Astra G nakuttaa pakkasella
Astrasta kuuluu outoa nakutusta hantinpuolen konetilasta pakkasella. Nakutus kuuluu kun painaa kaasua. Tyhjäkäynnillä ilmiötä ei synny. Astra on 99 vuoden Edit100 farkku. Mittarissa on 82000km. Nakutus on kuulunut nyt pari päivää. Ollut yli viistoista astetta pakkasta. Mistäköhän toi ääni vois johtua??
-mikko-
-
PatriOotti
- 'Senator'

-
FusionWolf
- 'Admiral'

Sama vamma B-vecussa. Jos on pakkasta 10 tai enempi, niin nakuttaa. tänään esim. ajoin 65km putkeen, jonka jälkeen pysähdyin valoihin. Valoissa painasin kaasua vaihteen ollessa vapaalla kuului konehuoneesta reilua nakutusta.On 2003-01-31 13:47, micco72 wrote:
Tarkennusta alkuperäiseen kysymykseen. Nakutusta tapahtuu vaikka koneella olis ajettu pari kymmentä kilometriä. Sen takia se ihmetyttää.
Öljyt on vaihdettu 1500km sitten (mobil 1 rally formula 5W-50). Lämpimällä nakutusta ei kuulu.
Siellä hantinpuolen konetilassa on joku outo pyöreä naputtava/naksuttava alipaineella (?) toimiva laite, ääni kuuluu voimakkaana kaasua painettaessa. Laitteen pituus n.4cm ja halkaisija ehkä reilu 3cm ja letkut molemmissa päissä, lähellä iskarin yläpäätä. Ihmettelin samaa omassa -00 1.8 Astrassa kovilla pakkasilla ja paikallistin "vian"=ominaisuuden tuohon laitokseen. Monesti on pitänyt käydä masterfitissä kysymässä, jotta mikä tuo on, mutta enpä vielä ole saanut aikaiseksi..
-
FusionWolf
- 'Admiral'

Justhan sanoin, että öljyt on vaihdettu 1500km sitten ja edellisestä öljynvaihdosta oli 15 000km, jonka aikana kone oli syönyt öljyä, niin vähän, että mittatikusta sitä ei ainakaan mitenkään havainnut.On 2003-01-31 14:41, Signum wrote:
Tarkista ensiksi onko moottorissa öljyä!
edit: niin mainittakoon nyt vielä, että tuo 1500km tulee minun ajossa alta viikossa, joten aikaväli ei siis ole mikään suuri vaikka kilometrit on.
<font size=-1>[ This Message was edited by: FusionWolf on 2003-01-31 23:19 ]</font>
On muistaakseni aktiivihiilisäiliön tuuletusventtiili.On 2003-01-31 22:42, Mika wrote:
Siellä hantinpuolen konetilassa on joku outo pyöreä naputtava/naksuttava alipaineella (?) toimiva laite, ääni kuuluu voimakkaana kaasua painettaessa. Laitteen pituus n.4cm ja halkaisija ehkä reilu 3cm ja letkut molemmissa päissä, lähellä iskarin yläpäätä. Ihmettelin samaa omassa -00 1.8 Astrassa kovilla pakkasilla ja paikallistin "vian"=ominaisuuden tuohon laitokseen. Monesti on pitänyt käydä masterfitissä kysymässä, jotta mikä tuo on, mutta enpä vielä ole saanut aikaiseksi..

Tuli semmonen mieleen että jakohihnan kiristin on löysällä/kireällä ja naputtaa rajoitinta vasten?On 2003-01-31 10:12, micco72 wrote:
Astrasta kuuluu outoa nakutusta hantinpuolen konetilasta pakkasella. Nakutus kuuluu kun painaa kaasua. Tyhjäkäynnillä ilmiötä ei synny. Astra on 99 vuoden Edit100 farkku. Mittarissa on 82000km. Nakutus on kuulunut nyt pari päivää. Ollut yli viistoista astetta pakkasta. Mistäköhän toi ääni vois johtua??
-
FusionWolf
- 'Admiral'

Tuo vois päteä minun tapauksessa, koska jakohihna olisi pitänyt vaihtaa n. 10tkm sitten.On 2003-02-01 08:46, Rak wrote:Tuli semmonen mieleen että jakohihnan kiristin on löysällä/kireällä ja naputtaa rajoitinta vasten?On 2003-01-31 10:12, micco72 wrote:
-
PatriOotti
- 'Senator'

Edittasitki näköjää että kolisere myös 20km jälkeen. syy = jakohihna.
Käy ihmeessä nyt vaihattaa jos meet jo yli lukemia. Mutta ne joilla on kunnossa ja nakuttaa niin kiristäkkäpä sitä. Sillä itellä hävis ylimääräset kolinat. (Korjaamolla jätettiinn aluksi liian löysälle) Mutta tämmösillä pakkasilla kylmällä koneella naputusta edes turha ihmetellä.
Anssi
Käy ihmeessä nyt vaihattaa jos meet jo yli lukemia. Mutta ne joilla on kunnossa ja nakuttaa niin kiristäkkäpä sitä. Sillä itellä hävis ylimääräset kolinat. (Korjaamolla jätettiinn aluksi liian löysälle) Mutta tämmösillä pakkasilla kylmällä koneella naputusta edes turha ihmetellä.
Anssi
Jos se kuuluu vain pakkasella,se on todennäköiseti hiilisuodattimen tuuletus venttiili.Pyöreä jutikka ilmanputsarin päällä.Se on mangneetti venttiili ja aina kaasua painettaessa alkaa päästää bensahöyryjä koneeseen.Ääni koveenee jostainsyystä pakkasella,kun muoviosat kovenee.Venttiilin voi eristää jollain jos ääni haittaa.Sen voit mmyös testa pakkasella,kun toinen painaa kaasua ja toinen kuuntelee tuleeko ääni venttiilistä.Ääni kuuluu melko usessa Astrassa toisissa kovempaa ja toisissa hiljempaa.
No,jos oletetaan, että kysymys olisi aktiivihiilisäiliön venttiilistä, niin siihen voi vaikuttaa vaihtamalla säiliöltä venttiilille tulevan putken sileään/joustavampaan. Minä olen ko. putken vaihtanut ja ei kuulu nakutusta kovallakaan pakkasella. Opelin liikkeet tuntevat tämän ongelman ja sopivaa putkea löytyy (myös)heiltä.
Mutta nakutus voi johtua myös moniurahihnan ääntelystä pakasella (materiaalivika). Itse olen törmännyt tähän joskus - suurin piirtein kaikki muu käytiin ensi lävitse ja tietysti vasta viimeksi kokeiltiin uudella hihnalla (VAG:n asentajalta saadun vinkin ansiosta) ja nakuttava ääni hävisi.
Mutta nakutus voi johtua myös moniurahihnan ääntelystä pakasella (materiaalivika). Itse olen törmännyt tähän joskus - suurin piirtein kaikki muu käytiin ensi lävitse ja tietysti vasta viimeksi kokeiltiin uudella hihnalla (VAG:n asentajalta saadun vinkin ansiosta) ja nakuttava ääni hävisi.