"pätkivä" tyhjäkäynti, 30E+megasqrt..helppiä!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Tonskulus
'Admiral'
'Admiral'

"pätkivä" tyhjäkäynti, 30E+megasqrt..helppiä!

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Tjoo aloitetaas perustiedoilla:
30E moottori jossa viripalikkaa mm. Enem Y12, isoventtiilinen virikansi jota ilmeisesti myös laskettu.
Ruiskua ohjastaa Megasquirt, aiemmin oli vakio LE-jetronic.

Kun ei meinaa ihan täysin nätisti käydä. Tyhjäkäynti alle 1000rpm on hörpörrävää, yli 1000rpm muuten tasaista mutta siellä esiintyy sellasta pätkimistä, aivan kuin satunnaisesti joku sylinteri jättäis sytyttämättä.
Samaa esiintyy jos pitää kaasulla kierroksia ylempänä vaikka 2000..3000rpm niin se käy sillai hiukan pätkivästi/katkonaisesti.
Ajossa ei pätki jos painaa kaasua tai muuten kuormittaa konetta.
Vaihdoin sytkäboksin sekä virranjakajan..ei mitään vaikutusta.
Tulpat näyttivät olevan siistit ja puhtaat. Tulpanjohdot mittasin yleismittarilla eikä olleet poikki (muutamia k.ohmeja pituudesta riippuen).
Eikö tuo kummiski kuulostaisi juuri sytkähäiriöltä? Seoksien säädöllä toho pätkimiseen ei voi vaikuttaa.
Vai kuuluuko tollanen käynti jo lievästi viritetyn koneen ominaisuuksiin?
Että jos o kovemmat puristukset niin vaatii järeämpää sytytyskalustoa?

Lisätääs nyt vielä että MAP arvo näyttää olevan tyhjäkäynnil luokkaa 65kpa. Moottorijarrutuksessa tippuu alle 30:n kevyesti.. Eikös tuo ole vähän liian heikko alipaine tyhjäkäynnillä? Alipainevuotoja en kyllä löytänyt mistään ja itse moottorikin pitäisi olla hyvässä kuosissa. Ei ole paljoa täysrempan jälkeen ajettu.
Monellaisii takaveto-ooppelei ollunnaa
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

juu minulla meinaa olla sama ongelma megan kanssa. tuntuu että jättää välillä sytyttämättä jotain pyttyä.. ajossa ongelmaa ei huomaa tai sitä ei ole. mut tyhjäkäynnillä sen huomaa.
syttö osat olen minäkin uusinut ja käyttänyt alkuperäisiä osia. ei auttanut.
kahta eri mega poksia käytetty ja sillä eliminoitu pois komponetti vikoja.

mut edelleen hieman pätkii sytkää.. vika lienee asetuksissa tai jossain muussa kun sytkän osissa.

pieni vika mutta vituttaa :-? jos joku enemmän megaan perehtynynyt vois valaista asiaa.

mulla mega saa tiedon koneen pyörimisestä "hanivelin"hall anturilta jossa signaali jännite romahtaa ku metalli tulee kohdalle. (toteutettu alkuperäistä hammas levyä muokkaamalla jättämällä siihen 2 hammasta) niin normaalistihan noissa virran jakajissa toi signaali jännite tulee(siis nousee) sillo ku metalli tulee anturin kohdalle. niin onko tuolla sit mitään merkitystä mihinkään mun tapauksessa? mitään asetuksia en ole kuitenkaan rukannu. auto lähti käymään ja toimii hyvin..

niin mulla moottorina on ohc 20ne..
Tonskulus
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Tjooh, no eikai tässä auta muu kuin jatkaa tutkimista ja säätämistä. Jos vaikka vahingossa keksis syyn tolle pätkimiselle. Voisin kyllä edelleen veikata että jos sais paremman kipinän niin tuo pätkiminen häviäisi..vois kokeilla jonniisorttista sytkävahvistinta.

Tällanen ois varmaan hyvä mutta kallis ratkaisu:

http://www.cranecams.com/index.php?show ... =5&prt=130
Monellaisii takaveto-ooppelei ollunnaa
Vastaa Viestiin