Raketin jarrut kuumenee
Raketin jarrut kuumenee
Terve oi viisaat tietäjät,
Elikäs vuosmallia 90-olevat sedan kadetti on kyseessä ja taas se v*ttuilee meikäläiselle. Jarrut alkoi tuossa viikko sitten laahaamaan ja tällä hetkellä vika korjaantuu hetkellisesti kun humauttaa vasaralla eturenkaaseen (vanteeseen).
Viime kesänä tuli laitettua palat ja levyt uusiksi ja silloin huomasin että jarrumäntä oli "hieman" ruosteessa näkyviltä osin. Elikäs, mitäs te suosittelisitte viikonlopun remontiksi tehtävän, jottei enää tarvitsi ottaa löylyjä heittämällä lunta vanteelle 5km ajon jälkeen.
Itse mietin ihan jarrumännän vaihtoa, mutta kuinkas kova homma se sitten olisi ja auttaakos se nyt niin paljoa?? Toinen vaihtoehto mikä mielessäni on että repisin tiivisteen irti ja heittäisin teflonia tms rasvaa sinne väliin ja uuden tiivisteen tilalle.
Eli mitä te suosittelisitte tekemään ja olisiko kellään neuvoja noihin yllä mainittuihin operaatioihin??
Elikäs vuosmallia 90-olevat sedan kadetti on kyseessä ja taas se v*ttuilee meikäläiselle. Jarrut alkoi tuossa viikko sitten laahaamaan ja tällä hetkellä vika korjaantuu hetkellisesti kun humauttaa vasaralla eturenkaaseen (vanteeseen).
Viime kesänä tuli laitettua palat ja levyt uusiksi ja silloin huomasin että jarrumäntä oli "hieman" ruosteessa näkyviltä osin. Elikäs, mitäs te suosittelisitte viikonlopun remontiksi tehtävän, jottei enää tarvitsi ottaa löylyjä heittämällä lunta vanteelle 5km ajon jälkeen.
Itse mietin ihan jarrumännän vaihtoa, mutta kuinkas kova homma se sitten olisi ja auttaakos se nyt niin paljoa?? Toinen vaihtoehto mikä mielessäni on että repisin tiivisteen irti ja heittäisin teflonia tms rasvaa sinne väliin ja uuden tiivisteen tilalle.
Eli mitä te suosittelisitte tekemään ja olisiko kellään neuvoja noihin yllä mainittuihin operaatioihin??
Re: Raketin jarrut kuumenee
Ehkä olisi kumminki viisaampaa hioa se ruoste pois männästä esim. Autosolilla ja uusia tiivisteet. Ja jos siinä on uiva satula, niin kannattaa katsoa samalla liukutapitkin läpi ja vaihtaa niidenkin tiivisteet.celsius kirjoitti: Toinen vaihtoehto mikä mielessäni on että repisin tiivisteen irti ja heittäisin teflonia tms rasvaa sinne väliin ja uuden tiivisteen tilalle.
Haittana voi olla se, että jarrut voivat alkaa puoltaa, jos toinen puoli takertelee myös hieman (siis korjatun puolen mäntä (ja/tai satula) liukuu paremmin kuin korjaamaton puoli).
No viisaammat voi kertoa lisää
No tässä vähän ohjeita
-Pumppaa polkimella mäntää ulospäin
-Tuki jarruletku tai pönkkää esim. lankulla jarrupoljin penkkiin ettei nesteet valu pihalle
-Irroita satula autosta
-Laita satula ruuvipenkkiin ja irroita männän pölysuojus ja mäntä vaikka siirtoleukapiheillä. Rost offia perään jos on vähän tiukassa.
-Ota männän tiivisterengas pois sylinteristä
-Tutki onko männässä ja/tai sylinterissä pahoja syöpymiä
-Jos on nii uudetkaan tiivisteet enää paljoa auta->alkaa vuotaan.
-Jos on vain pintaruostetta eikä kummempaa syöpymää nii hio männästä ja sylinteristä ruosteet pois hienolla hiomapaperilla. Sylinteriin on oma hooninsaki olemassa.
-Uusi tiivisteet
-Käytä mäntää ennen asennusta esim. jarrunesteessä ja paina sisälle. Muistithan laittaa uuden tiivisterenkaan sylinteriin.
-Pölysuoja paikalleen.
-ATEN satulassa pitää huomioida vielä männän asento mutta luulen että sulla on Delcon satula.
-Satula paikalleen ja ilmaus (toivottavasti ilmausroppu aukeaa)
Siinä nyt noin suurinpiirtein. Toivottavasti oli apuja.
-Pumppaa polkimella mäntää ulospäin
-Tuki jarruletku tai pönkkää esim. lankulla jarrupoljin penkkiin ettei nesteet valu pihalle
-Irroita satula autosta
-Laita satula ruuvipenkkiin ja irroita männän pölysuojus ja mäntä vaikka siirtoleukapiheillä. Rost offia perään jos on vähän tiukassa.
