lisää tehoa helposti!!
Mikäli haluat kyseisestä moottorista enemmän tehoa(sen verran että eron huomaa), niin vaihda kaasutin vaikka vähän suurempaan weberiin. Toinen, mutta vähän työläämpi tapa on, että irroitat kannen ja kohdistat imusarjan kanteen sekä siistit kannen kanavat. Lisäksi voit käyttää kannen koneistamolla ja ottaa 1mm siivun pois. Kustannukset eivät ole suuret, koneistus, yläpään tiivistesarja ja nesteet. Omaa aikaa ja vaivaa tuohon kyllä kuluu enemmän kuin kaasuttimen vaihtoon, mutta kun se tehon kasvattaminen helposti on mahdotonta. Vapaavirtaussuodattimet ja putkiston vaihtaminen kannattaa unohtaa heti ja sijoittaa ne rahat vaikka tuohon kannen tekemiseen. Jos palataan tuohon putkistoon, niin sen takimmaisen äänenvaimentimen vaihto suoraan virtaavaan vaimentimeen voi olla ihan kannattavaa.
Ja lopuksi sytytys kohdalleen.
Oletin että moottori on 1.3S 2-kurkkuisella kaasuttimella(Varajet II tai Pierburg 2e3).
<font size=-1>[ This Message was edited by: thomas on 2003-02-03 20:50 ]</font>
Ja lopuksi sytytys kohdalleen.
Oletin että moottori on 1.3S 2-kurkkuisella kaasuttimella(Varajet II tai Pierburg 2e3).
<font size=-1>[ This Message was edited by: thomas on 2003-02-03 20:50 ]</font>
sekin on yksi pidemmälle menevän virityksen edellytys kuten tehoputkistokinOn 2003-02-03 22:55, C-karetti wrote:
mielestäni vapaavirtaussuodattimella ei ole mitään tekemistä virittämisen kanssa...
sitten kun tehoa alkaa tulemaan enemmän alkavat vakiot imu- ja pakosysteemi ahdistamaan
omaan koteloon asennettu vapaavirtaussuodatin ei paljoa vaikuta n 1-3hv, erillinen kuten Twister vaikuttaa usein enemmän jopa yli 5hv (2,0 moottorissa)
virittäminen on kuitenkin monen asian summa:
on paljon helpompi tehdä 10kpl 5hv muutosta kuin 1kpl 50hv muutosta
mm WRC ja F1 autoissa on aina vapaavirtaussuodattimet, useimmiten puuvillaiset koska ne virtaavat parhaiten
Kannattaa tutustua alan lehdissä tehtyihin testeihin ennenkuin kommentoi tuollaista. Monesti halvimmat 5-10 hevosta saa juuri putkistolla ja kartiosuodattimella. Suomikin on täynnä jarrupenkkejä joissa voi ihan omin silmin todeta muutosten vaikutukset. Testaus maksaa joitakin kymppejä nykyrahaa, putkisto ja putsari 100-600,- ja asennukset on helppo tehdä itse. Pääsääntöisesti ei tarvitse tehdä mitään säätöjä joten virittelyn makuun pääsee helposti. Bonuksena saa vielä pienemmän polttoaineen kulutuksen. Kansityökin pääsee kunnolla oikeuksiin vasta em. muutosten jälkeen. Jos nälkä kasvaa syödessä, niinkuin yleensä käy, voi sitten puuhata kaasarit, kannet jne.Vapaavirtaussuodattimet ja putkiston vaihtaminen kannattaa unohtaa heti ja sijoittaa ne rahat vaikka tuohon kannen tekemiseen.
Alkuperäinen kysymys koski 1.3S moottoria! Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyseisessä moottorissa ilmansuodatin ei ole se ensimmäisenä ahdistava tekijä. Ja sama pätee putkistoon, poislukien viimeinen vaimennin, kuten jo totesin. Eri asia on sitten jos jonkun turbo Subarun alkuperäinen putkisto ahdistaa. Nyt puhutaan Opelin OHC 1.3S moottorista.
Kyseisissä moottoreissa(kaikissa jotka olen nähnyt) on imusarjan ja kannen kanavien sovitus aivan kauhea. 2mm pykälä ei ole mitenkään harvinainen ja se on vielä siten, että kannen kanava on pienempi. Pelkkä kaasuttimen vaihto tuossa koneessa saa jo ihmeitä aikaan.
Vielä siitä vapaavirtaussuodattimesta:
Toki se on tarpeellinen siinä vaiheessa kun ilmansuodatin on ahdistava tekijä, mutta omaani 1.3S (kansi portattu ja laskettu, enemin nokka-akseli, viimeinen äänenvaimennin suora ja kaasutin weberin 2-kurkkuinen) ilmansuodattimen vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.
