Astra F: etuovien tiivisteiden narina
Astra F: etuovien tiivisteiden narina
Sattuisiko kukaan tietämään syytä/korjausta etuovien tiivisteiden ikävään narinaan. Tiivisteet narisevat aina, kun ovi liikkuu suhteessa runkoon, esimerkiksi mutkissa, kuopissa tai loivemmissakin tien epätasaisuuksissa.
Joskus olen hätäpäissäni laittanut tiivisteisiin silikonispräytä, kun meinasivat ihan kokonaan jäätyä kiinni, mutta nyt en ole sitäkään ainakaan vuoteen käyttänyt. Tuntuu kuin tiivisteiden kuuluisi "pureutua" runkoon kiinni, mutta nyt ne ovat ilmeisesti niin liukkaat, että pääsevät liikkumaan.
Mikä neuvoksi? Olen yrittänyt pestä tiivisteitä, mutta ei auta. Löytyykö ideoita?
Joskus olen hätäpäissäni laittanut tiivisteisiin silikonispräytä, kun meinasivat ihan kokonaan jäätyä kiinni, mutta nyt en ole sitäkään ainakaan vuoteen käyttänyt. Tuntuu kuin tiivisteiden kuuluisi "pureutua" runkoon kiinni, mutta nyt ne ovat ilmeisesti niin liukkaat, että pääsevät liikkumaan.
Mikä neuvoksi? Olen yrittänyt pestä tiivisteitä, mutta ei auta. Löytyykö ideoita?
Re: Astra F: etuovien tiivisteiden narina
Missäs kunnossa oven saranatapit ovat?kaksa kirjoitti:Sattuisiko kukaan tietämään syytä/korjausta etuovien tiivisteiden ikävään narinaan. Tiivisteet narisevat aina, kun ovi liikkuu suhteessa runkoon, esimerkiksi mutkissa, kuopissa tai loivemmissakin tien epätasaisuuksissa.
Eilen näistä vastauksista innostuneena ihmettelin ja tutkin asiaa uudelleen. Saranat ovat kunnossa, edes kuljettajan puoleisessa ovessa ei ole juuri havaittavaa väljää. Sen sijaan huomasin, että jos laitan ikkunan rakoselleen, narina häviää. Siis joko ikkuna pönkää tiivistettä runkoa vasten tai sitten narina tulee ikkunan ja tiivisteen välistä.
Millaista ainetta niihin tiivisteisiin oikein kuuluisi/kannattaisi laittaa? Silikoni ei taida olla ihan kaikkien suosiossa; mitä muita vaihtoehtoja on?
Millaista ainetta niihin tiivisteisiin oikein kuuluisi/kannattaisi laittaa? Silikoni ei taida olla ihan kaikkien suosiossa; mitä muita vaihtoehtoja on?
-
Osku
Minulla se oven verhoilulevy pitää välillä ääntä... se ei oikeastaan ole narinaa - enemmänkin jotain räminää. Siihenkin äänen muistaakseni vaikutti, että onko ikkuna kiinni vai raollaan/auki. Ajattelin vaan mainita tämän...
EDIT: saranoista tuli mieleen, että onhan ne voideltu? niihin rasvakuppeihin kannattaa tyrkätä jotain rasvaa... sekä myös ovien rajoittimiin.
EDIT: saranoista tuli mieleen, että onhan ne voideltu? niihin rasvakuppeihin kannattaa tyrkätä jotain rasvaa... sekä myös ovien rajoittimiin.
Silikonisprei on ihan hyvä, mutta sotkee paikkoja, ennemmin semmosta "pumpulipää pullossa" olevaa mallia...
Omassa Vectrassa oli sama ongelma, vahaa sisältävät autoshampoot aiheutti hirveetä narinaa. Joka pesun jälkeen kun käy tiivisteet läpi tai vaikka kuivaa sen pesuainetta sisältävän veden niiden pinnalta niin ei narise.
Ja vaikka ovien saranatapeissa ei olisikaan väljää, niin aina se ovi vähän elää suhteessa koriin mutkissa montuissa yms. Tai sitten opelin kori on vaan niin notkea
Omassa Vectrassa oli sama ongelma, vahaa sisältävät autoshampoot aiheutti hirveetä narinaa. Joka pesun jälkeen kun käy tiivisteet läpi tai vaikka kuivaa sen pesuainetta sisältävän veden niiden pinnalta niin ei narise.
Ja vaikka ovien saranatapeissa ei olisikaan väljää, niin aina se ovi vähän elää suhteessa koriin mutkissa montuissa yms. Tai sitten opelin kori on vaan niin notkea
[quote="AksuPaksu"]Silikonisprei on ihan hyvä, mutta sotkee paikkoja, ennemmin semmosta "pumpulipää pullossa" olevaa mallia...
tuita saapi ihan semmosessa pullossa missä on semmonen sieni korkki millä voi site sivellä tiiviste pinnoille. loppuu jäätymiset ja narinat, paikalline varaosa kauppa varmasti tietää moisesta mönjästä.
edit: pahoittelut kun kännipäissään kirjoittelen. on tuo äidinkieli vähän vaikiaa.
tuita saapi ihan semmosessa pullossa missä on semmonen sieni korkki millä voi site sivellä tiiviste pinnoille. loppuu jäätymiset ja narinat, paikalline varaosa kauppa varmasti tietää moisesta mönjästä.
edit: pahoittelut kun kännipäissään kirjoittelen. on tuo äidinkieli vähän vaikiaa.
Ei ole tarkoitus varsinaisesti jankuttaa, mutta vähän vielä se silikoni epäilyttää. Minulle on jäänyt siitä silikonista sellainen olo, että se aiheutti tämän koko narinaepisodin, vaan voipahan se olla ihan mielikuvistusta.
Tähdennän vielä, että narina näyttäisi tulevan nimen omaan tiivisteiden nukkamaisesta osasta. Siis siitä osasta, joka on uloimpana. Kun eilen sitä ihmettelin, se on ulkolaidastaan hieman killottunut, mikä ei tietenkään yli kymmenen vuotta vanhassa autossa nyt ole ihme. Sisempi kumitiiviste on hyvässä kunnossa. Oletteko siis laittaneet silikonia nimenomaan siihen tiivisteen nukkamaiseen osaan?
Tähdennän vielä, että narina näyttäisi tulevan nimen omaan tiivisteiden nukkamaisesta osasta. Siis siitä osasta, joka on uloimpana. Kun eilen sitä ihmettelin, se on ulkolaidastaan hieman killottunut, mikä ei tietenkään yli kymmenen vuotta vanhassa autossa nyt ole ihme. Sisempi kumitiiviste on hyvässä kunnossa. Oletteko siis laittaneet silikonia nimenomaan siihen tiivisteen nukkamaiseen osaan?
-
Osku
Juurikin tuo nukkainen osa tiivisteestä siinä katon reunassa aiheutti vectrassakin tuon narinan, huomasi hyvin kun ovi on kiinni, ja painaa oven yläreunaa niin narisee kovasti. Siihen vain silikoonia niin loppuun narinat...kaksa kirjoitti:Ei ole tarkoitus varsinaisesti jankuttaa, mutta vähän vielä se silikoni epäilyttää. Minulle on jäänyt siitä silikonista sellainen olo, että se aiheutti tämän koko narinaepisodin, vaan voipahan se olla ihan mielikuvistusta.