Apua dieseli B-Corsan jakopään hihnan vaihtoon

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
juuus
'Senator'
'Senator'

Apua dieseli B-Corsan jakopään hihnan vaihtoon

Viesti Kirjoittaja juuus »

Autona -00 B-Corsa 1,7 dieseli, ilman turboa ja kohta olisi aika vaihtaa jakohihna.
Soitin Opelin liikkeeseen ja sain seuraavaa tietoa: hihnan hinta noin 75e ja pelkän hihnan vaihto, mukaan lukien tuo hihna 211e. Jos tarvii vaihtaa kiristinrullat, niin toinen maksaa 106e ja toinen 40e. Rullia ei välttämättä tarvi vaihtaa vaan se selviää kun vaihdetaan hihnaa. Jos tarvii vesipumppu vaihtaa niin sen hinta huimat 170e !! Eli jos joutuu nuo kaikki vaihtamaan niin auton arvo lähes kaksinkertaistuu, niinpä ajattelin vaihtaa hihnan itse ja siihen tarvin teidän apua. :lol:

Löytyykö linkkiä, jossa vaihtoa olisi selvitetty?
Tarkastetaanko kiristinrullista muuta kuin laakerit, eli jos laakerit on kunnossa niin ei tarvi rullia uusia ??
Onko hihnalle automaattikiristystä vai käsikiristys ??
Jos vaihdan pelkän hihnan, täytyykö irrottaa molemmat rullat vai vain toinen, kumpi ?
Mitä muuta pitäisi huomioida ?
Erikoistyökaluja ?
Ja lopuksi se tärkein kysymys, jos hihna menee poikki, onko tuho totaalinen vai vain matkan pysähdys ?

Vastauksista jo etukäteen kiittäen ja kumartaen, Juha ja BYH- -(z)-
juuus
'Senator'
'Senator'

Siis eikö kukkaan tiiä mittään, häh ??
Vai onko -(z)- niin exoottinen ?
MakeTku
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja MakeTku »

Jos et itse halua alkaa vaihtamaan niin yksi vaihtoehto on että haet koko jakopään vasaosasetin jostain tarvikeliikkeestä ja vaihdatat jollain perus autokorjaamolla...

Kokonaishinta jää varmasti kolmannekseen..

Jos pelkkä hihna maksaa 75 euroa niin aika posketon on hinta kumilenkille :wink:
juuus
'Senator'
'Senator'

Tarkoitus nimenomaan on vaihtaa hihna itse ja sillä nyt kyselenkin foorumilaisilta apua ja tarkennuksia. Joku varmaan on itse vaihtanut 1,7 Astraan tai Vectraan hihnan itse. 8)
Kysymys liittyi lähinnä ohjainrullien kunnon tarkastukseen ja hihnan kiristykseen ?!?
Entä jos hihna katkeaa ajossa, särkeekö moottorin ? :evil:
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jamata »

No 99,9% varmasti särkyy ku dieselissä paljon pienempi palopesä ku bensamalleissa ja eikös tuo kone oo sukua 1.6 diisselille jossa ainaski ottaa kiinni.
Tuskin siellä mitään ihmeellistä ole pyörität vaan koneen merkkeihin ja vaikka tussilla vielä vahvistat merkit.
Vanhemmassa diisselissä muistaakseni pumpussa oli aikasta paljo vastusta just merkin kohalla et ota varovasti remmi pois ettei pyöri merkit oikeen kauas.
Laita vaan suosiolla uudet kaikki ainaki mitä näihin astroihin/omegaan vaihtanu nii kaikissa enemmän ja vähemmän klappia kiristimissä/ohjainpyörissä.
Skoda Octavia -08
leinoan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja leinoan »

villi veikkaus että särkee dieselissä paikkoja ja liekö oikea paikka säästää noissa rullissa? varaosaliikkeestä osat- maksaa about 100e ja vaihto toisen mokoman jossain "peruskorjaamolla" tähän tulokseen itse tulin kun hihnan vaihto tuli ajankohtaiseksi, bensa opeleihin nuita tuli vahdeltua, mutta tuo dieseli muakin alkoi epäilyttämään....
Wiltsu
'Agila'

ajatukseni kans vaihtaa moinen hihna itse

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Kylläkin astran -95 1,7d.
siihen oli osatkin vain hihna 21.9€, kiristin 45.6€, ohjurirulla 41.9€
Mut kuin tarkkaa on sen naftapumpun ajoituksen kanssa?

(sori jos änkesin tän väärään paikkaan) :oops: :oops:
Tureq
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Tureq »

No jos dieselipumpun ajoitus heittää hiukan niin ei se konetta riko, mutta aiheuttaa savutusta, heikkoa kylmäkäynnistystä, yläkierrosten tehottomuutta/epätasaista käyntiä. Enpä ole törmännyt vielä dieseliin joka ei mäntiä venttiileihin kopauttais jakopään petettyä.
juuus
'Senator'
'Senator'

Ennen kuin ottaa hihnan pois, kannattaa vaikka maalata selvät merkit pumpun yms. pyöriin ja runkoon, näin ei pääse tapahtuun vahinkoa. Asia alkaa olla mulle aika selvä, ei muuta kuin osien ostoon, mutta miten on hihnan kiristys, automaatti vai käsin ???? Kuka tietää ??
Dieseli Astroissa ja Veccuissa on käytössä myös näitä 60 kW Isuzun koneita, joten ken on vaihtanut jakohihnan, vastaisitko ? Auttaisi pahuksen paljon.....
vivamanTT
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Se kiristin hommahan selviää, kun ottaa jakopään auki, 99% varmuudella, isuzun d:ssä mekaaninen kiristys. Ohjainrullia ei yleensä noihin isuzun dieseleihin tartte vaihtaa, kun joka toinen kerta. Aikaa hommassa menee, vaikka ois tehny useammankin kerran niin, noin 2-3tuntia.
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73
Vastaa Viestiin