Astra 1.6i GL-92

Keskustelua Opeleista
Osku

Re: peruutus

Viesti Kirjoittaja Osku »

urho1 kirjoitti:Mistähän johtuu, että peruuttaessa pitää antaa todella reippaasti kaasua ja käyttää tosi aktiivisesti kytkintä. Sammuu tosi helposti, kesti aikansa ennen ku totuin... Onko ominaisuus vai vika?
No tuosta en oikein tiedä... kun oon niin paljon ajanut tällä - on niin hyvin tottunut kaikkeen. :)
Mutta kyllä olen pannut sen merkille, että peruuttaessa liikkuu vähän turhankin "herkästi" -> elikkä joutuu painelemaan kytkintä tiuhaan.
Toki tähän varmaankin vaikuttaa myös kytkinvaijerin säädötkin.
Kaasua ainakaan minulla ei tarvitse erityisen paljon...
Mr_Bisnes
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Mr_Bisnes »

Osku kirjoitti:
urho1 kirjoitti:Mistähän johtuu, että peruuttaessa pitää antaa todella reippaasti kaasua ja käyttää tosi aktiivisesti kytkintä. Sammuu tosi helposti, kesti aikansa ennen ku totuin... Onko ominaisuus vai vika?
No tuosta en oikein tiedä... kun oon niin paljon ajanut tällä - on niin hyvin tottunut kaikkeen. :)
Mutta kyllä olen pannut sen merkille, että peruuttaessa liikkuu vähän turhankin "herkästi" -> elikkä joutuu painelemaan kytkintä tiuhaan.
Toki tähän varmaankin vaikuttaa myös kytkinvaijerin säädötkin.
Kaasua ainakaan minulla ei tarvitse erityisen paljon...
Itse olen ainakin huomannut monilla ainakin hieman vanhemmilla(+-90) ooppeleilla ajaessani, että peruutusvaihde tuntu olevan n. "raskas" ja pitkä. Eli ooppelin pakilla pääsee varmaan 50km/h, kun taas monilla muilla autoilla tuntuu olevan paljon kevyempi tuo pakki.
Opel Omega B1 -98 X20SE
Ex: Opel Kadett E -87, Opel Omega A -90, Opel Vectra A -94, Opel Omega B1 -98, Opel Astra F -93, Opel Omega B2 -99, Opel Vectra A -92, Opel Astra H -07
Osku

Mr_Bisnes kirjoitti:Eli ooppelin pakilla pääsee varmaan 50km/h, kun taas monilla muilla autoilla tuntuu olevan paljon kevyempi tuo pakki.
Joo just tuota ajattelinkin, pakilla pääsee turhan kovaa vauhtia...
urho1
'Kapitän'
'Kapitän'

no

Viesti Kirjoittaja urho1 »

Luulisi tähän tottuvan. Joo ei tässä viasta varmaan ole kysymys :)
urho1
'Kapitän'
'Kapitän'

EGR:stä

Tällaista:

Lujempaa kiihdyttäessä(lue: talla pohjassa) tyypillistä autolleni on, että esim. 2-vaihteella 60:n kohdalla nykäisee hiukan, ikään kuin veto lähtisi pois vähäksi aikaa. Sama kolmosella vauhdin mennessä yli kahdeksankympin. Onko tällä tekemistä tuon tässäkin ketjussa mainitun EGR:n kanssa?

Ja kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi niin tukkivatkohan korjaamolla puolestani...? :oops: :roll: Ja kuinka iso homma kyseessä(paljonko menee massia)? :)
urho1
'Kapitän'
'Kapitän'

Jos joku on liikkeessä teetättänyt tuon letkun tukkimisen niin mielelläni ottaisin tiedon hinnasta vastaan :)
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

No haloo. Nyppäset sen letkun irti siitä ufosta ja työnnät jotain letkun tukkeeksi, ettei se ime ilmaa. Vaikka kuulalaakerin tai haulin tai puutikun, ihan sama kunhan paikallaan pysyy.
kurttu
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Morakaj kirjoitti:Tuon vuotisissa kannattaa tsekkaa ruostearat paikat,
kun ei ole vielä tuossa mallissa sitä galvanointia.
-morakaj
Jos ei ihan uusi auto ole niin aina kannattaa etsiä ruostevikoja. Galvanoinnit on mainosmiesten puheita, autoyksilö merkitsee käytännössä yleensä enemmän kuin vuosimalli.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
urho1
'Kapitän'
'Kapitän'

No niin, piti käyttää tuota konehuonetta näkyvillä niin sitten tukin tuon EGR-letkun :) Ääni ainakin tuntui muuttuvan terbeemmäksi, en nyt ole vielä kauheasti kiihdytellyt eli tehoeroa ei ainakaan näin normaaliajosta huomaa :( Vai vääntääköhän ehkä hieman peremmin. Ehkä.
urho1
'Kapitän'
'Kapitän'

Tuostako siis ei voi mitenkään seurata mitään negatiivista? Tukin sen tunkemalla sopivan kokoisen ruuvin siihen johtoon irroitettuani sen ensin "ufosta", lienee ihan toimiva konsti?
Osku

urho1 kirjoitti:Tuostako siis ei voi mitenkään seurata mitään negatiivista? Tukin sen tunkemalla sopivan kokoisen ruuvin siihen johtoon irroitettuani sen ensin "ufosta", lienee ihan toimiva konsti?
Ainakin minulla auttoi... niin, ja tuki myös se EGRrän puoli, josta irrotit letkun!
urho1
'Kapitän'
'Kapitän'

Ok. Hmm...mikähän tuohon sopisi(siihen ufon reikään), ei ole oikein venyvää materiaalia.. Olipa hyvä kun sanoit, onneksi en pidempää matkaa kerennyt ajamaan :) Yksinkertaisinta lienee tukkia se putki niin, että sen saa vielä takaisin paikoilleen? Millaisia ratkaisuja täällä porukalla on?
Osku

^^ Ei siitä mitään vahinkoa olisi tullut vaikka olisitkin ajanut enemmänkin... ;)

Mie laitoin siihen EGR:än tappiin semmosen hiukan alle 1cm:n pituisen kumihatun/-tulpan (vähän samantyylisen kuin jarrujen ilmausruuvien päissä olevat "hatut"), ja sen vielä letkuklemmarilla kireälle. (kiristäminen nippusiteelläkin saattaisi toimia?).
urho1
'Kapitän'
'Kapitän'

Pitääpä viritellä jotain siihen :D
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Ei kai egr:n pitäis imeä ilmaa siitä nipasta ellei egr:n kalvo tai vastaava vuoda. Mulla ei ole siinä mitään eikä tunnu imua.
Jos egr:n päänkin haluaa tukkia, helpoin on varmaan se kuula letkuun ja letku takas egr:ään -konsti.
kurttu
Vastaa Viestiin