-Ota männän tiivisterengas pois sylinteristä
-Tutki onko männässä ja/tai sylinterissä pahoja syöpymiä
-Jos on nii uudetkaan tiivisteet enää paljoa auta->alkaa vuotaan.
-Jos on vain pintaruostetta eikä kummempaa syöpymää nii hio männästä ja sylinteristä ruosteet pois hienolla hiomapaperilla. Sylinteriin on oma hooninsaki olemassa.
-Uusi tiivisteet
-Käytä mäntää ennen asennusta esim. jarrunesteessä ja paina sisälle. Muistithan laittaa uuden tiivisterenkaan sylinteriin.
-Pölysuoja paikalleen.
-ATEN satulassa pitää huomioida vielä männän asento mutta luulen että sulla on Delcon satula.
-Satula paikalleen ja ilmaus (toivottavasti ilmausroppu aukeaa)
Siinä nyt noin suurinpiirtein. Toivottavasti oli apuja.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
BMW 530 XD
Mulla teki syksyllä saman tempun eli jumi jarrusylinterin edestä raketista! Vitutus iski kun kortti häämötti parin päivän päässä, kaverin kans ajeltiin ja jarrun vikavalo alkoi palamaan. Parkissa tutkittiin että mikä vois olla ja mitään ei huomattu siinä sitten. Ajettiin mun kämpille ja vauhtia oli jossain vaiheessa reilusti ja matkaa muutama kilsa, sitten kun pihaan pysähdyttiin nii huomattiin että jarrulevy hehkuu punaisena ja vannekkin oli lämmennyt kivasti
sylinterihän se jumissa oli. Seuraavana päivän sitten saatiin auto ajamalla toisen kaverin talliin, ensin piti takoa jarrupalat irti levystä ja sitten matkalla jarrutella käsijarrulla-> muuten olis heti juminu taas... purettiin jarru ja hiottiin ruosteet pois ja kasattiin uudestaan ja hyvin on toiminut tähän päivään asti... ihme sinänsä 
Hiominen ja kumien vaihto on vain väliaikainen ratkaisu. Vähän ajan päästä on jarrut uudelleen jumissa tai vuotaa. Monesti on jarruista elämä kiinni liikenteessä. Kannattaako uhrata vippaskonsteihin aikaa. Voi ostaa tehdaskorjatun satulan, halvemman kuin uuden. Jos olet vaihtanut uudet jarrupalat ja jarrulevyt kannattaisi vaihtaa satulakin. Satuloiden hinta on vähempi kuin henkivakuutus vuodessa? Itselläni on kokemusta kuskin puoleisen pyörän lukkiutumisesta. Jos olisi tapahtunut valtatiellä, tuskinpa olisin tässä kirjoittamassa. Pitäkää jarruista huolta!

Vai että vippaskosteja. Noh miten sen jokainen haluaa ottaa. En ole kyllä väittänytkään että noilla konsteilla täydellinen tulee. Ovat varsin yleisiä korjaustoimenpiteitä. Ja taisin kyllä mainita ohjeissa että " Tarkista onko männässä ja/tai sylinterissä pahoja syöpymiä" Jos on niin sittenhän voi jo ostaa korjatun satulan tilalle. Mutta JOS ei sen kummempaa ole nii kyllä noilla pitäisi saada satula taas uuteen uskoon. Ex-kadettiin tehtiin Delcon jarruille sama homma kun ei syöpymiä ollu ja n.6 vuotta on kulunut josta puolet oli mulla eikä tehty niille mitään. Liukutappejahan joutuu aina joskus herkistää kun ovat vähän höpönpöpön systeemi.
Että semmosta...
Että semmosta...
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
BMW 530 XD
Osaako ne kaikki tehdä niin viimisen päälle että hyvä tulee? Voi tehdä karkealla hiomapaperilla myyntikuntoon tai todella hienolla kestävään kuntoon. En suosittele kellekään, kun ei tiedä onko jo edellinen omistaja miten monta kertaa tehnyt. Voi pahassa tapauksessa syyttömiäkin kuolla. Olin sukulaispojan kyydissä keväällä ja sanoin että jarrut vinkuu ja kehotin vaihtamaan paloja. Heinäkuussa lainasin autoa häneltä ja sain itse kokea mitä tapahtui kun kuskin puolen jarru hirtti kiinni. Palat oli ostettu, mutta ei keritty vaihtaa. Palasta loppui pinta ja metalli vasten metallia hitsautui kiinni. Valtatiellä olisi voinut mennä vastaantulevan kaistalle ja tulla ikävää jälkeä. Olen kokenut myös tilanteen kun jarrulevy hajosi kuskin puolelta suoralla tiellä vähän jarruttaessa. Tempaisi muuten rajusti. Onneksi pääsin nilkuttaen tutulle huoltoasemalle. Olin ostanut vanhan auton kaksi viikkoa aikaisemmin.
