa pitää tyhjäkäynnin 1300rpm vaikka ohje arvo on 530-680rpm.ei kellään ois ehdotuksia mikähän vois olla syy? vikakoodeja se ei näytä ollenkaan ja asentajakin nostaaa käsiä pystyyn et mikä on vikana.olisi myös mukava tietää mikä on sytytys ennakko omegassa tyhjäkäynnillä kun autodatakaan ei sitä anna.tyhjäkäynti moottori on vaihdettu uuteen tuloksetta.
rupee meneen hermot ton auton kanssa kun ei osaaa sähkökorjaajakaan sitä korjata ja joka puolelle saa olla kantamassa kottikärryllä rahaa!! niin sen vuoksi jos joku pystyy auttaan asiassa ja antaa ratkasevan vihjeen onkelmaan ni korvaan sen kyllä!!! (kuulostipas poliisi teeveeltä )
niin autohan oli opel omega 2.5 v6 -95.
t:ville
-ainiin yleeensä kun käännät rattia tai laitat ilmastoinnin päälle ni auton tyhjä käynti kierroksethan nousevat hieman.mutta tässä tapauksessa kierrokset laskevat sen noin 300rpm,eli se toimii jostain syystä vähän niinkuin väärimpäin.
ainiin yleeensä kun käännät rattia tai laitat ilmastoinnin päälle ni auton tyhjä käynti kierroksethan nousevat hieman.mutta tässä tapauksessa kierrokset laskevat sen noin 300rpm,eli se toimii jostain syystä vähän niinkuin väärimpäin.
ECU ei toimi oikein,joko siitä syystä,ettei saa singnaalia kun moottorin kuormitus muuttuu tai itse ECU on osittain pimeenä,
tarkempaa tietoa ei minulla ole,mutta liekö mahdollista yrittää
ohjelmoida ECU uudestaan,,,,,merkkiliikkeessä.
Tai sitten siellä alipainepuolella vain joku pikku letku vuotaa ja
aiheuttaa tällaisen ongelman,,,kaikki on mahdollista.
ville s kirjoitti:
Heittämällä arvausta: koita onko imuvuotoja. Nehän selviävät parhaiten "krapulaisen työmiehen hiellä". Eli, jos ei löydy kunnon krapuladuunaria niin vaikka pilottia laitat sumuna imusarjaa ja letkuja päin; jos kiekat hyppää sumutuksen aikana on jossain imuvuotoa. Elä sitten niin paljoa sumuttele, että palokuntaa tarvitaan.
ecua on tutkittu ja pitäisi toimia oikein.imu vuotoa on tutkittu suihkuttelemalla vähän joka puolelle mu onneks ei oo viä palokuntaa tarvittu!! tarttee viä noita alipaine letkuja tutkia ja vois varata ajan viä imusarjan tiivisteiden vaihtoon ihan varmuuden vuoksi.saa samalla taas noi pikkusen vuotavat venakopan tiivisteet vaihtaa.
Sen imuilmavuodon ei tarvitse olla iso, kun se heittää tyhjäkäynnin ylös. Itse lähtisin vikaa metsästämään irroittamalla ja tutkimalla kaikki imusarjaan tulevat letkut/putket, vaihtaisin imusarjan tiivisteet ja putsaisin kaasuläppäkotelon, jotta läppä sulkeutuisi kunnolla.
Olen melkoisen varma, että on kyseessä imuvuoto. Meikällä oli eilen kaasuläppäkotelo irti ja jäi se eco-muovin tiiviste huonosti siinä imusarjan päällä(katkesi). Tyhjäkäynti huiteli 1100-1200-luona sen jälkeen. Ja siinä tapauksessa se laskee vähän, kun kytkee kuormitusta. Piti ihan käydä o-renkaita hakemassa repullinen ja laittaa se tiiviste kuntoon.
Olen aivan varma, että vikaa ei ole helppo löytää... ja siihen sitten varmuudet loppuu.
Itse tarkastaisin...
- Moottorin ja moottorin ohjauslaitteen virransyötöt ja maadoitukset huolellisesti.
- Pakokaasujen mittaus (mielellään ennen katteja), korkeat HC-päästöt viittaisi imuvuotoihin
- Imuvuotojen tarkastus (brakecleaner on hyvä ja halpa imuvuodon etsintäväline)
- Joutokäyntivakaimen ohjauspulssin leveys...
normaalia leveämpi pulssi => ohjainlaite haluaa korkean käyntinopeuden (tunnistin tiedot tai ohjainlaite vika)
normaalia kapeampi pulssi => ohjainlaite yrittää pienentää käyntinopeutta, mutta jostain tulee liikaa ilmaa (kaasuläppä, imuvuoto jne...)
- kaasuläpän sulkeutuminen
- kaasuläppäpotentimetrin toiminta
- ohjainlaite vikakin on mahdollinen, mutta aika monta mittausta tekisin ja pähkäilisin ennen osan tilaamista (varsinkin jos itse maksaja)
ville s kirjoitti:olisi myös mukava tietää mikä on sytytys ennakko omegassa tyhjäkäynnillä kun autodatakaan ei sitä anna.
t:ville
-ainiin yleeensä kun käännät rattia tai laitat ilmastoinnin päälle ni auton tyhjä käynti kierroksethan nousevat hieman.mutta tässä tapauksessa kierrokset laskevat sen noin 300rpm,eli se toimii jostain syystä vähän niinkuin väärimpäin.
Positiivistä, että reagoi ratin kääntöön ja ilmastointiin, mutta negatiivistä, että väärällä tapaa. Tämä kuulostaa pahasti ohjainlaite vialta.
Joutokäyntivakaimen ohjauspulssin leveyttä seuraisin oskilloskoopilla tai testerillä, kun kyseisiä toimintoja aktivoidaan.
Joutokäyntivakaimien virransyötön ja maadoituksen tarkastus.
auto on vieläkin pajalla imu vuotoo ei enää oo,nyt sai testeristä jo vika koodejakin.eli tyhjäkäyntimoottorilla liian alhainen jännite.ei ois vinkkiä mistä lähtis vikaa hakee tommoseen vikaan?
ville s kirjoitti:olisi myös mukava tietää mikä on sytytys ennakko omegassa tyhjäkäynnillä kun autodatakaan ei sitä anna.
Noissa ennakot on säädetty niin, että kone nakuttaa aina vähän ja nakutuksen anturien kautta säädetään ennakot sopiviksi eli niiden kanssa ei pysty kikkailemaan ainakaan vakioboksia käytettäessä.