Vectran jakolaatikosta
Vectran jakolaatikosta
Työautona vanha 4-veto Vectra -89 ja nyt syttyi nelivedon valo, kun auto kävi tyhjäkäyntiä. Konehuoneen puolelta kuului vain vaimea "dum" ja sen jälkeen syttyi mittaristoon se valo. Auto on minulla vasta kolmatta päivää liikenteessä, enkä tunne tuon tekniikkaa paljonkaan. Ostin auton konevikaisena ja kunnostin, kun sattui olemaan passelit koneen osat itsellä jo valmiina. Ajoin autolla viallisella koneella muutaman sata kilometriä (haku) ja neliveto ilmeisesti toimi, kun se valokaan ei oikutellut. Rempan jälkeen se nelivedon valo syttyi konetta käytettäessä tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla muutaman kerran, kun autolla ei oltu vielä ehditty ajaa yhtään. Valo jäi kuitenkin sammuksiin aina uudelleen käynnistyksen jälkeen. Nyt on rempan jälkeen ajettu n. 400 km ja enää ei auta uudelleen käynnistäminen, valo syttyy heti auton käynnistyttyä. Mikä lie tuli? No, se Opelin jakolaatikon korjaus onnistuisi varmaan itseltäkin, jos vika on siellä, mutta saako osia mistään ja paljonko maksaa? (En ole ehtinyt kyselemään liikkeistä).
Sulakkeen tarkistin ja se on ehjä. Paineakusta en ollut kuullutkaan ennen kuin näiltä sivuilta luin ja auton historiasta ei ole paljon mitään tietoja, joten en tiedä onko vaihdettu koskaan. Öljyä ei näytä roiskineen rintapellille mistään, mutta vaihdelaatikon päällä on jotain öljynsekaista kosteutta. On voinut roiskua entisestä viallisesta koneesta, tai tehostajan säiliöstä joko lisättäessä, tai muuten, koska säiliö oli myös päältä öljyinen.
Sulakkeen tarkistin ja se on ehjä. Paineakusta en ollut kuullutkaan ennen kuin näiltä sivuilta luin ja auton historiasta ei ole paljon mitään tietoja, joten en tiedä onko vaihdettu koskaan. Öljyä ei näytä roiskineen rintapellille mistään, mutta vaihdelaatikon päällä on jotain öljynsekaista kosteutta. On voinut roiskua entisestä viallisesta koneesta, tai tehostajan säiliöstä joko lisättäessä, tai muuten, koska säiliö oli myös päältä öljyinen.
Sieltähän se vika löytyi. Ostin tarvikeliikkeestä uuden kytkimen, kun merkkiliikkeen varaosat ei ollut auki. Tarvikekytkimelläkään ei pelannut, joten korjailin hiukan vanhaa ja alkoi toimimaan. Vanhan korvaan kuitenkin uudella, kunhan sen merkkiliikkeestä saan.TJT kirjoitti:Pari kokeilemisen arvoista asiaa:
Tarkista jarrupolkimen kytkimen toiminta.
Löytyy,kun työnnät pääsi jalkatilaan ja kurkit sinne jarrupolkimen yläosaan.
Omassa calibrassa kosketushäikkä takavaloissa tiputti nelivedon pois päältä(tosin samalla hävisi absit).
Kiitokset.
Tyhmänä kysyn: Mihin niitä keskitysholkkeja tarvitaan?TJT kirjoitti:Kardaanin tukilaakereita ja keskitysholkkeja löytyy motonetistäkin.
Älkääkä naurako, tää on mun 3. Opel ja ekaan en tehnyt koskaan mitään ja Asconaankin olen vaihtanut vain jarrupaloja ja pari niveltä, sekä takapöntön (uskomattoman kestävä ja ajan 100 000 km/v).
-
Bikermouse
- 'Admiral'

kytkimen keskitykseen.Capo kirjoitti:Tyhmänä kysyn: Mihin niitä keskitysholkkeja tarvitaan?TJT kirjoitti:Kardaanin tukilaakereita ja keskitysholkkeja löytyy motonetistäkin.
Älkääkä naurako, tää on mun 3. Opel ja ekaan en tehnyt koskaan mitään ja Asconaankin olen vaihtanut vain jarrupaloja ja pari niveltä, sekä takapöntön (uskomattoman kestävä ja ajan 100 000 km/v).
Öh, siis? Mitäs tekemistä kytkimen keskityksellä on kardaanin kannatinkumien kanssa?PBikermouse kirjoitti:kytkimen keskitykseen.Capo kirjoitti:Tyhmänä kysyn: Mihin niitä keskitysholkkeja tarvitaan?TJT kirjoitti:Kardaanin tukilaakereita ja keskitysholkkeja löytyy motonetistäkin.