Sama ilmansuodatinelementti joka on 1.3S moottorissa löytyy myös omegan 1.8S mooottorista(en tiedä onko ollut suomen markkinoilla), joten tuskin se ihan heti tuota pikkumoottoria ahdistaa. Ilmasuodattimen kotelo on sitten jo eri asia.
Kyseisissä moottoreissa(kaikissa jotka olen nähnyt) on imusarjan ja kannen kanavien sovitus aivan kauhea. 2mm pykälä ei ole mitenkään harvinainen ja se on vielä siten, että kannen kanava on pienempi. Pelkkä kaasuttimen vaihto tuossa koneessa saa jo ihmeitä aikaan.
Vielä siitä vapaavirtaussuodattimesta:
Toki se on tarpeellinen siinä vaiheessa kun ilmansuodatin on ahdistava tekijä, mutta omaani 1.3S (kansi portattu ja laskettu, enemin nokka-akseli, viimeinen äänenvaimennin suora ja kaasutin weberin 2-kurkkuinen) ilmansuodattimen vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.
Sama ilmansuodatinelementti joka on 1.3S moottorissa löytyy myös omegan 1.8S mooottorista(en tiedä onko ollut suomen markkinoilla), joten tuskin se ihan heti tuota pikkumoottoria ahdistaa. Ilmasuodattimen kotelo on sitten jo eri asia.
Toki osasin lukea alkuperäisen kysymyksen. Sattumalta minulla on erikoisen paljon kokemusta tuosta moottorityypistä.
Minulla on yksi ehjä, alkuperäinen moottori, tehdäänkö testi.. jos kanavien kohdistuksella saa 1/2 siitä tehonnoususta joka saavutetaan kartiosuodattimen ja putkiston asennuksella niin saat minulta 1000 euroa. Jos taas ei, niin maksat vastaavan summan minulle. Häviäjä kustantaa tietysti muutkin kulut... Minulla on suodatin ja simonssin putkisto.. ja autokin joten mitään ei tarvitse ostaa.
Minulla on yksi ehjä, alkuperäinen moottori, tehdäänkö testi.. jos kanavien kohdistuksella saa 1/2 siitä tehonnoususta joka saavutetaan kartiosuodattimen ja putkiston asennuksella niin saat minulta 1000 euroa. Jos taas ei, niin maksat vastaavan summan minulle. Häviäjä kustantaa tietysti muutkin kulut... Minulla on suodatin ja simonssin putkisto.. ja autokin joten mitään ei tarvitse ostaa.
No jopas!
Muistan lukeneeni ilmansuodattimen vaihdosta 1.3S moottoriin tehotestin. En muista oliko webissä vai lehtiartikkeli, kun siitä on jo pari vuotta aikaa. Siinä testattiin K&N:n suodatinta. Ensin auto (astra, brittit asialla) ajettiin dynossa(täysin vakio) ja sen jälkeen K&N paikoilleen ja uusi veto. Tehon kasvu 0hp, väätöä taisi tulla alapäähän hiukan lisää. Ainoa huomattava asia oli makeat imuäänet.
Moottoreissa on tietysti eroja, mutta pelkällä imansuodattimen vaihdolla ei kyllä vakiomoottorissa huomaa eroa. Enemmän on merkitystä onko kaveri kyydissä. Sen viimeisen äänenvaimentimen vaihdolla voi olla vähän suurempi merkitys. Pakosarjan vaihdolla voi sitten jo vakiomoottoriinkin saada vähän keskialueen vääntöä lisää ja ehkä pari poniakin. Mutta tuo pakosarjan vaihto ei kuulu enää niihin halpoihin virityksiin.
Muistan lukeneeni ilmansuodattimen vaihdosta 1.3S moottoriin tehotestin. En muista oliko webissä vai lehtiartikkeli, kun siitä on jo pari vuotta aikaa. Siinä testattiin K&N:n suodatinta. Ensin auto (astra, brittit asialla) ajettiin dynossa(täysin vakio) ja sen jälkeen K&N paikoilleen ja uusi veto. Tehon kasvu 0hp, väätöä taisi tulla alapäähän hiukan lisää. Ainoa huomattava asia oli makeat imuäänet.
Moottoreissa on tietysti eroja, mutta pelkällä imansuodattimen vaihdolla ei kyllä vakiomoottorissa huomaa eroa. Enemmän on merkitystä onko kaveri kyydissä. Sen viimeisen äänenvaimentimen vaihdolla voi olla vähän suurempi merkitys. Pakosarjan vaihdolla voi sitten jo vakiomoottoriinkin saada vähän keskialueen vääntöä lisää ja ehkä pari poniakin. Mutta tuo pakosarjan vaihto ei kuulu enää niihin halpoihin virityksiin.