Sen jälkeen vaihdoin kummankin levyn ja satulat kumpaankin pyörään.
Niin, tai jos ei ite osaa tehä kyseistä operaatiota nii vie korjaamolle tai vaihtaa sitten sen koko satulan. Ei sitä aina tarvi olla kaikkia vaihtamassa uuten jos joku vähän ahistaa jossakin. Sen kyllä osaava jamppa pystyy silmämääräisestikin toteamaan sylinterin ja männän kunnon sekä kokeilemalla että kannattaako sitä ruveta enää korjaamaan vai täytyykö laittaa kokonaan uusi satula. Jarru palojen kuluneisuutta pitäisi kyllä tarkasti seurata eikä vaan ajaa loppuun asti. Sitten hitsas kiinni ja siinä sitä sitte ihmetellään. Jokainen voi näihin jarrujen kuntoon ite vaikuttaa tai olla vaikuttamatta ja ajaa vaan. Katsotaan sitten seuraukset. Järjen käyttö on kuitenkin sallitua kun puhutaan auton jarrulaitteista. Jos ei ole rahasta kiinni niin parempihan se on sitte ostaa korjattu satula. Vanhastakin voi vielä "ehkä" saada ihan toimivan pelin.
Huh huh. Takaisin leffan pariin...
Huh huh. Takaisin leffan pariin...
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
BMW 530 XD
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Tarkistat varmaan pyöränpulttien kireydenkin kerran päivässä ja vauhtipyörän pultitkin kerran kuussa?HH58 kirjoitti:Osaako ne kaikki tehdä niin viimisen päälle että hyvä tulee? Voi tehdä karkealla hiomapaperilla myyntikuntoon tai todella hienolla kestävään kuntoon. En suosittele kellekään, kun ei tiedä onko jo edellinen omistaja miten monta kertaa tehnyt. Voi pahassa tapauksessa syyttömiäkin kuolla. Olin sukulaispojan kyydissä keväällä ja sanoin että jarrut vinkuu ja kehotin vaihtamaan paloja. Heinäkuussa lainasin autoa häneltä ja sain itse kokea mitä tapahtui kun kuskin puolen jarru hirtti kiinni. Palat oli ostettu, mutta ei keritty vaihtaa. Palasta loppui pinta ja metalli vasten metallia hitsautui kiinni. Valtatiellä olisi voinut mennä vastaantulevan kaistalle ja tulla ikävää jälkeä. Olen kokenut myös tilanteen kun jarrulevy hajosi kuskin puolelta suoralla tiellä vähän jarruttaessa. Tempaisi muuten rajusti. Onneksi pääsin nilkuttaen tutulle huoltoasemalle. Olin ostanut vanhan auton kaksi viikkoa aikaisemmin.
No jos nyt jatketaan asialinjalla niin itse en kyllä kovin suurena terveysriskinä pidä jos joku vanhan jarrusatulan kunnostaa uusilla tiivisteillä sensijaan että vaihtaisi satulan uuteen. Huonoilla jarrupaloilla ja jumissa olevilla satuloilla ajaminen nyt onkin vähän eri asia. Mutta jos tosiaan laittaa uudet tiivisteet ja hioo männät hyväksi ja vielä remontin jälkeen kokeileen painaa jarrua paikallaan kaikin voimin eikä mikään paikka anna periksi niin ei kun kovaa ajoa vaan. Ja tietenkin kannattaa tarkistaa jarrunesteen pinta vähän ajan kuluttua että varmasti ei ole laskenut.
Muutenkin kannattaa aina joskus kokeilla painaa jarrua oikein voimalla paikallaan jos sattuu olemaan putket tai lekut huonossa kunnossa niin paljon parempi että hajoavat siinä paikallaan ollessa kuin liikenteessä.
Itselle kävi sillälailla että kun nykyisen kakkosauton ostin niin siihen sai vaihtaa loppujen lopuksi kaikki letkut ja putket kun aina kun sai yhden vaihdettua ja kunnolla polki niin läsähti poljin lattiaan.
Joo parempihan se on kun paikallaan poksahtaa letku kun ajossa esim. jos teet äkkijarrutuksen 100 km/h vauhdista. Omasta vecusta suikkalakki polki jarrua ku hullu dynamolla ja räjähti putki takaa. Noh, ei muutakuin ajokielto-lappu tuulilasiin ja takasin tallille. Oli vielä nii piilopaikassa se poikki menny kohtakin ettei sitä ois ees nähny kunnolla ennenkuin kostu paikat vuotokohdan läheltä. Tekasin sitte uuen putken pääsylinteriltä taakse asti ja hyvä tuli.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
BMW 530 XD