vai miten onnistuu?... searchilla koitin hakea jo mutta enpä löytänyt mitään konkreettista...
F-astra 96 etujousien vaihto?
F-astra 96 etujousien vaihto?
katsastus sedän kanssa todettiin perjantaina että kuskinpuolen etujousi poikki
joutuukos tuota vaihtaessa irroittamaan kokonaan tolpan?
vai miten onnistuu?... searchilla koitin hakea jo mutta enpä löytänyt mitään konkreettista...
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
Saab 9-3 2.0T -99
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Juu tolpat irti vaan, ei ny välttämättä alapalloa tartte. Vetari voi istua pikkasen, itse onnistuin rikkomaan pyöränlaakerin kun ei ollu sopivaa ulosvedintä millä painaa vetari irti. mutta kyllä ne yleensä lähtee, kun muistaa jättää mutterin suojaks ettei takoa vetarin kierteet paskaks. Kannattaa olla tarkkana miten ne vaimenninkumit on asennettu, sieltä löytyy sellaiset U- muotoiset lovet jotka pitää olla tietyllä tavalla asennettuna. Muistaakseni eteen yhdellä puolella ja taakse toisella, nyt en todellakaan varma. Joten tarkkana kun purat ne pois. ja mikäli päädyt vaihtamaan ne ylävaimenninkumit, niin ei IKINÄ Motonetin Topran merkkisiä osia, saat niitä kaks laakereineen yhden alkuperäiskumin hinnlla. Vaihdoin omat viime syksynä ja jo nyt kuskin puoleinen kumi revenny niin että saas nähdä koska tulee tavarat kumin läpi.....
?????keltanokka kirjoitti:Juu tolpat irti vaan, ei ny välttämättä alapalloa tartte.
????????????????????? Siis tuohan lähtee nätisti, kun ensin irroittaa tolpasta alapallonivelenkeltanokka kirjoitti:Vetari voi istua pikkasen, itse onnistuin rikkomaan pyöränlaakerin kun ei ollu sopivaa ulosvedintä millä painaa vetari irti. mutta kyllä ne yleensä lähtee, kun muistaa jättää mutterin suojaks ettei takoa vetarin kierteet paskaks.
Ja jos joku on ne jo sotkenut, niin purista jousi nippuun ja laitat tolpan kasaan, niin näät siinä pyöritellessä, mikä on oikea asento.keltanokka kirjoitti:Kannattaa olla tarkkana miten ne vaimenninkumit on asennettu, sieltä löytyy sellaiset U- muotoiset lovet jotka pitää olla tietyllä tavalla asennettuna. Muistaakseni eteen yhdellä puolella ja taakse toisella, nyt en todellakaan varma. Joten tarkkana kun purat ne pois.
-
peitsamo85
- 'Senator'

milläs meinasit koko tolpan irrottaa jos ei alapalloa irrota??? eikös f-astroissa ole se ns. patruuna iskari... eli tolppa on samaa osaa olka-akselin kanssa johon alapallo tulee kiinni.....keltanokka kirjoitti:Juu tolpat irti vaan, ei ny välttämättä alapalloa tartte. Vetari voi istua pikkasen, itse onnistuin rikkomaan pyöränlaakerin kun ei ollu sopivaa ulosvedintä millä painaa vetari irti. mutta kyllä ne yleensä lähtee, kun muistaa jättää mutterin suojaks ettei takoa vetarin kierteet paskaks. Kannattaa olla tarkkana miten ne vaimenninkumit on asennettu, sieltä löytyy sellaiset U- muotoiset lovet jotka pitää olla tietyllä tavalla asennettuna. Muistaakseni eteen yhdellä puolella ja taakse toisella, nyt en todellakaan varma. Joten tarkkana kun purat ne pois. ja mikäli päädyt vaihtamaan ne ylävaimenninkumit, niin ei IKINÄ Motonetin Topran merkkisiä osia, saat niitä kaks laakereineen yhden alkuperäiskumin hinnlla. Vaihdoin omat viime syksynä ja jo nyt kuskin puoleinen kumi revenny niin että saas nähdä koska tulee tavarat kumin läpi.....
Ex Vectra Wagon Cdti. Ex Astra Wagon 1.6T. Ex Astra Gtc Opc. Ex Astra Gtc Turbo.
Joo! kiitoksia... täytyy varata sen verran aikaa että tekee kunnolla!
taidan samalla vaivalla heittää madallus-sarjan siihen!
mitäs työ suosittelisitte -35 - -40 madalluksella?
vai mahtaako jollain lojua tallin nurkassa käytettynä käypänen sarja?
taidan samalla vaivalla heittää madallus-sarjan siihen!
mitäs työ suosittelisitte -35 - -40 madalluksella?
vai mahtaako jollain lojua tallin nurkassa käytettynä käypänen sarja?
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Saab 9-3 2.0T -99
Saab 9-3 2.0T -99
miten hemmetissä saa pyöränlaakerin hajotettua tuossa hommassa
ja koko tolppahan pitää ottaa pöydälle kun on se patruunamalli, eli alapallokin irti ellei rupea tukivartta irrottaan
nii ja suattaa hieman helpommin vetarikin tulla pois kun alapallo on irti niin saa tolppaa vetästyy ulospäin. raidepää jos tuntuu olevan tiukassa eikä ulosvedintä ole niin irroita sisäpäästä. helppo homma.
