mitkä AP:t? ja ei tuu olemaan tehtaan loota. Vaan ihan omatekemä. Siis laatikko olisi 47l kahdella refleksiputkella subbari eteenpäin, ja pleksi/karkaistu lasi taaksepäin. Refleksiputket läpi hattuhyllystä. Ja tottakai laatikossa olisi ainakin yksi vino sivu.
Uskoisin että edellinen vastaaja tarkoitti AP:llä Aeroport putkia. Korjatkoon jos ymmärsin väärin. Eli sellaisia refleksiputkia, joissa on pyöristetyt päät. Aeroportteja käytettäessä puhallusäänet ovat yleensä huomattavasti pienemmät kuin normaaleita putkia käytettäessä.
Ja jos koteloon todellakin tulee yksi läpinäkyvä seinä, niin tee se karkaistusta lasista -> halvempaa kuin paksu pleksi ja lasi ei naarmuunnu yhtä helposti. Lasi on lisäksi jäykempää materiaalia, joten sen ei tarvi olla yhtä paksua kuin pleksiä käytettäessä.
Kyllä aero portteja tarkotin, unohdin selventää... *sorry* Mutta ne kannattaa oikeesti laittaa jos haluaa kotelosta HYVÄ soundisen!!!
Mulla ei itsellä ole koskaan ollu sedan mallin auton, mutta itse rakentaisin 100 varmasti sellaasen kotelon jossa on portit ja elementit taakse päin. Yleensä jos subi on penkin selkään päin niin se ei juurikaan soi yhtään mihinkään (tietty mitä haluaa), mutta tarkemman soivan ja enemmän painetta tuovan systeemin rakentaa justiinsa silleen et kaikki on taakke päin.
Putkia voi viritellä hattuhyllylle kuinka paljon haluaa, mut sama määrä kun kotelossa riittää vallan mainiosti!!!
Apinat, ne tappavat kaikki oudot yksilöt. Ja jos se soveltuu apinoihin, soveltuu se varmasti myös ihmisiin!!!
- A.H 20.04.1889-30.04.1945 - www.maxboom.fi
Jos haluu sedanissa subit soimaa hyvin ku ne suunnattu eteenpäin ni pitää eristää aikatiiviiks peräkontin ja matkustamon "väli" muuten hävii bassot konttiin... ja tää on testattu refleksi kotelossa jossa putket läpi hattuhyllyn. ja autona mazda 626. Ongelmia tulee vaa kontin ilmanvaihdon kanssa mutta kyllä potkii subit selkää takapenkillä!
Eli saa soimaa paremmin subit eteenpäin mutta joutuu tukkii kaikki reijät peräkontin puolelle ja se ei välttämättä ole helppoa kaikissa autoissa!
oisko kuvia tuollaisista AP putkista? no entäs jos laittaisin subbarin taaksepäin ja silti putket hattuhyllyn läpi? millä aineella olisi hyvä tiivistää/eristää takaluukku?
Takaluukkuun kannattaa laittaa 15 - 20 mm vaneri (kunnolla se siihen kiinni niin ei lärrää), sikaa saumoihin ja ruuveilla kiinni!!!
Apinat, ne tappavat kaikki oudot yksilöt. Ja jos se soveltuu apinoihin, soveltuu se varmasti myös ihmisiin!!!
Aulisankka kirjoitti:Siis tietenki et ne basso elementin kalvot on sen kabiinin puolella
eli kotelo vasten takapenkkejä ja elementit siihen kotelon ja penkin väliin
Siis meinasitko että kotelon takapuolelta pitäis eristää hyvin? vai nimenomaan selkänoja-hattuhylly-linjalta?
Aulisankka kirjoitti:Siis tietenki et ne basso elementin kalvot on sen kabiinin puolella
eli kotelo vasten takapenkkejä ja elementit siihen kotelon ja penkin väliin
Siis meinasitko että kotelon takapuolelta pitäis eristää hyvin? vai nimenomaan selkänoja-hattuhylly-linjalta?
Mä ainakin käsittäisin sen niin että selkänoja hattuhylly linja lyödään tiiviiksi. Silloin kaikki mökä tulee autoon eikä karkaa konttiin...
Minulla on kokemusta muutaman Vectran hifistämisestä, eikä niissä yhdessäkään ole tarvinnut konttia sen kummallisemmin tiivistää. Peltipinnat on ainoastaan vaimennettu bitumimatolla ja hyvin on kuulunut. Lisäksi kaikissa Vectroissa on ollut subi suunnattuna taaksepäin eikä hattuhyllyyn ole tarvinut puhkoa reikiä.
Eli minä en alkaisi puhkomaan hattuhyllyä enkä tiivistelemään konttia. Saattaisivat nämä toimenpiteet tietenkin hiukan ohjata painetta kabiiniin, mutta ei mielestäni tarpeeksi työmäärään nähden. Jos 12":sta subia ei saa soimaan riittävän kovaa on vika mielestäni kyllä jossain muualla kuin takakontin tiiviydessä... kuten esimerkiksi vahvistintehoissa tai subbarikotelossa.
JR81 kirjoitti:Jos 12":sta subia ei saa soimaan riittävän kovaa on vika mielestäni kyllä jossain muualla kuin takakontin tiiviydessä... kuten esimerkiksi vahvistintehoissa tai subbarikotelossa.
pasi1987 kirjoitti:Ja sitten vielä tuosta Zachry BX-T12:n kotelosta. Ljudian sivuilla lukee, että refleksikotelo 35L yhdellä putkella ja kahdella putkella 47L. Niin onko tuo 47L tavallinen refleksi vai bandbass kotelo?
näkyy olevan tavallinen refleksikotelo viritys taajuus on vaan alempana.
onhan siellä ohje myös 90litran refleksi pöntölle
omassa 5-ovisessa myös suljettu kotelo elementti taaksepäin
Nyt on boksi rakennettu! Putket hattuhyllystä läpi ja subbari taaksepäin . Hyvin soi, mutta paremminkin voisi. Voisi vaikka ensialkuun ostaa tehokkaamman vahvistimen, joka jaksaisi soittaa kumpaakin puhekelaa.
Itse rakensin A Vectraani tossa alkukeväästä Bandpass kotelon jossa magneettipuoli kabiiniin päin ja kalvopuolella on tilavuudeltaan pienempi refleksikotelo. http://www.autosound.fi/bbd/index.htm tuolla kotelolaskurilla laskin tarkemmat litratilavuude koteloille syöttämällä subin tiedot. Hyvin soi 10" subi 600W vahvisimella. Ei siellä sisällä voi ollakaan jos kunnolla luukuttaa. Positiivisena yllätyksenä huomasin, ettei kontti edes rämise vaikka mitään sen eristämiseksi ei ole tehty. Itse käytin 25mm lastulevyä ja kaikki saumat on vielä tiivistetty silikonilla ja kitillä ennen verhoilua. Aika hervottomasti se vie konttitilaa, mutta ainakin on tukeva. Tarkoituksena uusia kontti ensi talven aikana. Uuden teen kyllä yhdistelemällä MDF:ää ja lasikuitua.
joo paljonko te laitoitta sitä bitumi mattoa sinne konttiin rämäjää muuten sitte aivan helvetisti ku laitta kontin kii. kattoin että siellä missä on tunkki ja nämävaroitus kolmiot nii siellä on joku luukku mitä teittä sille nimittäin tuntuu että sieltä se räminä tulee. jos on kuvii kuinka teillä on kontti tehty olis aina paree.
paitsi eetä mulla on b vectra mutta ei kai ne paljoo eroa toisistaan.