Astra (F)arkku 1.6 SE, ja liiallinen jano ja nykinä.IDEOITA?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

Astra (F)arkku 1.6 SE, ja liiallinen jano ja nykinä.IDEOITA?

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Ongelmana siis on -93 farkku astran janoisuus ja nykinä tasakierroksilla. Ostin auton reilu kuukausi sitten ja kulutus oli heti pilvissä. Omistuaikanani kulutus on ollut 7.9-10l/100 km.
Vaihdettuja osia:
-Imuputki, (imusarjan ja ilmanputsarin välissä)joka oli halki (vaikutti ehkä eniten kulutukseen)
-Ruiskun lämpöanturi
-Tulpanjohdot
- Suuttimien puhd.aine käytetty
ja tietysti tulpat ja ilmanputsari, Forte-pesukin tehtiin.

Kone käy äänekästi, eli suuttimet ja hihnat pitävät ääntä. Ihan nyt (ilmojen kostuessa) olen huomannut, että kone nykii 2000-2500 kierroksilla, miettien mennäkkö vai ei.

Onko teillä ideaa mitä seuraavaksi? Onko tämän koneen virranjakajassa uusittavia osia, joilla kulutukseen voisi vaikuttaa.

Kiitoksia infosta!!!

T: Onnellinen? opelisti
:-?

EDIT: Ajeltiin eilen pitkää matkaa, niin kone nykii 2000-n.2700/rpm alueella kun pitää kaasupoljinta kohdallaan, eli yrittää ajaa tasaisesti. Vika ilmenee erityisesti silloin kun pudottaaa vauhtia esim n.100kmh---80kmh.

Voiko tukkoinen pa-putsari aiheuttaa ko. vikaa?

Muuten vaikutti, pa-mittarin mukaan, että olis menny vähän vähemmällä.
sori, et oon syntyny ja anteeks, et oon olemassa
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Virranjakajassa ei ole uusittavia osia kun ei ole jakajaakaan. Tuossa koneessa on tuplapuola, eli musta mötikkä virranjakajan paikalla on puolapaketti jossa on kaksi puolaa, joista kumpikin antaa aina kipinän kahdelle tulpalle yhtä aikaa. Kutsutaan myös hukkakipinäjärjestelmäksi, koska toinen kipinä menee aina "hukkaan".

Jos ilmojen kosteus aiheuttaa nykimistä se kuulostaa sytytyspuolen vialta. Suuttimien äänekkyys on yleensä ihan normaalia, ne pitävät omaa säksätystään.

Oletko tarkistanut vikakoodit? Vaikka vikavalo ei olisi vilkkunutkaan voi sinne silti olla tallentunut joitain koodeja joista voi päästä vähän eteenpäin. Ohjeet löytyy täältä: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Tosta janoisuudesta tulee mieleen myöskin viallinen lambda-anturi. Pakokaasutesti olis hyvä ja halpa tapa tehdä diagnoosia.

Nykiminen ja empiminen taas viittaa esim. vialliseen egr-venttiiliin, jonka poistaminen käytöstä on minuutin homma. Sen voi tehdä ihan varmuuden vuoksi ja siitä ei ole muuta haittaa kuin että maailma ei pelastu.
(Toimivan egr:n poistaminen lisää typenoksidipäästöjä, mutta toisaalta viallisen egr:n poistaminen vähentää bensankulutusta ja siten päästöjä)

Eli egr on se ufo imusarjan päällä. Siitä alipaineletku irti ja joku tulppa letkun päähän. Varmin tapa tukkia tämä kiusankappale on irrottaa se imusarjasta ja laittaa väliin sokea metallitiiviste. Nimittäin vaikka alipaineletku on irti, egr saattaa olla jumittunut niin ettei se sulkeudu kokonaan.

Omassa 1.8 astrassa egr:n alipaineletkun tukkiminen paransi koneen käytöstä ja laski kulutusta ehkä ½ l/100km
kurttu
smppa
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja smppa »

C16SE:ssä ei ole EGR:ää. Ainakaan en ex-Astrasta sellaista löytänyt. :wink:

Oletko vaihtanut bensansuodatinta? En kyllä tiedä, vaikuttaako se noihin...
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

Juu, kiitoksia vastauksista. Eihän mulla tietenkään oo sitä egr:ää, kuin se ois niin helppo keino vähentää pa-kulutusta, ei tietenkään :evil:

Mutta vähän lisäkysymystä: muuttaako tuota koneen empimisen diagnoosia se, että kone empii moottorilla jarrutettaessa?

kiitos jo etukäteen!!
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

kirjoitttelin lisää tohon eka viestin, ja uppaamista harrastan tällä kirjoituksella. Tiedän, en ole nero atk:n kanssa :oops:
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Samaa ongelmaa täälläkin. C16SE vie järjettömästi bensaa. n10L

Ei nyi, päästöarvot aivan huiput.
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

Nyt sitten paloi käämi! :evil: :evil: Kävin ajamassa pitkän reissun, ja mennessä kulutus n7-7.5. Ihan ok, vaikka vähemmällä(?) pitäis mennä. Tultiin sitten takaisin niin kulutus näyttää lukua 10l!!!!! :evil: P*RKELE!!!!

Lusikka käteen, yms. Varasin ajan paikalliselta opel-liikkeeltä ja nyt viedään sitten pikku astra pe tohtorille. Jos ei lähe toimimaan, niin siitä saattaa joku saada halvalla auton. Ellei oo sitten 2 litran tekniikkaa tarjota.... :wink:
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

No niin, opeli liikkeessä käytetty. Lambda-anturihan sieltä oli ihan tuusan p*skana. Vaihdettiin ja heti käy nätimmin. Kuulemma seuraavaks, jos viä kuluttaa pitää lähteä hakemaan vikaa alipainesäätimestä. Arveli kulutuksen normaalirajojen olevan matkassa kutosella alkava, ja jos yli kahdeksan mene, niin on liikaa. Vuyoden keskikulutukseksi arveli n. 8-8.5.

Pitää seurata, jos korjaantui tuolla. Pitänee kuitenkin käydä hakemassa viä opelin tulpat. (Ac-delco)

Kiitoksia avusta!
Vastaa Viestiin