2.0t Re85
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Kyllä vaan istuu vetarit niin maan perkeeleesti, viimeiset 5mm menee paikoilleen ihan vaan mutteria kiristämällä. Olen koittanut puhdistaa ne poorit oikein viimeisen päälle. Ei auta mitenkään, koivuhalolla ja moskalla olen ne irroitellu. Jollei tolpasta mutteri pahasti kiinniruostunut niin kylä lähtee tolppa paikoillaan, mallia isolla putkipihdillä kun vääntää ja toisella kiinni pitää. Mutta oikeassa olet juniori, on se paljon helpompaa kun ottaa tolpan kokonan poies ja kääntää ylösalas ruustukkiin, sillo kun ei tartte muuta kun sopivan pultin ja palaa rautaputkea.
-
Osku
Ei ole minullakaan ollut yhtään vetarit jumissa... minä laitan kuparirasvan siihen napamutterin kierteille ja poorille (käsittääkseni tarkoitit sillä sitä vetarin päätä?) ihan vetonivel-rasvaa, MoS:sia.JJunior kirjoitti:no sehän on sitten oikeasti jumissa ollut, ei ole koskaan kyllä tullut vastaan mutta kaikkihan on mahollista. ite yleensä sipasen kupari tahnaa siihen poorille niin ens kerran mukavempi irrotella.
nonniin...motonet rikastui jälleen tuli sitten hommattua uudet jouset ja alapallot(varuiksi) eteen ja jousipuristimet,sekä alapallojen/raidetangonpään ulosvetäjä....
enään ei puutu kuin koppa kaljaa ja viikonloppu niin homma on hoidossa
enään ei puutu kuin koppa kaljaa ja viikonloppu niin homma on hoidossa
Saab 9-3 2.0T -99
Saab 9-3 2.0T -99
-
Osku
Riippuen ulosvetimen mallista, sillä saattaa saada myös alapallon irti tolpasta. Kunhan ekaks löysää napamutterin, ja vetää vetoniveltä/-akselia hieman pois edestä. Hyvällä tuurilla ulosvedin saattaa mahtua ainakin osittain alapallon tapin päälle.
Ja sitä ulosvedintä ei kannata kiristää hampaat irvessä, ettei hajoa palasiksi. Vaikkapa hitaasti lisäät sen tiukkuutta, ja annat nivelen paukahtaa irti ihan "itsestään".
Mielestäni nuo alapallot kantsis pistää samalla uusiks... nopea & helppo homma - jos alkuperäset pallot, niin poraa ala tukivarren päältä niiteistä yläpuolen kannat pois (siis tolppa on jo irrotettu autosta tässä vaiheessa). Uudet tulee kiinni kolmella pultilla ja mutterilla (ja mahd. prikat mutterin puolelle).
Näin ollen tolpan saa takaisin autoon todella helposti kun kiinnität uuden alapallon ekaks tolppaan ja sitten vasta tolppa autoon. Yläpää ensiksi ja sitten sujautat alapallon alatukivarteen.
Itse olen nyt jälkeenpäinkin aina irrottanut alapallonivelen tukivarresta jos joudun koko tolpan irrottelemaan. Muuten tolpan takaisin laittaminen on aika kenkkua - tai sitten en vaan osaa.
Ja sitä ulosvedintä ei kannata kiristää hampaat irvessä, ettei hajoa palasiksi. Vaikkapa hitaasti lisäät sen tiukkuutta, ja annat nivelen paukahtaa irti ihan "itsestään".
Mielestäni nuo alapallot kantsis pistää samalla uusiks... nopea & helppo homma - jos alkuperäset pallot, niin poraa ala tukivarren päältä niiteistä yläpuolen kannat pois (siis tolppa on jo irrotettu autosta tässä vaiheessa). Uudet tulee kiinni kolmella pultilla ja mutterilla (ja mahd. prikat mutterin puolelle).
Näin ollen tolpan saa takaisin autoon todella helposti kun kiinnität uuden alapallon ekaks tolppaan ja sitten vasta tolppa autoon. Yläpää ensiksi ja sitten sujautat alapallon alatukivarteen.
Itse olen nyt jälkeenpäinkin aina irrottanut alapallonivelen tukivarresta jos joudun koko tolpan irrottelemaan. Muuten tolpan takaisin laittaminen on aika kenkkua - tai sitten en vaan osaa.
joo..ajattelinkin pistää noi alapallot samalla uusiksi kun alkuperäiset näyttävät olevan!! minkäkokoiset pultit ja mutterit kannattaa hommata?
ei tullut uusien pallojen mukana ainakaan?
Saab 9-3 2.0T -99
Saab 9-3 2.0T -99
-
Osku
Näet niitten pulttien oikean koon niistä uuden pallonivelen reijistä, joihin pultit tuleepi...zoomer kirjoitti:joo..ajattelinkin pistää noi alapallot samalla uusiksi kun alkuperäiset näyttävät olevan!! minkäkokoiset pultit ja mutterit kannattaa hommata?
Pulttien halkaisijat löytyykin kyllä tuoltakin (viimeinen minun reply sieltä): http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ight=poraa
Elikkä 10mm on kierreosan halkaisija.
Pituutta en muista, mutta sanoisin joku 35-40mm. Voithan halutessasi hommata pitempiäkin, ainahan niitä saa lyhennettyä.
Älä sitten poraa liian isolla terällä, ettei alatukivarren reijistä tule väljät!
Tosin ainakaan minun tapauksessani ei tarvinnut edes porata koko reikää läpi, vain se pelkkä niitin leveä kanta - näin ollen alkuperäiset reiät tukivarressa pysyivät muuttumattomina.
ps. Nämä kaikki siis olen kirjoittanut olettaen että 1.7D-astrassa on tismalleen samat tolpat & tukivarret, kuin 1.6NZ:ssakin.