A Vectran antenni katolle

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
hapa88
'Kapitän'
'Kapitän'

A Vectran antenni katolle

Viesti Kirjoittaja hapa88 »

Minkälainen homma olis laittaa katto antenni tohon Vectraan ja onko kuuluvuudessa havaittavaa eroa?
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

suunnilleen näin.

ostat mieluisan anteenin
tutustut asennus ohjeeseen ja hankit sopivan poran ja muut työkalut
purat kattoverhoilua niin paljon että saat käden ja oikean työkalun anteenin kohdalle. (eli oven tiivisteitä, taka pilarin muoveja ja mahdollisesti "kauhukahvat")
mittaat anteenin paikan laitat palan teippiä kattopeltiin. mittaat anteenin paikan uudelleen ja laitat rastin teippiin. varmuuden vuoksi mittaat uudelleen. :roll:
varmistat että anteenin reikä tulee paikkaan jossa ei ole jäykisteitä kattopellin alla.
kun anteenin paikka on varmasti keskilinjalla pora käteen ja reikä peltiin. varot poraamasta reikää kattoverhoiluun. (levyn pala tms. väliin.)

sitten jaetaan mielipiteitä jatkosta.
toinen koulukunta sanoo että anteenin reikä pitää maalata että se ei ruostu. toinen taas laittaa vain vaseliiniä tai ruostesuoja-ainetta ja raaputtaa pellin sisäpinnalta maalin pois. koska anteeni pitää maadoittua kunnolla että se toimii tehokkaasti.

sitten vaan anteenin kasaus, mutterin kiristys ja piuhan veto radiolle.
takapilarin muovien alla alas ja kynnys listan ali kojelaudan taakse.
kannattaa katsoa onko sinne taakse jo vedetty uusi anteenijohto jolloin ei tarvitse muuta kun tiputtaa johto alas ja kytkeä piuha kiinni vanhaan johtoon. kannattaa katsoa ennen anteenin ostoa että tietää varata riittävän pitkän anteenipiuhan.

suurimmassa osassa 90-luvun opeleista on jo reikä valmiina katossa kiitos NMT villityksen. :roll: jolloin kannattaa kurkata millainen reikä siellä pellissä on ja ostaa anteeni valmiin reijän mukaan.

ai nii kuuluvuudesta.
kun ostat oikean anteenin niin kuuluvuus on taattu. unohda tarvike "hainevät " yms. alimittaiset kikottimet. :wink:
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
hapa88
'Kapitän'
'Kapitän'

Ok, kiitti hyvästä vastauksesta :) Kyllä mulla on jo jonkilainen reikä valmiina siellä aika takaosassa, meinasin että jos siihen koittas.. Mahtaakohan olla helppo purkaa tuota verhhoilua tuolta takapäästä niin että sen saa asennettua? Entä mitäkautta se piuha on paras viedä.. auto on viistoperä. Mahtasko onnistua sen kolmioikkunan ja takaoven ikkunan välissä olevan pilaria pitkin, kun siis puran ne muovit eka pois? Ja sitten kytken sen alkup. antennipiuhaan... Tekeeköhän noilla Bilteman antenneilla mitään? :D Siellä ois ollu niitä katto antenneja, joku VW tyyppinen missä ois vahvistinkin...hinta oli vaan aika kallis.. Että tuleekohan yhtähyvä kun ostan jonkun halvemman mallin ja kytken sinne johonki väliin sen vahvistimen..tartteeko ne muuten minkälaista virtaa?
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

5-ovisessa ei tainnu tarvita irroitta muuta kun se lista joka tule kattoverhoilun takaosaan. sitten sitä verhoilu pahvia saa jo taipumaa sen verran että käsi menee väliin. kun menee itse peräkonttiin kontalleen. (hattuhylly pois)

kadetissa minulla oli tämä ja toimi ihan hyvin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3042184520

vahvistimella varustettu toimii varmaan myös, mutta sille taitaa pitää vetää myös virta piuhat.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Hanskix
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Hanskix »

FM-Antennin katolle asennus on siinä mielessä huono, ettei saa tarpeeksi pitkää piiskaa ja jos on lyhyt piiska niin pitää olla vahvistin.
Itse olen muutamassa viimeisimmistä Opeleistani asentanut takalasinlämmittimeen sen FM-antennin. Kytkin pelkän antennipiuhan ja konkalla vaan erottanu sen keskijohtimen +12V:n tasajännitteestä, niin toimii sit kans se takalämppäri. Hyvin on kuulunu. No, kattoantenni voi olla tietty se tärkeä ulkonäkökysymys. Itse en laittaisi, varsinkaan jos porailla pitäis. Itse muutamia satoja reikiä (eri autoihin) :lol: kattoantenneille poranneena, tais olla silloin NMT-aikoina...
Vectra 2.5 Metrosport Sedan -00
Audi A4 2.0TFSI sedan -09
Vectra 2.2 Elegance Voyage -01(EX)
h
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja h »

Hanskix kirjoitti:FM-Antennin katolle asennus on siinä mielessä huono, ettei saa tarpeeksi pitkää piiskaa ja jos on lyhyt piiska niin pitää olla vahvistin.
Itse olen muutamassa viimeisimmistä Opeleistani asentanut takalasinlämmittimeen sen FM-antennin. Kytkin pelkän antennipiuhan ja konkalla vaan erottanu sen keskijohtimen +12V:n tasajännitteestä, niin toimii sit kans se takalämppäri. Hyvin on kuulunu. No, kattoantenni voi olla tietty se tärkeä ulkonäkökysymys. Itse en laittaisi, varsinkaan jos porailla pitäis. Itse muutamia satoja reikiä (eri autoihin) :lol: kattoantenneille poranneena, tais olla silloin NMT-aikoina...

Mites tuo takalasin lämppärikytkentä oikeen menee.
Antaisitko oikeen kunnon ohjeet... 8)
hapa88
'Kapitän'
'Kapitän'

Joo kiinnostas vielä tietää se kuuluvuus juttu, paraneeko? Jostain muistan lukeneeni että paras paikka antennille olisi keskellä kattoa, vaikka eihän se tulisi olemaan keskellä kattoa mutta katolla kummiski..
Hanskix
'Senator'
'Senator'

Paras paikka FM-antennille on mahdollisimman kaukana auton omista häiriölähteistä, (lue konehuoneesta) Tää keskellä kattoa juttu pitää paikkaansa silloin kun kyseessä on Radiopuhelin esim. GSM. Kun toi GSM tarvii laajan maatason, jonka tässä tapauksessa on auton kattopelti.
Kyllä se siellä katolla kuuluu jos vaan antenni on laadukas.
Tietty riippuu siitä ajeleeko maaseudulla, kaupungeissa toi on ihan riittävä.
Soittimien radioissakin on isoja eroja.
hapa88
'Kapitän'
'Kapitän'

Tarkennatko vielä onko kuuluvuudessa siis eroa alkup. antennin paikka vs. katto? Maaseudulla liikutaan.
Hanskix
'Senator'
'Senator'

Voithan kokeilla kumpaakin, kun sulla on kaksi antenninreikää. No tohon alkuperäisholeen taitaa olla vaikea löytää sopivaa istukkaa, kun on niin isokokonen reikä.
Radiotekniikka on joskus henkimaailman juttuja, eli paras tulos selviää kokeilemalla, jos löytyy aikaa ja pitkää pinnaa.
Optimaalinen varttiaallon piiskan pituus on 79cm.
Eli tämä pituus näyttää parhaimmalta auton takalokasuojassa.
Vastaa Viestiin